Brutális büntetés jöhet a bringásoknak

Akár egy közepes bringa árát is kifizetheti az a kerékpáros, aki nem tartja be a szabályokat - írja a Pénzcentrum.hu.
Napi.hu, 2016. április 16. szombat, 15:15

A portál szerint a kerékpárosokat legtöbb esetben az irányváltoztatásra és a jármű kivilágítására vonatkozó szabályok megszegéséért büntetik meg. A büntetés mértéke néhány ezer forinttól indul, a komolyabb szabálysértésekért viszont akár 150 ezer forint bírság is járhat.

A balesetek megelőzése érdekében az egyik legfontosabb dolog, amire oda kell figyelni, a sebességkorlátozás betartása. Lakott területen belül negyven, lakott területen kívül biciklis sisak nélkül szintén negyven, sisakkal már ötven km/órával lehet haladni. Kerékpárúton harminc, gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel legfeljebb húsz km/óra a megengedett sebesség. Azokban az esetekben, amikor a járdán is lehet kerékpárral közlekedni, legfeljebb tízzel lehet haladni

Az sem mindegy, hol teker a bringás, ugyanis ahol van felfestett kerékpársáv vagy kijelölt kerékpárút, ott kötelezően ezen kell haladni. Csak ott tekerhet az ezzel párhuzamos úton, ahol ezt felfestett biciklis nyom (sárga biciklis piktogram) jelzi. Ezeken a sávokon más, nagyobb és sok esetben gyorsabb járművekkel is osztozni kell.

Autóbusz forgalmi sávban akkor lehet tekerni, ha látják az út melletti táblákon erre utaló jelzést. A járda alapvetően a járókelőké, így csak akkor lehet használni, ha nincs más biztonságos megoldás, lakott területen belül tekernek, és nem veszélyeztetik a gyalogosokat.

Sokan bajban vannak azzal, hogy egyirányú utcában milyen szabályok is vonatkoznak a biciklisekre. Csak abban az esetben lehet behajtani forgalommal szembe az egyirányú utcába, ahol erre a kiegészítő tábla felhatalmazást ad.

Szintén kritikus pont még a zebra, ahol az áthaladó gyalogosoknak minden közlekedési eszközzel, így a biciklivel szemben is elsőbbségük van. Mivel zebrán csak a gyalogosokra vonatkozik az elsőbbség, a biciklisek csak akkor számíthatnak elsőbbségre, ha a zebra előtt leszállnak és tolják a kerékpárt.

Bár a bringásokra vonatkozó zéró tolerancia - a főútvonalon való közlekedést kivéve - kikerült a jogszabályokból, az előírás szerint a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban kell lennie a biciklisnek.

Forró téma

Nagy port kavart a héten az a fővárosi városvezetői értekezletről kiszivárgott dokumentum, amely szerint Tarlós István főpolgármester több ponton is módosítaná a budapesti kerékpárosokra vonatkozó feltételrendszert.

A Magyar Kerékpárosklub Facebook-oldalán tett közzé egy lefényképezett dokumentumot azzal a kiírással, hogy "Tarlós István döntött: visszaviszi Budapestet a '70-es évekbe, és újra kirobbantja a bringás forradalmat!", mert utasításba adta az általa meghirdetett fejlesztések beszüntetését.

A főpolgármester úgy reagált, hogy soha nem adta utasításba a kerékpáros fejlesztések megszüntetését, még kevésbé volt valaha is szó a tömegközlekedés háttérbe szorításáról. 2016 és 2019 között további 29 fejlesztési program várható, többek között a MOL Bubi rendszer harmadik ütemének megvalósítása. Ugyanakkor a biciklis közlekedésben is igyekeznek az ésszerűségre törekedni, ami "részleges tiltásokat" eredményezhet. Tájékoztatása szerint a budapesti kerékpározás feltételrendszerét a fővárosi vezetői értekezlet újra megtárgyalja, végleges döntés pedig a város közlekedési fejlesztési terveit tartalmazó Balázs Mór-terv éppen zajló felülvizsgálatának végén várható - emlékeztet a Pénzcentrum.hu.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Paraszt, 2016.04.18 07:16

@isabella: Igazad van , kerékpárutak akkor épülnek majd, ha valakinek azt is jó üzlet lesz megépíteni..., vagy ha a kerékpárosoknak is útdíjat kell fizetni...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2016.04.17 21:35

Például, ahol kiszélesítették az utakat, és nyolc sávon dübörögnek az autók, miért nem gondoltak arra, hogy legyen egy sáv a bicikliknek is? És nagyon hiányzik a gyalogosoknak a híd a Margitszigetre, ahol futhatnának. Minden csak a futballistáknak jut, nem igazságtalan ez valahol? A sport és az egészség, az nem a futballal egyenlő, már csak azért is, mert a világ fele nő.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2016.04.17 21:27

Én nem a biciklistát büntetném, hanem azt, aki megengedte, hogy a járda közepére felfessék a vonalakat, ami egyszerűen nem megoldás, sőt életveszélyes!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2016.04.17 21:15

Félreértés ne essék, én nem vagyok ellene a kerékpározásnak, végül is aki egy autót nem tud megengedni magának, egy biciklit bárki megengedhet, és új világokat fedezhetünk fel. Gyerekként én is imádtam bicózni, de már akkor is veszélyes volt, és hol volt akkor még ennyi autó? Viszont az nagyszerű lenne, ha kiépítenék a külön bicikliutakat, magam is szívesen végighajtanék rajta, és sok ember letehetné az autót is, amivel sokat tisztulhatna egy nagyváros levegője, de ehhez külön megépített bicikliutak szükségesek, nem pedig egy járda közepére festett vonal!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2016.04.17 21:06

Komolyan mondom, hogy Dohában sem tudtak megegyezni, egyszerűen megáll az ember esze. Nagyszerű! Jó, hogy van ez a sok politikus. Mikor vezetik már be az önvezető államot?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html