Autója van? Így változhatnak az adószabályok és előírások

Roncsautóprogram beindítása, a leginkább szennyező használt autók importjának korlátozása, az áfacsalások visszaszorítása, az óratekerések hatékonyabb kiszűrése, a feketén működő autószervizek hátrányba hozása, a teherautók utáni vagyonszerzési illeték eltörlése és a robogók felrendszámozása is szerepel a parlament elé terjesztett iparági javaslatcsomagban. A használt motorolajat pedig még a hipermarketeknek is vissza kellene venniük. Ön melyikkel ért egyet?
Ádám Viktor, 2014. május 7. szerda, 07:15

Az új parlament tavaszi és őszi ülésszakára több, az autósokat, szervizeket, kereskedőket és importőröket érintő, részben adózási ügyeket felölelő témával is készült a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) és az Autós Nagykoalíció (ANK). A javaslatok egy része - alapvetően a tavaszi ülésszak elé terjesztettek - teljesen kidolgozott, így elvileg csak a politikán múlik, hogy melléáll-e, míg másik részük még csak az iparági egyeztetések fázisánál jár.

Ötpontos csomag tavaszra

A legnagyobb esély a csomag 1. pontjában említett egységes központi járműtörténeti adatbázis létrehozására mutatkozik Erdélyi Péter, az MGE elnöke szerint. Ennek első lépése a kilométeróra-nyilvántartás bevezetése volt, célja pedig a feketegazdaság, a finanszírozási és biztosítási csalások elleni hatékony fellépés, valamint a használt gépjárműveket vásárlók számára egy olyan adatbázis létrehozása volt, amelyben megnézhető az adott jármű előélete. Az adatbázis szerkezetét, tartalmát az ANK, az MGE és a Mabisz egyeztették és a jogalkotóval is egyeztetve készítették elő. Ennek megvalósításától az államkassza 10-11 milliárd forint többletbevételre számíthat az MGE elnöke szerint.

Ide kapcsolódik az 5. pont, azaz a kilométeróra-állás nyilvántartásának fejlesztése. Erdélyi Péter szerint ez azt jelentené, hogy nem csak a tulajdonosváltáskor és a műszaki vizsgán rögzítenék az óraállást, hanem a szervizlátogatásokkor is attól függetlenül, hogy időszakos átvizsgálásról, karambolos javításról vagy egyéb javításról van szó. Ettől azt remélik az előterjesztők, hogy a használtpiacon előnybe hozza a legális szervizekben javított és ellenőrzött autókat illetve a fehéren működő autójavítókat az illegális műhelyekkel szemben, mert utóbbiak nem lennének jogosultak arra, hogy feltöltsék az óraállást az adatbázisba. Szintén a szürke zónában működő szervizek ellen szól a 2. pont, amely a gépjárműjavítók egységes működési feltételrendszerét, a szervizek minősítését alakítaná ki.

Kiszűrnék az áfacsalókat

Az egységes járműtörténeti adatbázishoz hasonló nagyságrendű, 9-10 milliárd forint állami bevétellel kecsegtet az előterjesztők szerint az autóimporthoz köthető áfacsalások megszüntetése, azaz a 3. pont. Az MGE becslései szerint évente 3-4 ezer olyan használt autó kerül forgalomba Magyarországon, ami után nem fizetik be az áfát. A legális importőrök évek óta folyamatosan jelzik a problémát és a NAV is tud róla, de a jogalkotó az eddigi javaslatokat azzal utasította el, hogy azok EU-szabályt sértenének. Az új javaslatok Erdélyi szerint viszont kiküszöbölik ezt a problémát.

Az MGE és az ANK úgy oldaná meg a helyzetet, hogy a következő három feltétel egyidejű teljesítését írná elő az autóimportőrök számára:

  • Az importot végző cég kizárólag gépjárműbehozatallal és a hozzá tartozó regisztrációs tevékenységgel foglalkozhatna, mással nem, mégpedig azért, hogy az áfa útja követhető legyen, egyéb gazdasági tevékenység áfavonzatával ne lehessen összemosni.
  • Ezek a cégek havi áfabevallásra legyenek kötelezettek, így nagyobb adótartozással nem tudnának eltűnni.
  • Letét vagy bankgarancia formájában háromhavi áfabiztosítékkal kell, hogy rendelkezzenek.

Mindezeken felül javasolják azt is, hogy addig ne is lehessen forgalomba helyezni az adott gépjárművet, amíg a fizetendő áfa nincs rendezve.

Átalakítanák a forgalomból való kivonás rendszerét is - ezzel a finanszírozási és biztosítási csalásokat, a fekete bontókat vennék célba.

Az őszi lépések már csökkentenék az adóbevételeket

A parlament őszi ülésszakára kétszer ekkora pakkal készült az MGE és az ANK.

Az áfakörbe tartozó járműtulajdonosok esetében 50-ről 100 százalékra emelnék a javítási anyagköltség és a munkadíj áfájának visszaigényelhetőségét. Ez Erdélyi Péter szerint 230-240 ezer cégautót érint, a költségvetésnek pedig néhány milliárd forintjába kerülne.

