Októbertől a benzin jövedéki adója 5, a gázolajé 10 forinttal nőtt. Ennek oka, hogy a kormány a Brent olaj árához kötötte az adó mértékét: amennyiben az 50 dollárnál alacsonyabb egy adott negyedévben, akkor a következő három hónapban emelés jön. Erre még rájön a 27 százalékos áfa, amely 6,35, illetve 12,7 forintos adóemelkedést jelent.

Ennek türkében nem csoda, hogy a világon nem sok olyan ország volt, amelyben egy hét alatt akkorát drágult volna az üzemanyag, mint itthon. A Globalpetrolprices.com adatai szerint a benzin 334,7 forintról 341,3 forintra nőtt, amely 2 százalékos drágulást jelent. A dízel ára 331,8 forintról 344,2-re nőtt, amely 3,7 százalékos emelkedés.

A dízel esetében Uganda és Costa Rica megelőzött minket 5,7, illetve 5,4 százalékos drágulással. A benzin esetében Dél-Afrikában 3,6, az Egyesült Arab Emirátusokban 3,7, a Fülöp-szigeteken 2,6, Jordániában 3,5, Costa Ricán pedig 2,3 százalék volt az áremelkedés mértéke.

Már nem olyan vonzóak a magyar kutak?

Az elmúlt években erősen visszaszorult az üzemanyag-turizmus a határ menti kutaknál, hiszen a magyar és a környező országok kútárai között már nincs akkora különbség, hogy megérje nagyot kerülni. Ez alól Ukrajna kivétel 223 forintos benzin és 194 forintos gázolajárával. A benzineseknek esetleg a szlovén, a horvát és a szlovák határon érdemes gondolkodniuk a 370 forint feletti árak miatt.

Forrás: Globalpetrolprices, Napi.hu-gyűjtés

A mostani adóemelés hatása ugyanakkor meglátszik a magyar és környező országok kútárainak rangsorában. A dízel esetében ez azt jelenti, hogy jelenleg csak Szerbiában drágább, 0,7 forinttal, míg korábban Magyarország inkább a középmezőnybe tartozott.

A benzinnél, mivel a korábban említett szlovén, a horvát és a szlovák kutakhoz képest nagy a különbség, a drágulás lényegében csak azt jelenti, hogy Romániát megelőztük és némiképp felzárkóztunk az osztrák árszinthez.

Komoly forgalomváltozás nem lesz

A jövedéki adó-emelés mellett az euróhoz és a régiós devizákhoz mért forinterősödés is abba az irányba hat, hogy a magyar kutak kevésbé lesznek vonzóak. Ez a két hatás ugyanakkor még mindig kevés ahhoz, hogy komoly "mozgolódás" indulna meg a kutaknál, vagyis kevesebb külföldi jöjjön ide és több magyar tankoljon a határon túl - mondta lapunknak Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség elnöke.

Ráadásul ha folytatódik az olaj árának emelkedése, úgy csökken a fix jövedéki adó súlya a teljes üzemanyagárban.