A Magyar Nemzeti Bank kérésére június 2-4. között IMF-misszió járt Magyarországon, a Valutaalap szakemberei a 2014 novemberében létrehozott Magyar Reorganizációs és Követeléskezelő (MARK) Zrt. felállításában segédkeztek, azaz a vagyonkezelő alap szerkezeti felépítését és működését - derül ki a Valutaalap közleményéből. Ez ügyben már egyszer, idén január 14-16. között is jártak itt a Nemzetközi Valutaalap (IMF) monetáris és tőkepiaci osztályának (Monetary and Capital Markets Department, MCM) képviselői.

A tervek szerint 10 évig működő MARK-ot - leegyszerűsítve - a pénzügyi közvetítőrendszer működése, a hitelnövekedés és a gazdasági fellendülés elősegítése céljából állítja fel a jegybank és az eredeti elképzelések szerint a banki mérlegek megtisztítását, azaz a bankrendszert terhelő nem teljesítő jelzáloghitelek (NPL) felszámolását szolgálná. Ezek a nemteljesítő jelzáloghitelek 2014 végén 27 százalékon álltak, de mindezekkel együtt az MNB megítélése szerint a bankok szolvensek és jól feltőkésítettek.

Az IMF megállapítja, hogy a 2014 végén, a hitelállomány 27 százalékát kitevő nem teljesítő jelzáloghitelek felszámolásával, a bankok hitelezési kapacitásának helyreállításával megbízott MARK szilárd gazdálkodási alapokon áll, a pénzintézetek részvétele a rendszerben önkéntes, az értékbecslés piaci alapokon történik.

Nagyobb függetlenség kellene

A MARK üzleti stratégiája az IMF szakemberei szerint világosan megfogalmazott mandátumának megfelelően szilárd finanszírozási struktúrára és piaci árakra támaszkodó értékbecslési metodológiára építve portfóliója likviditását is javító, ambiciózus 15 százalékos tőkemegtérülési (ROE) célt tűzött ki. Az alap irányítási struktúrájának azonban a vezetők döntési autonómiájának fokozásával jobban korlátoznia kellene az MNB befolyását - jegyzik meg az IMF jelentésének szerzői.

Javaslatuk szerint külföldi befektető bevonása amellett, hogy nagyban hozzásegítené az alapot stratégiai céljai megvalósításában, jelentősen javítaná a szervezet irányítási rendszerét és megerősítené hitelességét, piaci megbecsülését is. Egy ilyen a megoldás amellett, hogy a MARK-ot és az MNB-t is egyaránt mentesítené a politikai- és lobbiérdekek befolyása alól, illetve minimalizálná a költségvetés pénzügyi kockázatait, magát a szervezetet is támogatná üzleti céljai megvalósításában.

Vonjanak be nemzetközi szakmai befektetőket is

Az IMF szakemberei tehát azt javasolják az MNB-nek, hogy tegye lehetővé nemzetközi szakmai befektetők beszállását a jelenleg teljes tulajdonában lévő MARK részvényesei sorába. Véleményük szerint a MARK akvizícióit a száz százalékos jegybanki finanszírozás helyett - legalábbis részben - jóval előnyösebb lenne a MARK állami garanciával kibocsátott kötvényeivel bevont tőkéből fedezni.

Az IMF véleménye szerint részvényesek és kötvénytulajdonosok bevonása a piaci szabálykövető működési mechanizmus megerősítésével nagyban hozzájárulna a MARK üzleti stratégiájának a megvalósításához. A diverzifikált tulajdonosi struktúra pedig amellett, hogy enyhítené az MNB pénzügyi kitettségét a MARK feladatának az elvégzéséhez, az állami vállalati besorolás megszűnése által külön előnyökkel járna beszerzési és javadalmazási területeken is.