BUX
38657

Csalódást hozhat a karácsony

A magyarok fele idén is 20 ezer forintnál kevesebbet költ karácsonyi ajándékokra, sőt, egyre többen nem is terveznek ajándékot venni - derül ki a kirakat.hu és az Ipsos kutatásából. Ez meglehetősen nagy csalódást okozhat azoknak a kereskedőknek, akik nagy költekezésekre számítanak.

NAPI, 2010. november 30. kedd, 14:05

Az ezer fős minta alapján elkészített felmérésben a megkérdezettek ötöde 10 ezer forintnál kevesebbet szán szerettei megajándékozására, 28 százalékuk pedig 10-20 ezer forint közötti összeggel számol. Mindkét csoport aránya növekedett 2008-hoz képest: tavalyelőtt a legszerényebben karácsonyozók még csak 17 százalékát tették ki az összes válaszadónak, a 10-20 ezer forint közötti kategóriába pedig az emberek negyede tartozott.

Évről-évre megdől az a közkeletű városi legenda, amely szerint a magyarok tömegével rohannak az áruházakba, hogy hitelből vásároljanak. Két éve a magyarok 96, tavaly 97, idén 98 százalékuk mondot nemet arra a kérdésre, hogy terveznek-e hitelt felvenni a vásárláshoz.Ráadásul nőtt azok száma, akik egyáltalán nem terveznek ajándékokat vásárolni: tavaly 19 százalékuk, idén viszont 25 százalékuk mondta azt, hogy nem költött pénzt az előző évben ajándékokra.Az ajándékok toplistáján nincs változásA karácsonyi ajándékok „toplistáján" nem sok változás történt: még mindig rendkívül népszerűek a kozmetikumok és a ruházati cikkek. Érdekes ugyanakkor megfigyelni a karácsonyi könyvpiac visszaesését: a 2008-as kutatás szerint előző évben 47 százalék volt a karácsonyi ajándékkönyvek részesedése, míg a 2009-es és az idei kutatásban résztvevők mindössze 40 százaléka mondta, hogy vett könyvet karácsonyra. Hasonlóan nagy visszaesés tapasztalható a CD-k és DVD-k piacán: három év alatt mintegy 9 százalékot esett a részarányuk.

A vásárlók többsége - 63 százalékuk - még mindig nem tájékozódik a vásárlások előtt. Ezt a trendet erősíti az is, hogy az idei felmérés szerint az emberek fele decemberben fog hozzá a vásárláshoz, és a nem élelmiszerjellegű vásárlásokat a megkérdezettek 81 százaléka a bevásárlóközpontokban, hipermarketekben intézi. Ezek alapján látható, hogy az emberek igen nagy része decemberben tér be egy hipermarketbe, és ott néhány órát keresgélve a helyszíni benyomások alapján választja ki, mire költi a pénzét.

Ugyanakkor ez a folyamat megtörni látszik: idén a megkérdezettek 43 százaléka előzetesen tájékozódik a megvenni kívánt ajándékról - ez tavalyhoz képest 6 százalékpontos emelkedés.