Az árvíznél is van rosszabb

Most különösen rosszkor jött a teherhajózásnak és a dunai kikötőknek az árvíz - épp akkor, amikor a meglehetősen gyenge megrendelői piacon némi élénkülés jelei kezdtek mutatkozni.
NAPI, 2013. június 3. hétfő, 17:19

A hajózáshoz három dolog kell, hajó, víz és áru, de ebből általában csak kettő jön össze Szalma Botond, a Magyar Hajózási Országos Szövetség elnöke, a Plimsoll Kft. ügyvezetője szerint. Idén január óta kedvező volt a vízállás, de szállítandó áruk piaca kifejezetten rossz volt, most viszont, hogy utóbbi téren javulni kezdtek a kilátások, az áradás húzza keresztül a számításokat. Tavaly nyáron az aszály, 2012 elején pedig az sújtotta az iparágat, hogy a februári hideg következtében kialakult jégzajlás miatt több héten keresztül hajózási zárlat volt a Dunán.

Szalma Béla, a Magyar Dunai Kikötők Szövetségének elnöke hasonlóan értékeli a helyzetet. A kikötők üzemeltetői azt remélik, hogy műszaki problémák nélkül megússzák, hiszen vannak olyan kikötői részek, amelyeket el fog önteni a víz:  Dunavecsén például nem csak a működést, hanem az épp zajló fejlesztést is hátráltatja az ár. A várakozásra ítélt kikötőknek át kell szervezniük a már megrendelt közúti és vasúti fuvarokat, ami többletköltséget jelent.

A kisvíz okozza a nagyobb bajt
Az árvíz kevesebb gondot okoz a hajózásban, mint az alacsony vízállás, hiszen komolyabb áradás csak 7-10 évenként jön, huzamosabb ideig tartó kisvízre pedig szinte minden évben van példa. A hajósok ezért is szorgalmazzák jó ideje a Duna szabályozását. Emlékezetes, hogy a kormány korábban kerékpárút-fejlesztésre használta volna fel a mederkarbantartásra szánt 20,7 milliárd forintos uniós forrást, ám az Európai Bizottság ezt nem támogatta. Féltucat helyre már meg is volt az engedély a mederkarbantartási munkálatok elvégzésére, ám azt - mivel nem készült a teljes érintett szakaszra stratégiai környezeti vizsgálat - később visszavonták a hatóságok.

Visszatérve a teherhajókra, a legtöbb németországi vízi útvonalon már szombat óta zárlat van, de már a hazai pályán is veszteséget hozott az elmúlt három nap, hiszen az erős áramlásban a hegymenet jóval több üzemanyagot emészt fel. Az Al-Dunán lefelé viszont még pár napig kihasználható az erős sodrás. Szalma Botond abban bízik, hogy egy hét alatt levonul az árhullám, de még ebben az esetben is öt hónapba telhet majd, míg a hajósok ledolgozzák a veszteséget. Van olyan áruval megrakott hajónk, ami csupán 60 folyamkilométerre, azaz hatórai útra van a megrendelőtől, de árvíz idején muszáj megállni - fogalmazott a cégvezető. Mindez persze nem használ a belvízi teherszállítás népszerűségének. Ha ugyanis egy megbízó végre rászánja magát arra, hogy közút vagy vasút helyett hajóval szállíttasson, az ilyen események nyomán könnyen meggondolhatja magát. Igaz, most a vasút sem jelent feltétlenül megoldást, hiszen Ausztriában és Németországban tucatnyi folyóparti szakaszt zártak le.

Virtuális növekedés
Az első negyedévben kismértékű növekedést mutatott ki a KSH által közölt statisztika: e szerint a belvízi áruforgalom volumene 3, az árutonnakilométerben mért teljesítménye 2 százalékkal volt magasabb január-márciusban, mint 2012 azonos időszakában. A volumennövekedés a belföldi szállítás 23, az import 92 és a tranzitforgalom 6 százalékos emelkedésének, valamint az export 22 százalékos csökkenésének az eredője. Szalma Botond szerint a piac kifejezetten rossz mind az ipari, mind a mezőgazdasági szállítások terén, így a KSH által mért növekedés csupán az alacsony bázisnak köszönhető.

 

Törölték szinte sz összes szárnyashajó- és sétahajójáratot
A budapesti városnéző sétahajó kivételével hétfőtől bizonytalan ideig nem közlekednek a fővárosból induló, illetve oda érkező személyszállító kiránduló vízi járművek a Duna magas vízállása miatt - közölte az üzemeltető Mahart PassNave Személyhajózási Kft. a honlapján. A Budapest és Bécs között menetrendszerűen közlekedő nemzetközi szárnyashajó helyett június hétfőtől csütörtökig autóbusszal szállítják az utasokat, az árvíz elhúzódása esetén a jövő héttől törlik a járatot. Hétfőtől határozatlan ideig sem Esztergomba, sem Szentendrére nem járnak a kirándulóhajók, míg a zenés-táncos esti sétahajók, illetve a Vigadó tér és a Margitsziget között közlekedő sétahajók szerdától nem indulnak el a magas vízszint miatt. Szombaton és vasárnap a Budapest-Visegrád-Esztergom vonalon menetrendszerűen közlekedő szárnyashajókkal sem lehet utazni, mint ahogy töröltek egy június 8-i solti szárnyashajóprogramot is - írta az MTI.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK