Brutálisan rossz adatok a magyar oktatásról

Soha nem zuhantak még akkorát a magyar tanulók természettudományos és szövegértési kompetenciái, mint most, minden területen bőven az OECD-országok átlaga alatt vagyunk - idézi a nagy nemzetközi kompetenciamérés, a három évente ismétlődő PISA-teszt legfrissebb eredményeit az Index.
Index.hu, 2016. december 6. kedd, 12:55

Oktatási szakértők és oktatáspolitikusok az egész világon árgus szemekkel figyelik a nagy nemzetközi kompetenciamérés, a PISA-teszt eredményeit. A 2015-ben elvégzett, most publikált felmérés szerint mutatóink rosszabbak, mint valaha, a magyar tanulók annál is gyengébbek, mint amilyenek az utolsó mérésnél, 2012-ben voltak, a természettudományos és a szövegértési kompetenciák soha nem zuhantak még akkorát, mint most - olvasható a portálon.

Idáig is majdnem mindig elmaradtunk az átlagtól, de az eredményeink nemhogy nem javulnak, a lemaradásunk csak nő. Legutóbb főleg matematikából estek vissza a magyar gyerekek, a kedden nyilvánosságra hozott legfrissebb, 2015-ös tesztekből származó adatok pedig már azt jelzik, hogy ugyanerre a szintre vagy még ez alá süllyedtek a pontszámaink szövegértésből és természettudományos kompetenciákból is.

Az OECD-országok között ezzel mindenben a legutolsó csoportban, a lista utolsó negyedében vagyunk. Miközben az OECD-átlag 493 és 500 pont között szokott lenni, a magyar diákok most már csak 472-477 pontot hoznak. A magyar gyerekek eredményei három év alatt, 2012-höz képest átlagosan 17 ponttal lettek rosszabbak természettudományból. Szövegértésből is majdnem ekkora, 15 pontos a visszaesés.

A világ élmezőnyében japán, koreai, finn és észt diákok állnak, Kelet-Közép-Európában csak a szlovákok vannak mögöttünk. A csehek alulról súrolják az európai átlagot, míg a néhány éve átfogó oktatási reformot megvalósító lengyelek egyértelműen a legsikeresebbek, ők már a világ élmezőnyéhez kezdenek felzárkózni. Eközben egy terület sincs, ahol a magyar diákok legalább viszonylag jók lennének.

A PISA-tesztek már korábban is egyértelművé tették, hogy a régi mítosszal szemben a magyar oktatási rendszer nemzetközileg nem versenyképes. Hagyományosan rosszul szerepelünk a teszten, rosszabbul, mint más iskolai felméréseken, és ennek általános vélemény szerint a legfőbb magyarázata, hogy a PISA nem azt a lexikális tudást méri, ami a magyar iskolákban még mindig meghatározó, hanem kompetenciákat, azt, hogy a tanulók mennyire képesek ismereteiket iskolán kívüli szituációkban alkalmazni. Ez az, ami látványosan nem megy nagyon sok magyar gyereknek - sem szövegértésben, sem természettudományos területen, sem matematikában.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Abbe, 2016.12.15 17:55

@Abbe: Rendben, maradjunk a tényeknél.
A jelen oktatási szisztémája sajnálatosan még mindig a porosz modell szerint épül fel, pedig már elég sokszor bebizonyosodott, hogy a mai világban nem használható. Nincs értelme évszámok, konstansok bebiflázásának, mert ma percek töredéke alatt megtudhatóak. Igaz, hogy informatikai ismeretekkel kell rendelkezni hozzá....Sokaktól távol áll ez a világ. Imádott minálnokod is közéjük tartozik....

" Csak nem szégyenled , mennyi szellemi terméket adtak a nagyvilágnak. "
Valóban nem szégyenlem, csak bátorkodtam megjegyezni, hogy a Nobel díjasaink más nép fiai. Nem én üldöztem el őket ebből az országból, hanem a jobboldal szellemi elődei...

És végül : az ellenállás nem mértékegység...A mértékegységét ohm- nak hívják a híres fizikus Georg Simon Ohm után. Továbbá a hagyományok lehet, hogy szép dolgok, de erre jövőt alapítani a XXI. században kissé reménytelennek tűnő vállalkozás
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

lauda, 2016.12.15 09:06

@Abbe: Nézd maradjunk a tényeknél !! 1945 után valami nagy törés történt az oktatásba, amit még nem hevert ki az ország. A tömegoktatás katasztrofális . Meglátásom szerint nem a jól tanuló , jó képességű gyerekeket kell levinni a rosszul teljesítők szintjére , mivel a PISA teszt rossz eredménye is döntően az ő érdemük. Ajánlom figyelmedbe más szakirodalmak elolvasását a PISA teszt kapcsán. Érdekes dolgokat fogsz olvasni. Nem értelek , amikor a nagyjainkról nyilatkozol !! Csak nem szégyenled , mennyi szellemi terméket adtak a nagyvilágnak.
De mint Írod te elektronikát tanítasz !
Csak ara kérlek a diákjaidnak jól tanítsd meg az ellenállás nem a földalatti ellenállás mértékegysége.
A feszültség sem a szembenállás mértékegysége.
Vannak hagyományaink igaz , és lehet őket tisztelni , tovább vinni. Aki ezt nem érti .. megtagadja , hát vannak ilyen emberek is.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Abbe, 2016.12.15 07:51

