EUR
311.26
USD
278.24
BUX
27628.17 -0.00%
OTP
6776 1.44%

Bárkit lapátolni küldhetnek? - Megjött a figyelmeztetés

Az Európai Bizottság (EB) szerint nem jól működik a hazai munkaügyi központokban bevezetett új munkaerő-piaci szűrőrendszer. Félő, hogy túl egyszerű elvek alapján történik a kategorizálás és olyanokat is közmunkára küldenek, akik nem oda valóak. Ám az NGM mindent rendben lát.
Kiss Gergely, 2016. március 10. csütörtök, 07:09

A magyarországi munkaügyi hivatalokban január elsejétől vezették be országosan a profiling (ügyfél-kategorizálási) rendszert, amelynek kitűzött célja, hogy az álláskeresők mielőbbi elhelyezkedését célirányos, személyre szabott aktív munkaerő-piaci eszközök meghatározásával segítse.

A program uniós forrásból, az Út a munkaerőpiacra pályázat keretében valósul meg, amelyre összesen 10,4 milliárd forintot fordítanak. A Napi.hu információi szerint ezen belül egy mintegy 3 milliárd forintnyi keretet különítettek el, amelynek nagy részét a profilingrendszerre költik.

Az EU nem elégedett

Az Európai Bizottság február végén megjelent idei országjelentése szerint azonban az ügyfél-kategorizálás eljárása nem úgy működik, ahogyan kellene. Úgy látják, hogy az állami foglalkoztatási szolgálat 2014-ben végrehajtott reformja a hatáskörök rendkívül összetett és központosított elosztását eredményezte. Ez pedig várhatóan csökkenti a hatékonyságot.

Az EB összegzése szerint az irányítási rendszer bonyolultsága komolyan veszélyezteti az ügyfél-kategorizálási rendszer hatásos irányítását és használatát. Az ifjúsági garancia programban nem garantált az ajánlatok minősége. Az új mentori hálózat ellenére továbbra sem világos, hogy az átszervezett állami foglalkoztatási szolgálat rendelkezik-e majd megfelelő nagyságú személyi állománnyal a rendszer működtetéséhez.

Vissza a huszadik századba

Az ügyfél-kategorizálási rendszer tervezését már 2014 januárjában megkezdte az egykori Nemzeti Munkaügyi Hivatal. A profiling informatikai rendszerének kidolgozásával korábban egy külső céget bíztak meg, amely a mai napig az összes ehhez kötődő forráskód tulajdonosa - mondta a Napi.hu-nak Csillag Márton, a Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet vezető kutatója.

Eredetileg a profilinghoz egy viszonylag bonyolult eljárást terveztek: a hivatalok az álláskeresőkkel egy összetett kérdéssort töltettek volna ki - az alapadatok mellett például a személyes motivációkra is kitérve. A rendszer a válaszok összegzésével testre szabottan szűrt volna az országos adatbázis állás- és képzési lehetőségei, valamint az aktív munkaerő-piaci eszközök között.

Ám a rendszer mostanra jelentősen leegyszerűsödött. Az ügyfelek informatikai támogatás nélkül, csupán egy Excel-táblázatot töltenek ki: ebben hét - lakóhelyre, korcsoportra, iskolai végzettségre, szakképzettségre és munkanélküliként eltöltött időszakra, munkatapasztalatra és munkanélküli ellátásra - vonatkozó kérdésre térnek ki.

A válaszokat kiértékelve az álláskeresőket három kategóriába sorolják. Az első csoportba azok tartoznak, akik önállóan is el tudnak helyezkedni, a másodikba akik számára szükséges lehet a foglalkoztatási szolgálat támogatása - például átképzés, bértámogatás, az álláskeresés megsegítése. A harmadik kategóriába a hátrányos helyzetűeket teszik, akiket a szervezet csak hosszú távon, jelentős segítséggel tud az elsődleges munkaerőpiacra terelni. E csoport tagjait rendszerint közmunkához juttatják.

Ahol elakad a folyamat
A kormány 2014-ben átalakította a munkaerő-piaci intézményrendszert: 2015. január elsejével megszűnt a Nemzeti Munkaügyi Hivatal. A szétdarabolás során a foglalkoztatás szakterülete a Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) kapott helyet, míg az aktív munkaerő-piaci programok szakmai irányítását a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal látja el. A munkaerő-közvetítést a Miniszterelnökség irányítása alatt lévő kormányhivatalok kirendeltségei végzik, míg a közfoglalkoztatáshoz kötődő feladatokat a Belügyminisztérium (BM) vette át.
A foglalkoztatási szolgálat reformját nem a szakmai érvek, hanem minden jel szerint a spórolás határozták meg. Az EB kifogásként fogalmazza meg, hogy az átalakítás során csak formális egyeztetés folyt a szociális partnerekkel.

A Budapest Intézet szakértője szerint fontos probléma hogy, - mivel az egységes informatikai rendszer még nem áll készen - a négy különálló szakmai szervezet között rendkívül lassú az adatcsere. (Nagyon körülményes például az átfutás az NGM és a BM, valamint a minisztériumok, illetve a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) rendszere között).

Az eredeti elképzelés szerint a profilok árnyalt információkat tartalmaztak volna, ám ezek jelenleg erősen hiányosak és nehezen egységesíthetőek. A projekt egyelőre beragadt: a megbízott it-fejlesztő cég és a hivatalok között folyamatos alkudozás megy, afelől, hogy mit lehetne megvalósítani és mit nem.

Ad hoc jelleggel dönthetnek

Egyes foglalkoztatási kirendeltségekben persze a profilrendszer nélkül is elfogadhatóan működik az álláskeresők osztályozása. Ám mivel nincs megszabott eljárásrend, félő, hogy számos megyei munkaügyi központnál és járási kirendeltségnél a szakmai alapú osztályozást felülírja az a szándék, hogy teljesítsék a közfoglalkoztatási kvótákat. A BM, az önkormányzatok között közfoglalkoztatási keretszámokat oszt el, ezáltal határozzák meg, hogy az adott évben hány emberre lesz szükség a programokban. Márpedig 2016-ra a minisztérium a keretszám növelését irányozta elő - idén már havi átlagban 250 ezer közmunkást toboroznának a tavalyi 192 ezer után.

A bővítésre nagyobb lesz a mozgástér, s persze az ösztönzés is. Miközben 2015-ben 270 milliárd forintot irányzott elő a kormány a közmunkára (amelyből 17 milliárdot nem sikerült elkölteni - többek közt nem volt elég jelentkező), addig az idén már 340 milliárdos keretből lehetne növelni a létszámot.

Könnyen előfordulhat tehát számos hivatalban, hogy bár nem találnak elegendő embert, aki profil alapján a közfoglalkoztatásba illik, mégis e szociális programokba küldenek el dolgozni sok kvalifikáltabb álláskeresőt is - véli Csillag Márton.

A negatív trendet a BM statisztikája is alátámaszthatja: tavaly 50 százalékkal nőtt a diplomás közmunkások aránya 2014-hez képest - bár arányuk még így sem éri el a 3 százalékot a teljes létszámon belül.

A minisztérium szerint nincs probléma

A profilingrendszer bevezetése az uniós források felhasználásának ex ante feltétele volt, plusz költséget nem jelentett a minisztérium számára - hívta fel a Napi.hu figyelmét az NGM.

A tárca szerint a bevezetés nem okozott fennakadást a járási hivatalok foglalkoztatási osztályainak munkájában. Az új rendszer elindítása előtt megtörtént a munkatársak belső képzése, így megfelelő felkészültséggel várták az újonnan jelentkező, vagy visszatérő ügyfeleket.

Az NGM-nél úgy látják: a profiling működtetése egyszerű, adminisztrációja pedig nem lassítja le az ügyintézés menetét. Az következő időszak tapasztalatai alapján pedig a rendszer fejlesztik, finomhangolják majd.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

pastorius, 2016.03.11 12:41

azért elképesző, hogy évente sok sok száz milliárdot beleöntünk valahova (ez akár lehetne a pöcegödör is ez eseteben)..ahonnan semmilyen értéket nem akarunk ennek fejében kivenni
hatalmas pénz >>> nulla befektetés
ez az egyik legnagyobb pazarlás, amit állam csinálhat
persze ezt a temérdek pénzt hatékonyan is fel lehetne használni (szinte csak hatékonyabban), az azt jelentené, hogy gondolnak a holnapra is is...de annyira pökhendiek és cinikusak, hogy ezt a szar munkát is megtehetik
szavazóik, bocsánat, híveik, az agyukat nem használják, ahogy hívő általában így tesz
értelmesen, pragmatikusan nem lehet velük beszélni
majd eccer felébrednek, vagy gyerekeik, unokáik pofozzák ki ebből a már már misztikus, a józan értelmet mellőző állapotból őket...
addig is megy a pöcegödörbe most éppen 350 milliárd
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

pastorius, 2016.03.11 12:33

@Bulemia:

A legbolsibbak azok, akik az Állam Szentségét és Mindenhatóságát meg merik kérdőjelezni.

jobb helyeken az ilyeneket polgárnak hívják
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2016.03.10 22:17

Ezt azért már nem tudom szótlanul hagyni. Most olvastam, hogyha június 23.-án megszavazzák az angolok a Brexitet, akkor az jó lesz, mivel Magyarországon munkaerőhiány van. Apukám, csak egyet áruljál már el, hogy hol? Mert hidd el, hogy holnap már a többszázezer közmunkást már nem is említve, fél Magyarország ott fog sorban állni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2016.03.10 17:53

De ha megnézzük a magyar parlamentet, szerintem egy embernek van közülük műegyetemi diplomája, a kínai miniszterelnöknek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2016.03.10 17:52

@Daniel Dakota: Azért , mert önnek nincs műegyetemi diplomája, az még nem azt jelenti, hogy más az Ecserin vette. Érdekes logika.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html
www.Napi.hu Online Kft. Napi.hu - Független üzleti és pénzügyi portál, benne magyar és nemzetközi hírek, elemzések, tőzsdei információk. Helye: Flórián tér 1. 2. emelet, Budapest, Budapest. 1033 Telefon: +36-1-506-0930. Telefax: +36-1-506-0931. .