A Napi gazdaság hétfői számának cikke

Példás gyorsasággal követi a fogyasztói szokások átrendeződését a KSH, legalábbis ami a legkedveltebb számítástechnikai, háztartási elektronikai cikkeket illeti. Az idén ugyanis kikerültek az infláció kiszámításához használatos fogyasztói kosárból a notebookok, helyükre a karácsonyi szezon slágere, a táblaszámítógép érkezett − márkára való tekintet nélkül −, a 60−70 centis képátlójú lcd-tévéket pedig a 102−106 centis ledes lcd-tévék váltották fel. (Tavaly ebben a kategóriában az e-book-olvasók és az okos telefonok voltak az újoncok.) Az egyhetes külföldi nyaralások között Törökország ütötte ki a Kanári-szigeteket, ami pedig az élelmiszereket illeti, a tavalyinál szerényebb változások történtek a reprezentánslistán. A múlt évben a népegészségügyi termékadó által érintett termékkör egy részének − ízesített sörök, alkoholos üdítők és burgonyachipsek − kosárba való bekerülése jelentett újdonságot, míg az idén csupán az, hogy a Zala felvágott és a zsírszalonna árváltozását már nem figyelik, a tejkaramella helyére a Negro cukorka, a minyonéra pedig a krémes lépett. A korábbi években gasztronómiai szempontból ennél kifinomultabb volt a kép: tavalyelőtt a csirkemellfilé és az extra szűz olívaolaj debütált, 2010-ben pedig a bélszín és a lazac.

Az idén összesen 33 újonc érkezett a reprezentánsok listájára, 29 terméket és szolgáltatást viszont lehúztak a statisztikai hivatal szakértői. Tavaly 23−12, tavalyelőtt 25−19 volt az arány. A ruházkodási cikkek közül viszonylag sokat, bő tucatnyi tételt töröltünk, mivel a főcsoport súlya az elmúlt években csökkent, továbbá az adatgyűjtésre rendelkezésre álló erőforrás korlátossága miatt a teljes reprezentánskört nem tudjuk szabadon bővíteni − kommentálta a változásokat a Napi Gazdaságnak Mináry Borbála, a KSH osztályvezetője. A reprezentánslista változtatásait ezúttal is részben a fogyasztási szokások átrendeződése, a piacon zajló fejlődés nyomon követése, részben pedig az EU statisztikai hivatala, az Eurostat által megfogalmazott uniós összehasonlíthatósági követelmények érvényesülése indokolja. Ezen túl az is indokolt néhány új reprezentánst, hogy a KSH-nak a nemzetközi nómenklatúra (COICOP) részletesebb csoportjaira is kell árindexeket kiküldenie az Eurostatnak egy kísérleti projekt keretében − fogalmazott az osztályvezető.

A kosár összetétele nemcsak úgy változik, hogy egy-egy megfigyelt cikk be-, illetve kikerül. Vannak ugyanis olyan esetek, amikor ugyanazon a számon fut tovább a termék, csak a paramétereit módosítják. Ebbe a körbe tartoznak például a digitális fényképezőgépek és a memóriakártyák, amelyeknél mindig újabb és újabb modellek, jobb paraméterekkel jelennek meg a piacon. A csaknem ezer elemből álló reprezentánslista változásánál nagyobb hatása van a fogyasztói árindexre, hogy rendre módosul az egyes nagy kategóriák súlya is a kosárban. Ennek felülvizsgálata szintén évenként történik, a tárgyévet két évvel megelőző esztendő lakossági fogyasztása alapján. A súlyok így 2013-ban a 2011-es fogyasztási szerkezetnek felelnek majd meg.

Termékkörök súlya
(az inflációs kosárban, százalékban)
Élelmiszerek és alkoholmentes italok19,696
Szeszes italok, dohányáruk7,113
Ruházat és lábbeli3,210
Lakásszolgáltatás, víz, villamos energia, gáz és egyéb tüzelőanyagok15,223
Lakberendezés, lakásfelszerelés, rendszeres lakáskarbantartás5,770
Egészségügy4,923
Közlekedés és szállítás16,111
Távközlés4,880
Szabadidő és kultúra9,042
Oktatás1,746
Vendéglátás és szálláshely-szolgáltatás5,771
Egyéb termékek és szolgáltatások6,515
Összesen100,000
Forrás: KSH