@lauda: Az, hogy nem vagy oktatással hivatalból foglalkozó ember az kiviláglik a szövegből...Még a nosztalgia is látszik?)) Nem lenne ezzel semmi baj, ha ez a szemlélet nem köszönne vissza a kormányzati intézkedésekben.
A poroszos oktatási rendszerrel, a "hagyományok " tiszteletével le kellene számolni egyszer és mindenkorra. Ugyanis ez a lemaradásunk legfőbb oka.

A Te képzésedet irányító tanároknak nem történt annyi változás az egész életében, mint ami most történik egy hét alatt.
Akkoriban valóban nem voltak elektromos kütyük, de még rádiója sem sokaknak. A Nobel díjasokkal való példázódás akkor szokott előjönni, ha a magyar nép kiválóságát kell ecsetelni ( amúgy a jobbosok által mélyen megvetett néphez tartoztak...)

Minden ország polgárai között voltak/vannak /lesznek kiváló képességű egyének. Valamint van a tudatlanok csoportja. Egyik csoporttal sem kell érdemben foglalkozni. Az első csoport bármi áron tanul és eléri a kitűzött célt, a másik csoportnak a tanulás nem kenyere, ha korbáccsal állnak mögötte sem tud/akar tanulni.

Viszont van egy széles réteg középen! Velük kellene érdemben foglalkozni.
Ha így jobban tetszik, ők tartják a hátukon egy ország gazdaságát.

Ezért kellene végre konszenzus alapján eldönteni, hogy ennek a széles sávba tartozó tömegnek mikor mit és hogyan kell tanítani, hogy érdemben megfeleljen a jövő kihívásainak. Egyenlőre ez nem megy kis hazánkban.

Olvasd el Bod Péter Ákos írását ezen témakörben, ebből egyértelmű lesz, hogy miként reagált a német állam, mikor hasonló PISA teszt trauma érte őket.
Nem kell feltalálni újra és újra a langyos vizet...

Most megyek elektronikát tanítani:))
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

lauda, 2016.12.14 12:27

Elsődlegesen is kijelentem , nem vagyok oktatási szakember, de vannak észrevételeim. 1900-1945 nem volt Pisa felmérés, ennek ellenére Magyarországon kimagasló lehetett a képzés , ha annyi kiváló tudású szakembert adtunk a világnak. Nem akarom felsorolni a Nobel díjasokat , kiváló feltalálóinkat akik sokat tettek a világ fejődéséért. Én egy kis faluban születtem , a tanár házaspár akik az oktatásunkért voltak a felelősek , a volt Horti korban szerezték a diplomájukat. Érdekes módon meg tudtak tanítani bennünket olvasni számolni , és gondolkodni. Nem voltak elektromos kütyüink , internetünk okos telefonjaink ,stb, . De rengeteget olvastunk , ami most hiányzik a diákok életéből , sajnos meg is látszik rajtuk. Nem képesek gondolkodni, lustává és kiszolgáltatokká teszi a tanulókat. Nem a mi tisztünk megoldani a problémát , ha azt mondják a nagy tudású szakemberek , hogy rossz a képzés , én hiszek nekik , hisz ők is egy rossz képzési oktatás termékei. De aki egy rossz képzési rendszerben tanult , mi alapján mondja , hogy a jelenlegi képzés rossz . Mondják hiába úszik jól egy hal , de ha fára mászni mégsem tud, a képességei kívánni valót hagynak maga után. De mit is lehet várni , ha rossz az oktatási tematika , rosszak , képzetlenek a tanárok , és nem buták de lusták a nebulók.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Abbe, 2016.12.14 07:55

@rigolya: Nem lesz gond a jövőben a PISA tesztek eredményivel...
Valami szülői közösség vagy mi a búbánat azt javasolja a kormánynak, hogy ki kell lépni a körből azt kész:))
Már a Hofi is megmondta annak idején: " nálunk nincsenek analfabéták, mert nem számolják össze őket."

Rozál nagyasszony kijelentette, hogy amennyiben a tesztet bibliából, és más - szerinte fontos - témakörökből írnák a diákok akkor a magyarok kiválóan teljesítenének.
Sokszor mondtam már, hogy a megtért volt MSZMP-s minden állatságra képes, hogy bizonyítsa hogy ő csak és kizárólag külső nyomásra lett magas beosztású anno...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html