Bűnhődnek az autósok? Szavazzon!

Vége a válságnak és mind többen kezdenek újra autózni, vagy csak az iskolakezdéssel megfejelt felújítási munkák miatt van annyi dugó? - tehetik fel maguknak a kérdést azok a közlekedők, akik a reggeli és délutáni torlódások közepette igyekeznek úticéljukhoz a fővárosban és a környékén. A válasz nem egyértelmű.
Napi.hu, 2014. szeptember 12. péntek, 07:12

A Budapesten közlekedő autósok úgy érezhetik, hogy idén ősszel mintha többen lennének az utakon és gyakoribbak is a dugók, nem csak a nyári lazasághoz, hanem még az egy évvel korábbihoz képest is. Egyes statisztikákból valóban arra lehet következtetni, hogy intenzívebbé válhatott az autóhasználat, míg más kimutatások szerint csupán a felújítások és az őszi iskolakezdés miatti torlódások teszik próbára a közlekedők türelmét. A cikk végén szavazhat is arról, hogy mi a felelős a dugókért.

Elkezdett nőni a gumi- és az üzemanyagpiac

Az üzemanyag- és gumiabroncs-eladási statisztikákból az intenzívebbé váló autóhasználatra lehet következtetni. A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint az első félévben benzinből 3 százalékkal fogyott több a tagvállalatok kútjain az egy évvel korábbinál, míg gázolajból - amiben persze vastagon benne vannak az áru- és személyfuvarozók is - több mint 7 százalékkal. 2013 első felében még a benzineladások csökkenését jelezték a szövetség statisztikái - ez a folyamat 2007 óta tartott -, a dízelforgalom mérsékelt növekedése mellett.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal kimutatásai is bővülést jeleznek, a január-júliusi benzineladások 3,6, a gázolajértékesítések pedig 8,3 százalékkal múlták felül 2013 első hét hónapjának hasonló adatát, az első félévben pedig az autógáz-forgalom 40 (!) százalékkal ugrott meg.

Az autóhasználat erősödésére utalnak a gumiabroncs-eladási adatok is. Az év első hét hónapjában 23,5 százalékkal több személygépkocsi-abroncsot adtak el Magyarországon, mint az előző év hasonló időszakában. Ez közel másfélmillió gumit jelent az egy évvel korábbi 1,2 millióval szemben. Igaz, ez még így is csak megközelíti a 2008-as rekordév azonos időszakára vonatkozó mennyiséget

Nőtt a haszongépjármű-abroncsok piaca is: tavaly július végéig 74,9 ezer darabot értékesítettek, míg az idén 84,3 ezret, ami 12,5 százalékos bővülést jelent. Rábai Dániel, a Continental Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója szerint elsősorban a válság éveit követő általános keresletbővülés és a vásárlási kedv javulása, az olcsóbb "szuperbudget" kategória térnyerése, valamint a megnövekedett használtautó-behozatal áll a bővülés hátterében.

Használják a használt autókat

Ami az utóbbit illeti, valóban látványos és egyre gyorsabb a növekedés. Idén január-augusztusban már 61,3 ezer használtan behozott autót helyeztek forgalomba Magyarországon a Carinfo adatai szerint, ami közel másfélszerese a 2013 azonos időszakában mértnek. (Tavaly az év egészében 70,7 ezer ilyen kocsi kapott rendszámot, harmadával több a 2012-esnél.)


Tizenkilencezer autó, vagyis a nyolchavi mennyiség egyharmada Budapesten és Pest megyében állt forgalomba az idén. A közép-magyarországi régió részesedése a teljes haza személyautó-állományban gyakorlatilag ugyanekkora, a térségben - nem kis részben a használtimportnak köszönhetően - egyre több az autó.


Feltételezhető ugyanakkor, hogy a most forgalomba helyezett autók nagyobb hányadát használják rendszeresen, mint a teljes állományét. Hiszen ki venne azért kocsit, hogy azután csak a ház előtt vagy a garázsban parkoljon?

Mégsem számoltak össze több autót az utakon

A Budapesti Közlekedési Központ Zrt. arról tájékoztatta a Napi.hu-t, hogy a a rendelkezésükre álló adatok alapján a fővárosba beérkező forgalom érdemben nem változott. Hozzátették, hogy az idén is jelentős torlódásokat okozott a tanévkezdés, amely minden évben azzal jár, hogy mintegy 15-20 százalékkal megnő a forgalom mind a közösségi közlekedés járművein, mind pedig a közutakon.