Roncs- és zöldálmok
A távolabbi elképzelések között szerepelnek még az elmúlt években már többször - igaz, a megvalósítás érdemi esélye nélkül - megpendített roncsautóprogram-tervek is. Erdélyi Péter szerint e témában még tartanak az iparági egyeztetések, így még arról sem született döntés, hogy a nyugat-európai vagy a román modell volna-e követendő.

Szintén itt szerepel az a törekvés, hogy a gépjárművekhez kapcsolódó adóbevételek - mint amilyen jelenleg a regisztrációs adó - a károsanyag-kibocsátástól és a használat intenzitásától függjenek, vagyis más terhet fizetne az, aki évente háromezer kilométert tesz meg az autójával, és mást az, aki harmincezret.

Ha újra vissza lehetne igényelni a zárt kabinos kishaszonjárművek után az áfát, az elsősorban az építőipari, mezőgazdasági, illetve minden olyan vállalkozásnak volna kedvező, amely egyazon járművet használ felváltva anyagok és a dolgozók szállítására.


Kiigazítanák, azaz csökkentenék a motorkerékpárok regisztrációs adóját, mert amikor az autók esetében a kormány mérsékelte ezt a közterhet, akkor a motoroké nem változott, így jelenleg vannak olyan, nem is túl nagy kétkerekűek, amelyek regadója nagyobb a személygépkocsikénál.

Eltörölnék - a fuvarozók kívánságával összhangban - a tehergépjárművek vagyonszerzési (átírási) illetékét mondván, hogy termelőeszközre "nem illik" ilyen adót kivetni.

Fékeznék a használtautóimportot, odaszúrnának a hipermarketeknek

Környezetvédelmi kategóriához kötnék a használtautó-importot. Az MGE elnöke szerint a limit meghúzása az Euro-3-as besorolásnál a szociális szempontokat figyelembe véve is elfogadható volna. Ezzel a tinédzserkorú autók behozatalát nem korlátoznák túlzott mértékben, hiszen a legöregebb Euro-3-asok már 13 évesek, viszont a szennyezőbb Euro-1-es és Euro-2-es besorolású autók határainkon kívül maradnának.

Szorgalmazzák, hogy állami támogatás járjon a tisztán elektromos és a plug in (azaz konnektorból is tölthető) hibridek forgalmazására, üzemeltetésére.

A robogók azonosítását is megoldanák, ha nem is rendszámmal - mert az drága -, de legalább egy kötelező biztosítási plakettel.

Valamennyi forgalmazóra kiterjesztenék a veszélyes hulladékok kezelésével kapcsolatos előírásokat. Ez konkrétan azt jelenti, hogy például azoknak a hipermarketeknek, amelyek forgalmaznak motorolajat, akkumulátort vagy gumiabroncsot, éppen úgy vissza kellene venniük a használt olajat, akkut és gumit, mint a szakkereskedőknek, szervizeknek. Ugyanez a helyzet az online kereskedelemmel is, de - vallotta be Erdélyi - egyelőre ötlet sincs arra, hogy náluk ezt hogyan lehetne megoldani.

El szeretnék érni azt is, hogy a gyártók és forgalmazók alkalmazottai és közvetlen rokonaik valóban tudjanak  kedvezményes áron autót venni. Jelenleg ugyanis az a helyzet, hogy csak a mindenki számára érvényes akciós árat érhetik el, ellenkező esetben a kedvezményes ár és a listaár közötti különbözet után szja-t kell fizetniük.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Abbe, 2014.05.07 16:34

@Zodiakus: " Aztán majd ülünk a szakadt autónkban több százezren.Később meg még abban sem.No,akkor lessen majd az állam a bevételei után!!!"

Mikor az ifjabb Henry Ford bemutatta az új üzemet ami már tele volt ipari robotokkal a következőt mondta a jelenlevő szakszervezeti vezetőknek: ezek aztán nem fognak sztrájkolni. Mire a munkások képviselői csak ennyit mondtak: akkor majd próbálja meg eladni a kocsijait a robotoknak...
Egy szakmai konferencián mondták, hogy a magyar gk. piac 250000 új kocsi átadására, szervizelésére van kiépítve.
Mikor 2 közüzemi számla bemutatásával el lehetett vinni a szalonokból új autót, még akkor sem volt leterhelt a hálózat. Hát még most.
Addig szívóznak az emberekkel mindenféle vélt vagy valós okokat felhozva, míg tényleg leáll az egész piac.
A cigány lova is azért döglött szomjan a Rába partján, mert nem volt mire igyon...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Ferences, 2014.05.07 16:07

Én is ezzel foglalkozom, de így első olvasatra nem hangzik annyira vészesnek. Ennél sokkal-sokkal rosszabbra számítottam, amikor pedzegetni kezdték a dolgot.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Zodiakus, 2014.05.07 14:27

Már többször irtam.A használtautók sok-sok családot tartanak el.Alkatrész kereskedelem,javítás,stb.És ez mind áfás dolog.Plusz az államnak tisztán a sok illeték.
Addig szórakoznak,hagyják hogy a Gépjármű Importörök döntsék el hogy legyen.(akkor válasszák meg az importörök a kormányt.Mi a nép majd választunk mást)Még nem fog megérni autót behozni.Aztán majd ülünk a szakadt autónkban több százezren.Később meg még abban sem.No,akkor lessen majd az állam a bevételei után!!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html