A Napi gazdaság hétfői számának cikke
Példás gyorsasággal követi a fogyasztói szokások átrendeződését a KSH, legalábbis ami a legkedveltebb számítástechnikai, háztartási elektronikai cikkeket illeti. Az idén ugyanis kikerültek az infláció kiszámításához használatos fogyasztói kosárból a notebookok, helyükre a karácsonyi szezon slágere, a táblaszámítógép érkezett − márkára való tekintet nélkül −, a 60−70 centis képátlójú lcd-tévéket pedig a 102−106 centis ledes lcd-tévék váltották fel. (Tavaly ebben a kategóriában az e-book-olvasók és az okos telefonok voltak az újoncok.) Az egyhetes külföldi nyaralások között Törökország ütötte ki a Kanári-szigeteket, ami pedig az élelmiszereket illeti, a tavalyinál szerényebb változások történtek a reprezentánslistán. A múlt évben a népegészségügyi termékadó által érintett termékkör egy részének − ízesített sörök, alkoholos üdítők és burgonyachipsek − kosárba való bekerülése jelentett újdonságot, míg az idén csupán az, hogy a Zala felvágott és a zsírszalonna árváltozását már nem figyelik, a tejkaramella helyére a Negro cukorka, a minyonéra pedig a krémes lépett. A korábbi években gasztronómiai szempontból ennél kifinomultabb volt a kép: tavalyelőtt a csirkemellfilé és az extra szűz olívaolaj debütált, 2010-ben pedig a bélszín és a lazac.
Kapcsolódó
Az idén összesen 33 újonc érkezett a reprezentánsok listájára, 29 terméket és szolgáltatást viszont lehúztak a statisztikai hivatal szakértői. Tavaly 23−12, tavalyelőtt 25−19 volt az arány. A ruházkodási cikkek közül viszonylag sokat, bő tucatnyi tételt töröltünk, mivel a főcsoport súlya az elmúlt években csökkent, továbbá az adatgyűjtésre rendelkezésre álló erőforrás korlátossága miatt a teljes reprezentánskört nem tudjuk szabadon bővíteni − kommentálta a változásokat a Napi Gazdaságnak Mináry Borbála, a KSH osztályvezetője. A reprezentánslista változtatásait ezúttal is részben a fogyasztási szokások átrendeződése, a piacon zajló fejlődés nyomon követése, részben pedig az EU statisztikai hivatala, az Eurostat által megfogalmazott uniós összehasonlíthatósági követelmények érvényesülése indokolja. Ezen túl az is indokolt néhány új reprezentánst, hogy a KSH-nak a nemzetközi nómenklatúra (COICOP) részletesebb csoportjaira is kell árindexeket kiküldenie az Eurostatnak egy kísérleti projekt keretében − fogalmazott az osztályvezető.
A kosár összetétele nemcsak úgy változik, hogy egy-egy megfigyelt cikk be-, illetve kikerül. Vannak ugyanis olyan esetek, amikor ugyanazon a számon fut tovább a termék, csak a paramétereit módosítják. Ebbe a körbe tartoznak például a digitális fényképezőgépek és a memóriakártyák, amelyeknél mindig újabb és újabb modellek, jobb paraméterekkel jelennek meg a piacon. A csaknem ezer elemből álló reprezentánslista változásánál nagyobb hatása van a fogyasztói árindexre, hogy rendre módosul az egyes nagy kategóriák súlya is a kosárban. Ennek felülvizsgálata szintén évenként történik, a tárgyévet két évvel megelőző esztendő lakossági fogyasztása alapján. A súlyok így 2013-ban a 2011-es fogyasztási szerkezetnek felelnek majd meg.
(az inflációs kosárban, százalékban) | |
Élelmiszerek és alkoholmentes italok | 19,696 |
Szeszes italok, dohányáruk | 7,113 |
Ruházat és lábbeli | 3,210 |
Lakásszolgáltatás, víz, villamos energia, gáz és egyéb tüzelőanyagok | 15,223 |
Lakberendezés, lakásfelszerelés, rendszeres lakáskarbantartás | 5,770 |
Egészségügy | 4,923 |
Közlekedés és szállítás | 16,111 |
Távközlés | 4,880 |
Szabadidő és kultúra | 9,042 |
Oktatás | 1,746 |
Vendéglátás és szálláshely-szolgáltatás | 5,771 |
Egyéb termékek és szolgáltatások | 6,515 |
Összesen | 100,000 |
Forrás: KSH |