Alkohollobbi hajtotta Zsigulik - olcsóbb-e a bioüzemanyag?

Bár az E85 a jövedékiadó-mentesség miatt viszonylag olcsó, a magasabb fogyasztás miatt az autósok mégsem érnek el igazi megtakarítást. Sok elemző szerint az E85 az alkoholipar lobbitevékenységének végterméke, amit kiválóan illesztettek napjaink klímavédelmi politikájához.
Hőnyi Gyula, 2007. szeptember 13. csütörtök, 08:06

A NAPI Gazdaság cikke

Az első héten 1700 liter (javarészt bioetanolt tartalmazó) E85-ös üzemanyagot adott el a Tesco, vagyis a következő hétre már új szállítmányt kell rendelnie a termékből, hogy folyamatos legyen az ellátás. Ettől persze egyetlen nagy kúthálózatot működtető cég sem csettint, hogy "mekkora üzlet", de a Tesco várakozásait - a cég közlése szerint - mindenesetre felülmúlja.

Annak ellenére, hogy a terméket csak speciálisan felszerelt FFV (Flexi Fuel Vehicle) technológiával ellátott autókba lehetne tankolni (mivel az üzemanyag 75-80 százalékban bioetanolt, vagyis alkoholt tartalmaz), a cég tájékoztatása szerint nem az autósok, hanem a motorosok vásárolják a látszólag jóval előnyösebb áron kínált üzemanyagot.

Bár a bioetanol előállítása lényegesen drágább a hagyományos üzemanyagokénál, az E85-nek kiskereskedelmi árelőnyt biztosít az alkoholtartalomra vonatkozó jövedékiadó-mentesség. Ez legkésőbb 2011-ig várhatóan megszűnik, de az OECD már most megszüntetné az üzemanyag állami támogatását. Az elemzők szerint ha a termék a jelenleginél nagyobb mennyiségben fogyna, az állam - mivel adóbevételtől esik el - valószínűleg már rég hozzányúlt volna a támogatáshoz.

Lapunk számítása szerint azonban a jövedéki adóval csökkentett ár sem feltétlenül jelent olcsóbb üzemanyagot a fogyasztóknak. A bioetanol lényegesen kisebb energiatartalma miatt az E85-tel hajtott motorok átlagos fogyasztása akár 20-30 százalékkal is növekszik, aminek hatására a jelenleg 215 forintos E85 valós ára esetenként 260-280 forintra növekszik, ami gyakorlatilag nem jelent megtakarítást az autós számára.

Az E85 magas alkoholtartama miatt ráadásul másképp "viselkedik", mint a hagyományos benzin, erős a korrodálóképessége, és maró hatása miatt veszélyezteti a normál benzinüzemre tervezett autók működőképességét. Közép- és hosszú távon tehát a megspórolt benzinpénzzel komoly kár tehető azokban a motorokban, amelyeket nem E85-re hangoltak. Ennek ellenére lapunk úgy tudja, hogy a Győrben és Bábolnán működő két E85-ös kútnál - főleg öreg autók (Zsigulik) tulajdonosai - rendszeresen tankolnak.

Az elemzők szerint a bioetanol jelenlegi egyetlen előnye az egyes környezetvédelmi tanulmányok által megkérdőjelezett környezetkímélő képessége. A magas etanoltartalom miatt logikusan annyi szén-dioxidot bocsát ki az E85-tel működő motor, amennyit a természet a takarmány termelése során kivont belőle. Ám a környezetvédelmi szakemberek szerint ezzel a megállapítással csínján kell bánni, ugyanis a bioetanol alapjául szolgáló alapanyagok előállítása és maga a feldolgozás (a kukorica megtermelése, betakarítása, feldolgozása, erjesztése és tisztítása) jelentős energiafelhasználással jár, ezzel számolva pedig már kétséges a környezetkímélő hatás.

Az E85 az elemzők szerint az alkoholgyártók és kereskedők lobbitevékenységének egyik végterméke, amelyet kiválóan illesztettek napjaink klímavédelmi politikájához. Ezt a figyelmet kihasználva az autóipar is igyekszik utánamenni a piaci lehetőségeknek, jóllehet itthon még csak két gyártó - a Saab és a Ford - E85-tel tankolható gépkocsiját lehet megvásárolni. Üzemanyag-piaci elemzők szerint mindenesetre az E85 forgalmazása sem a klímavédelmi, sem a bioüzemanyag-célok elérése szempontjából nem feltétlenül a legjobb megoldás.

HOZZÁSZÓLÁSOK