BUX
37630

Bejött a kormány terve, megfizetnek az autósok

Bevételi szempontból eddig vitathatatlanul jól teljesít az átalakított útdíjrendszer: többet fizetnek az autósok, furgonosok és kamionosok is. Főként azok választották a fizetős útszakaszok elkerülését, akik csak alkalmanként járnak arra, az ingázók inkább megvették a megyei matricát.

Ádám Viktor, 2015. február 12. csütörtök, 12:51

Egy magáncég több helyen is számottevő forgalomnövekedést mért a fizetőssé tett utakat elkerülő szakaszokon, miközben az állami közútkezelőnek még nincsenek értelmezhető friss adatai. Sokkal több matricát vettek a közlekedők, mint tavaly, miközben az eddig eladott megyei jogosultságok mindössze egy százalékát váltották vissza.

A legforgalmasabb januári napokon csaknem 30 százalékkal több jármű haladt át a fizetőssé vált útszakaszok alternatív útvonalain 2014-hez képest, a hónap egészében pedig átlagosan 12-15 százalékos növekedést mért a közlekedési adatok értékelésével foglalkozó Best Way Traffic Kft. Atz adatok alapján a gyorsforgalmi utak fizetőssé tétele leginkább az M0-ás autóúton, valamint a vidéki nagyvárosok gyorsforgalmi útjainak bevezető szakaszain befolyásolta a forgalmat.

A legjelentősebb változást a Vácról Göd és Dunakeszi települések központján át a fővárosba vezető 2-es úton tapasztalhatták a közlekedők, mivel sokan választották ezt az útvonalat - az M2-es és az M0-ás autóutak újonnan fizetőssé tett szakaszainak elkerülése érdekében. Hasonló mértékű forgalomnövekedés volt Budaörs és Budapest között az 1-es úton. Emiatt több időt vett igénybe az úti cél elérése. Az M1/M7 autópálya fizetőssé vált bevezető szakaszán például változatlanul 11 perc alatt lehetett eljutni Gazdagrét központjából egy budaörsi bevásárlóközpontba, viszont a Budaörsöt átszelő 1-es főúton idén januárban már 18-20 percet vett igénybe ennek az útnak a megtétele, míg tavaly legfeljebb 15 perc volt itt a menetidő.

A hivatalos forgalomszámlálás még nem látja

Szombaton várható erősebb forgalom
A Budapest és a nagyobb vidéki városok környékén található nagyáruházakat a forgalmi adatok alapján nagyrészt hétvégén keresik fel az autóval érkező vásárlók. A Best Way Traffic szakértője szerint ezért a március 15-től életbe lépő vasárnapi zárva tartás bevezetését követően a szombatokon jelentősen nő a bevásárlóközpontokat érintő díjmentes szakaszokat használó járművek száma. A hétvégi vezetők és a vásárlási szándékkal utazók ugyanis várhatóan nem vásárolják majd meg a matricát, hanem alternatív útvonalakon jutnak el az agglomerációban található áruházakba.

A forgalomnövekedés kapcsán kerestük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, ám ott még nincsenek releváns adatok arról, az egyes díjkategóriákban hogyan alakult a forgalom a fizetőssé tett szakaszokon, illetve a már korábban is matricás utakon. A cég éves forgalomszámlálást végez, a 2014-es statisztika is csak ez év első felében lesz elérhető - derült ki Pécsi Norbert Sándor kommunikációs osztályvezető tájékoztatásából. A számítástechnikai-statisztikai szabályok miatt megalapozott éves forgalmat csak akkor tudnak közzétenni, ha évente többszöri számlálást végeznek, különböző évszakokban, különböző napokon, különböző napszakokban.

A forgalmat a szezonális okok mellett egy-egy baleset miatti terelés is befolyásolja, de jelentős hatással vannak még az ünnepnapok, munkanap-áthelyezések utáni újbóli munkakezdések és az időjárás is. Az elmúlt hónapokban sokat változott az üzemanyagok ára is - árnyalta a képet a szóvivő.

Aki gyakran jár, matricát vesz

Az előzetes adatok alapján az agglomerációból Budapestre és a vidéki nagyvárosokba naponta ingázók többsége januárban már döntött és megvásárolta a gyorsforgalmi utak használatához szükséges új típusú éves megyei e-matricát. Így az állandó és legnagyobb forgalmat generáló autósok továbbra is az eddig megszokott útvonalakon jutnak el munkahelyükre, így ők nagyobb mértékű forgalomváltozást nem idéztek elő. Számukra jobban megérte ez az egyszeri beruházás a hosszabb és lassabb alternatívát jelentő elkerülő utak használatával szemben. Főként azok választották a fizetős útszakaszok elkerülését, akik csak alkalmi jelleggel utaznak - mondta el Illés Gábor, a Best Way Traffic Kft. ügyvezetője.

Eladott matricák száma (ezer darab, jan.1. - feb.10.)Kategória20132015Éves195248Havi155120Heti654648Megyei-711Összesen10041727
Forrás: NÚSZ

Azt, hogy a legtöbben inkább a matricavásárlás mellett döntöttek, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) legfrissebb statisztikái is jelzik. Az év elejétől február 10-éig összesen 1,7 milliót adtak el az egy évvel korábbi egymilliós darabszámot követően - ebből bő másfélmilliót az autósok (D1) vettek meg -, ami mellett a feleslegessé vált megyei jogosultságok visszaváltása "nem tétel". Eddig a várt húszezerből mintegy hétezer darab megyei matricát váltottak vissza az autósok, a legtöbben Vas megyéből - ahol már nincs is fizetős szakasz - kérték vissza az ötezer forintot. Ez a hétezer darab alig egy százaléka az eddig eladott D1 és D2 megyei matricák számának.

Visszaváltási toplistaMegyedbVas2075Fejér1124Bács-Kiskun958Veszprém950Pest905
Forrás: NÚSZ

Szépen hozza a pénzt

Bevételi szempontból eredményes húzás volt a fizetős úthálózat kiterjesztése mellett a drágább D2-es kategória bevezetése, valamint a furgonok és buszok utánfutóinak díjasítása. D2-ből több mint 173 ezer matricát, U-ból pedig 15 ezret értékesítettek.

Nem csak az autósok és furgonosok fizetnek többet január 1-jétől, hanem a nehéz tehergépjárművek úthasználata is többe kerül: január 1-jétől tengelyszámtól és környezetvédelmi besorolástól függetlenül 5 százalékkal nőttek a tarifák. Kisebb részben ennek, nagyobb részben pedig a forgalom növekedésének tudható be, hogy az e-útdíjból is több - 16,7 milliárd forint - folyt be február 8-ig. Ez az összeg bő 12 százalékkal nagyobb az egy évvel korábbinál.

Az e-útdíjból - összhangban a Napi.hu korábbi értesüléseivel - tavaly a költségvetésben előirányzottnál kevesebbet sikerült beszedni. A befolyt bruttó 162,8 milliárd forint nettó 128,2 milliárd forintnak felel meg, miközben a terv 133,9 forintról szólt.

Az idei költségvetés ehhez a 128,2 milliárd forinthoz képest irányzott elő nagyobb, 149 milliárd forint e-útdíj-bevételt. A matricarendszer módosításakor aztán kiderült, hogy ezt a jókora többletet nem kizárólag a kamionosoktól szednék be, hanem az autósokat, motorosokat és a kisebb járművekkel fuvarozókat is terhelik.