BUX
39279

Devizahitelek: több tízezren kértek enyhítést

A sok ezer bajba jutott és segítséget kérő adós közül sokkal többen esnek ismét késedelembe, mint az összes hiteles átlaga. A gond az, hogy az alapproblémát − munkahely elveszítése, irreálisan magas árfolyam − nem lehet néhány hónap alatt megoldani.

Nagy László Nándor, 2011. szeptember 5. hétfő, 16:56

Az elmúlt években a bankok saját adósmentő szolgáltatásai révén már több tízezer ügyfélnek próbáltak segíteni. 2009 júniusa óta − amikortól él az OTP Bank saját adósmentő csomagja − már több mint 10 ezer ingatlanhitellel rendelkező ügyfél vette igénybe a csomag nyújtotta lehetőségeket. A CIB Banknál havonta átlagosan 250−300 átstrukturálási megállapodás köttetik, vagyis az elmúlt fél év során mintegy kétezer szerződést módosítottak azért, hogy az ügyfél számára tartható feltételek szülessenek. Az MKB-nál azt tapasztalták, hgy az igénylők száma többszörösére nőtt az első félévben az előző év azonos időszakához képest.

Az ügyfelek érdeklődésének − és persze rászorultságának − növekedését jelzi, hogy a Volksbanknál idén az első félévben összesen 230 restrukturálási megállapodás köttetet, szemben az elmúlt év egészének 377 megállapodásával, s hasonlóan növekvő számú megállapodásról számolt be Helli József, az Aegon Hitel Zrt. vezérigazgatója is. Az AXA Banknál az első hat hónapban több mint 2600 hitelügylettel kapcsolatban került sor valamilyen átstrukturálásra, ez közel kétszer annyi, mint a múlt év hasonló időszakában volt, ám kevesebb, mint ahány szerződés módosítására 2010 második félévében sor került.

Gondot jelent viszont, hogy a már egyszer bajba jutott hitelesek megsegítését célzó megállapodás esetén a visszaesés aránya jóval magasabb, mint annak a kockázata, hogy egy rendesen fizető ügyfél bajba jut. A Volksbanknál az idei első negyedévi adatok alapján a 90 napon túli késedelembe visszaesők aránya megközelíti a 24 százalékot, a CIB-nél pedig félévente megközelítőleg a szerződők ötöde, 400 ügyfél kéri az újabb könnyítést korábban átstrukturált ingatlanfedezetes hitelénél.

Gyenes Gergely, az AXA Bank jelzáloghitel-termékmenedzsere szerint az esetek többségében az ügylet egyszeri átalakítása nem bizonyult elegendőnek a probléma megoldására, ami elsősorban azzal magyarázható, hogy a nehéz helyzetbe került ügyfelek problémái − mint a munkanélküliség, illetve a rendkívül magas árfolyamszint miatti törlesztőrészlet-emelkedés − nem oldódnak meg 3-6 hónapos időszak alatt, így a standard átmeneti segítség helyett hosszabb távú megoldásra van szükség. A banki tapasztalatok okán sokan féltik az állami adósmentő − árfolyamgátas − csomagot választókat is: bár a megoldás viszonylag hosszú távra szól, ám sokaknak még a csökkentett árfolyam mellett történő fizetés is gondot okozhat, ha nem oldódik meg az alapprobléma. Arról, hogy ebben az esetben mi a teendő, a jogszabály nem rendelkezik.