Idén az első két hónapban - igaz jellemzően igen alacsony bázishoz képest - a legtöbb ágazat dinamikusan növelte teljesítményét. A munkanélküliek száma egy év alatt 139 ezerrel csökkent, ami nagyrészt a közfoglalkoztatás választások előtti, 112 ezer fővel történt felduzzasztásának következménye, 1,6 százalékkal emelkedett azonban a vállalkozásokban foglalkoztatottak száma is - állapították meg a kutatók.

A bruttó átlagkereset 1,3 százalékkal, de a közmunkások nélkül 6,4 százalékkal emelkedett. Mivel a nettó keresetek ugyanennyivel nőttek, az áremelkedés pedig átmenetileg megszűnt, az első negyedévben a reálkeresetek is ugyanennyivel emelkedtek. Az idei béremelések a rendkívül alacsony infláció miatt feltehetőleg elmaradnak a tavalyitól, a közmunkások száma és ezzel aránya pedig csökken. Az év hátralevő részében ugyan elkerülhetetlen a piaci áremelkedés, azonban az őszi újabb rezsicsökkentést is figyelembe véve az idei infláció 1 százalék körüli lesz. Így a reáljövedelmek 2 százalék körüli emelkedése mellett a kiskereskedelmi forgalom 2 százalékos és a fogyasztás 1,5 százalék körüli növekedése várható. A vásárlóerő ideihez hasonló mesterséges növelése azonban 2015-ben már valószínűtlen - szól a prognózis.

A GKI úgy látja, hogy az MNB monetáris tanácsa (MT) az alacsony kamatok érdekében vállalja a forint gyengülését. Ugyanakkor e politika gyakorlati hasznát megkérdőjelezi, illetve a fenntarthatóságába vetett gyenge bizalmat tükrözi a regionálisan kiugróan magas magyar kamat-felár, a hosszú lejáratú állampapíroktól megkövetelt magas hozam, s a forint folytatódó gyengülése. Az MNB legújabb intézkedései többek között a kereskedelmi bankok állampapír-vásárlását kívánják elősegíteni. Ennek sikere nagymértékben függ a bankok hajlandóságától. Ugyanez igaz a növekedési hitelprogram enyhülő feltételeire. A bankokkal való valamiféle kiegyezés nélkül továbbra is hiányzk a gazdaság dinamizálásának egyik fontos feltétele.

Az államháztartási hiány az első negyedévben meghaladta az éves előirányzat 70 százalékát. Bár az időarányost látványosan felülmúló hiány nem kivételes jelenség, ez mindig elkerülhetetlen korrekciókat vetített előre. Mivel a túlzottdeficit-eljárás újraindulásának elkerülése már csak az EU-forrásokhoz való hozzáférés miatt is a kormány elsődleges célja, a 3 százalék alatti deficit elérése szinte biztosra vehető. Tekintettel a még idén sorra kerülő két választásra és a kormányzat megszorítás-ellenes retorikájára, feltételezhető, hogy ennek terhei közvetlenül az üzleti szférát fogják érinteni, s csak ennek továbbhárítása a lakosságot.

Prognózis 2014-re (éves változás, százalék)
GDP1,9
Ipari termelés4,0
Beruházások4,0
Építési-szerelés7,0
Kisker forgalom2,0
Kivitel4,0
Behozatal5,0
Külker egyenleg (milliárd euró)6,8
Euróárfolyam (átlag, forint)308,0
Áht hiánya (pénzforgalmi, milliárd forint)1000,0
Bruttó átlagkereset3,5
Fogyasztói árak (éves átlag)1,0
Fogyasztói árak (dec.)2,5
Munkanélküliségi ráta (%)9,6
Forrás: GKI