Bár szeptember első hetében nem kezdődött a főváros főúthálózatán kritikus helyen új munka, illetve az összes útfelújítást úgy szervezték, hogy jelentős részük - amelyikük egy nyári tanszünetben elvégezhető - a tanévkezdésre elkészüljön, bőven folynak még munkák az utakon. Ezek közül elsősorban a Fővárosi Csatornázási Művek csatornaépítései a Thököly út-Hungária körút kereszteződésben, illetve az 1-es villamos vonalának meghosszabbításához és rekonstrukciójához kapcsolódóan Dél-Budán a Szerémi úton akadályozhatják a forgalmat. A BKK hozzátette: jelentősebb kivitelezési munkákat közúti torlódások nélkül a városszerkezet adottságai miatt nem lehet elvégezni Budapesten, ezzel együtt minden munkát úgy szerveztek meg, hogy a lehető legkisebb zavart és fennakadást okozza a város életében.

Fotó: Marton Szilvia

Ami az országos helyzetet illeti, KSH-nak nincsenek friss statisztikái az autóhasználatra vonatkozóan, és hasonló a helyzet a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-vel is. Utóbbi a Napi.hu kérdésére közölte: mindig csak feldolgozott, éves forgalomszámlálási adatokat publikálnak, így 2014-re vonatkozóan még nem tudnak hitelesített információkkal szolgálni. A közútkezelő adatai szerint a gépkocsiállomány futásteljesítménye országos átlagban hajszálnyival, 0,1 százalékkal nőtt tavaly.

Azt a közútkezelő is kiemelte, hogy az iskolakezdést követően a nyári hónapokhoz képest megnő a gépjármű forgalom, ami elsősorban a reggeli és délutáni csúcsokban figyelhető meg, 7-9 óra és 16-18 óra között. Hozzátették, hogy bár a kisebb forgalmú időszakokra igyekeznek ütemezni munkáikat, de vannak olyan beruházások, amelyek átfutása több időt vesz igénybe, így nem lehet minden projektet elvégezni a nyáron.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Warlock, 2014.09.12 11:48

@waszabi: Egyetértek! Sajnos a nép nagyobbik fele nem "atomfizikusokból" áll... és nagy szerepe van az általad említett lélektani határnak. Én magam jót szórakoztam rajta, és én is iszonyúan várom, hogy menjen végre 500 Ft fölé az üa ár. A dugók megszűnése miatti fogyasztáscsökkenésen kihozzuk a különbözetet, és ugyanott vagyunk majdnem. :-)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

waszabi, 2014.09.12 11:30

Van egy lélektani határ az üzemanyag árban, amely felett leteszi az autót, akinek az igazából nem szükséglet, csupán kényelem. Ez a lélektani határ 2 éve januárban 450 Ft volt. 425-ért még autózott az ilyen, 455-nél letette. Aztán 2 hónapig magas volt az ár, addig ritkultak az autók, aztán amint visszaesett az ár a lélektani alá, újra megjelentek a kényelmesek az utakon. Lélektaninak azért nevezem, mert kb 5% különbség volt a kettő között, tehát nem lehet mondani, hogy tetemes összeget spórolt volna meg. Nem erről van szó, ez látszik.
Azóta imádkozom az 500 Ftos benzinért, mert akiknek valóban szükség, annak nem fáj, aki meg csak kényelemből nehezíti a többiek életét, azt meg kordában tartja.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Warlock, 2014.09.12 08:35

A szemlélődő szemével nézve (KSH statisztikám nincs mellé, se gallup, se medián):

2009 és 2012. tele között folyamatos és örvendetes csökkenés indult meg, az összes Bp. környéki agglomeráció kezdett egyre szellősebbé válni a csúcsidőszakokban.

2012-ben kezdte az átlagember valószínűleg úgy érezni, hogy vége a nagy bajnak (mekkorát tévedett), és elkezdett újra fickándozni, "ezt veszünk, azt veszünk, kirándulunk, autózunk, nyaralunk, haverok buli fanta".

Hitelt már nem vesz fel, lóvéja nincs, de autózni azt akar a lelkem, így tömegével jelentek meg az M-es rendszámú 10 évnél öregebb leharcolt importfostalicskák. Ez a bővülési folyamat mostanáig is tart (ld. használtautó statisztikák), újra generálva a dugókat, melyek megszűnése, tompulása a válság áldásos hatásai között volt, és hihetetlen módon szennyeződik a városok levegője az ősrégi hulladékok és a dugók együttes hatására.

Az üzemeanyagok ára szabhatna határt ennek az agyrémnek, de nem akar, mivel az olajár lent van. Határt szabhatna még ennek egy újabb, mélyebb válság, amire még kicsit várni kell.

A fenti magánvélemény, senkit sem akarok győzködni, reggeli és esti autózáson, és kutyasétáltatáskori forgalomszámláláson alapul (régi szokásom, hogy autókat nézek és számolok mikor kikapcsolom az agyamat a kutyát sétáltatva :-) ).
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html