Hatékony pénzbeszedés vagy a balesetek csökkentése - ez a mottója a kormány legújabb rendeletének - amely egységesíti április 30-tól egyes közlekedési szabálysértések tarifáit. A rendelethez fűzött indoklás szerint természetesen a kormány közlekedésbiztonság javításával indokolja az egységestést. A rendelet "a megelőzés és a kellő visszatartó hatás elérése érdekében" meghatározza azokat a szabálysértéseket, amelyek esetében a helyszíni bírságolás, illetve a szabálysértési eljárás során - mérlegelés nélkül - kell alkalmazni a meghatározott bírságösszegeket. A tarifáláskor az egyes szabálysértések gyakoriságát és közlekedésbiztonsági veszélyességét vették alapul.

Látszólag csökken - valójában jelentősen nő a bírság

Jól lemérhető a szmogriadós büntetéseken, hogy a kormány által javasolt új tarifa valójában jelentős emelést jelent. Jelenleg akár 100 ezer forinttal büntethető az az autós, aki a szmogriadót megszegve autózik. Decemberben amikor - utólag kidrült tévesen - büntette a rendőrség az autósokat, átlag 6000 forintos bírságot szabtak ki a vétőkre - a mérlegelés után. Az új szabályok szerint a helyszínen 40 ezer forint - feljelentés esetén pedig 80 ezer forint lesz a bírság. Vagyis a látszólagos büntetéscsökkentés mögött is jelentős - nyolcszoros - büntetési tétel emelkedés van - mindeközben a kormány az átláthatóságra apellál.

Az enyhe fokú ittas vezetés - amely még nem számít bűncselekménynek - helyszíni bírsága 30-50 ezer forint lesz, ugyanakkor ha feljelentésre kerül sor 60-100 forint lehet a büntetés. Jelenleg ezen cselekmények büntetése maximum 50 ezer forint, lehet ennél kevesebb is, hisz fennáll a csökkentés lehetősége.

Az elsőbbségadásra vonatkozó szabályok megsértésekor egységesen 30 ezer forintot kell fizetni, a helyszínen feljelentés esetén 70 ezret, mérlegelés nélkül, a jelenlegi maximum 50 ezer forinttal szemben. Hasonló a büntetés az előzési szabályok megszegése esetén. Az új szabálysértési törvény indoklása kimondta, hogy a büntetés célja, hogy azt a helyszínen elintézzék - vagyis ne kerüljön sor fölösleges feljelentésre, ami a papírmunkát növeli. Ezt úgy kívánják elérni, hogy szabálysértésen kapott személy a helyszínen elismerje vétkességét, és ne vitassa azt - ezért a dupla büntetés feljelentés esetén.

A hajósok is fizethetnek

A kormányrendelet tervezete szerint az engedély nélkül gépjármű vezetése a helyszínen 50, szabálysértési eljárás esetén azonban már 150 ezer forint bírsággal jár április 15. után. Ez esetben jelenleg a maximálisan kiszabható büntetés 100 ezer forint - vagyis alapesetben a büntetés középértékét ki kell fizetni.

Lejárt műszakival vezetett autó esetében jelenleg 50 ezer forintig terjedhet a bírság. Április 15-től ennyit kell fizetni - vagyis a jelenlegi maximumot, ha a műszaki érvényessége fél éve lejárt. Szabálysértési eljárás esetén azonban már 100 ezer forint a büntetés. Abban az esetben, ha a műszaki több mint egy hónapja lejárt, de nem régebben mint három hónap, akkor a büntetés 30 ezer forint a helyszínen, feljelentés esetén azonban 70 ezer.

Drágulnak a hajókkal elkövetett szabálysértések is: míg eddig a hajóval elkövetett közlekedési szabálysértések legfeljebb 20 ezer forinttal voltak büntethetők, áprilistól az alapbüntetés 30 ezer forint, feljelentés esetén pedig 70 ezer lesz - az eddigi 20 ezerrel szemben, vagyis a növekedés háromszoros lehet. Mérlegelés itt is kizárva - vagyis a középértéket figyelembe véve 10 ezer forintról 30 ezerre nő a büntetés. A hajósokat is hasonló okok miatt büntethetik, mint az autósokat, így a hajóokmányok hiányáért, a hullámkeltés miatt (vagyis gyorshajtás) vagy épp kishajóknál a másodfokú viharjelzés megsértéséért.