BUX
38657

Die Presse: Orbán már nem úr a saját házában

A Fidesz népszerűségvesztésével és a Jobbik előretörésével foglalkozott több külföldi lap is szerdán, amelyek Orbán meggyengülését látják a folyamatok mögött.

MTI, 2015. március 25. szerda, 20:05

Orbán nyakán a Jobbik címmel közöl írást a Jobbik egyre növekvő támogatottságáról a Die Presse című konzervatív osztrák napilap szerdai száma. A lap budapesti tudósítója, Peter Bognar szerint a Jobbik erősödése a Fidesz népszerűségvesztésének következménye, egy éven belül több mint egymillió választót vesztett el a párt. A szerző úgy véli, ez a veszteség a vitatott kormányzati lépésekkel, a netadó tervezett bevezetésével, a vasárnapi zárva tartás szabályozásával vagy a reklámadó kivetésével magyarázható. A Fidesznek igazán nagy fejtörést okozhat, hogy a harminc év alattiak körében a Jobbik 21, a Fidesz 17 százalékot ért el - írja Peter Bognar, aki szerint olyan hangokat is hallani, amelyek szerint Orbán már nem úr a saját házában, a hatalomvágytól fűtött "ifjútörökök" fokozatosan nyomást gyakorolnak rá.

Orbán csillaga leáldozóban

Leáldozóban Orbán Viktor csillaga címmel közölt a Fidesz népszerűségvesztéséről tudósítást a Le Monde. A francia balliberális lap a vasárnapi zárva tartás bevezetése kapcsán megemlítette, hogy a KDNP javaslata alapján elfogadott törvény a nagy külföldi láncokat érinti főleg. Az intézkedést külföldi nagyvállalatok az Európai Unió versenyhatóságánál megtámadták, de az a Fidesz szavazóbázisát adó vidéki lakosság körében is népszerűtlen, s 10 ezer munkahely megszűnéséhez vezethet - hangsúlyozta a Le Monde, amely szerint ez az epizód jól érzékelteti Orbán "meggyengülését", aki úgy tűnik, elvesztette eddigi varázsát, amely a politikai csaták megnyerése művészeteként jellemezhető.

Az Ipsos március 17-i felmérése, amely szerint a Jobbik 18 százalékos támogatottsággal, felzárkózva a 21 százalékos Fidesz mögé, a második legerősebbé párttá vált Magyarországon, sokkolta a közvéleményt. A lap szerint a sorozatos választási győzelmek után az internetadó elleni megmozdulások voltak az első jelei annak, hogy más szelek fújnak a Fidesz számára, azóta pedig Ózdon jobbikos polgármestert, Veszprémben baloldal által támogatott parlamenti képviselőt választottak, s ezzel a kormánypárt elvesztette a parlamenti kétharmadát, Tapolcán pedig ismét jobbikos győzelem várható.

A tudósító Joelle Stolz azt is szokatlan dolognak tartja, hogy a médiában előtérbe kerültek a Fideszen belüli konfliktusok és az Orbán körüli fiatal politikusok hirtelen meggazdagodási ügyei. A legárulkodóbb jel pedig a Simicska Lajossal való látványos szakítás a tudósító szerint. A cikk felidézte az amerikai kitiltási ügyet, a médiát két hete uraló Buda-Cash és Quaestor botrányt, amely közben a Jobbik a tiszta arculatát hangsúlyozza, s a Fidesz szavazóinak harminc százaléka már szívesen szavazna rá.

A koszovói káosz jól jött

A Le Figaro a Koszovóból az Európai Unióba irányuló legutóbbi menekülthullámról közölt szabadkai riportot. A konzervatív francia lap szerint a Nyugat-Európába igyekvőknek a szerb-magyar határ stratégiai ponttá vált, Dél-Olaszország és Görögország után itt van az Európai Unió harmadik legjelentősebb kapuja a Frontex, az uniós határrendészeti támogató ügynökség adatai szerint. A tudósító megjegyezte, hogy a Balkántól nyugatra Magyarország az első uniós ország, ahonnan a menekültek szabadon közlekedhetnek a schengeni övezetben, miután átjutottak a 150 kilométer hosszú magyar-szerb határszakaszon. Arra is kitért, hogy a Szabadkán jelenleg található afgán menekültek közül senki nem akar Magyarországon letelepedni, de a közelmúltban elsősorban koszovóiak próbáltak átjutni a határon.

A lap szerint "a koszovói káoszt a magyar politika nem mulasztotta el kihasználni", Orbán Viktor miniszterelnök például februárban azt mondta, hogy Magyarországból nem lehet menekülttábor - írta a Le Figaro.

Szakadás

A Jutarnji List horvát napilap Putyin szövetségeseket keres az Európai Unióban (EU) címmel közölt cikket szerdán, amely szerint Oroszország Magyarországban, Szlovákiában, Csehországban és Olaszországban látja "megmenekülését". A lap arról írt, hogy a balti országok, az Egyesült Királyság és Lengyelország idegenkedik Moszkvától, "a Szovjetunióval egykor szövetséges államoknak egy része azonban közel áll a Kremlhez".

Putyin megpróbálja megbontani az EU egységét, ezért az orosz média állandóan az "orosz szövetségeseket" számolja - közölte a lap. A lap szerint a volt szocialista államok között van a legnagyobb szakadás az Oroszországgal kapcsolatos egységes európai politikát illetően.

"Míg a balti országok és Lengyelország a traumatikus történelmi élmények miatt akkor is riadót fújnak, ha egy orosz tankvezető elköhinti magát Szibériában, addig a cseheket, szlovákokat és főleg a magyarokat, akik szintén átéltek némi kálváriát az oroszokkal a történelem során, oroszbarátoknak neveznek" - írta a cikk szerzője, hozzátéve: Moszkva miatt a visegrádi csoport is válságba került. Ebben kiemelkedő szerepe van Magyarországnak, Orbán Viktor miniszterelnöknek, aki nyíltan kijelentette, hogy neki Putyin imponál és azzal vádolta az EU-t , hogy az a felelős a Déli Áramlat gázvezeték megépítésének lefújásáért - teszi hozzá. A lap úgy véli, Putyint az "ultranacionalista" Jobbik is támogatja, amely a szerző szerint ellenzi a Nyugat beavatkozását az ukrán válságba és Krím orosz elcsatolása ellen sincs kifogása.