Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A fogyasztó szerek kiskereskedelmi eladásában kiemelkedő szerepet játszik a patikán kívüli piac. Ugyanis több mint 50 százalékkal részesedtek a gyógyszertárakon kívüli üzletek a legutóbbi két tizenkét hónapos időszak mindegyikének kiskereskedelmi forgalmából. Legutóbb július-június között a többi recept nélkül kapható szer (OTC termék) átlagánál jóval magasabb arány, 51 százalék jutott patikán kívüli üzletekre a fogyasztó szerek értékben mért forgalmából, míg a gyógyszertárakra 49 százalék.

Egyre inkább a kapszula és tabletta formátumú termékeket keresik a vásárlók mind a gyógyszertárakban, mind a patikán kívüli üzletekben - hangsúlyozza Osztoics Bernadett, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója. A kapszula és tabletta formájú termékek aránya az értékben mért teljes eladásból 65 százalékról 73-ra emelkedett, egyik tizenkét hónapos időszakról a másikra. Ezzel egy időben viszont kisebb lett az ízesített (például eper, csoki, vanília) por állagú termékek és a folyékony, főleg shake formátumú fogyasztó szerek súlya. Együttes, értékben mért piaci részesedésük 30 százalékról 23-ra csökkent.

Kiszerelés méret szempontjából kapszula és tabletta formájú recept nélkül kapható fogyasztó szereknél a 60 vagy annál kevesebb darabot tartalmazó dobozok kiskereskedelmi eladása valamivel több, mint 1 milliárd forintot ért el 2013. július-2014. június között. Ez 49 százalékkal több, mint az előző hasonló időszakban. A nagyarányú növekedést a kategóriába újonnan belépő szereplők generálták. Ezzel egy időben a 60 darabosnál nagyobb egységek forgalma 700 millió forint alá került, és 14 százalékkal marad el az egy évvel előbbitől.

Csak a patikán kívüli üzletekben játszanak szerepet a kereskedelmi márkás fogyasztó szerek, melyek forgalma 100 millió forint alatt maradt a legutóbbi három év mindegyike során. Így a teljes piacból 3, 4 majd legutóbb újra 4 százalékos részesedést értek el.

Ami a tévében való reklámozást illeti: a Nielsen által szpot szinten vizsgált, recept nélkül kapható gyógyhatású készítményekre a piaci szereplők - hivatalos listaáron - idén január-június között mintegy 75 milliárd forintot költöttek. Ez 35 százalékkal több, mint a tavalyi hasonló időszakban. Meg kell azonban jegyezni, hogy a hivatalos listaárhoz képest a valóságban kevesebbet szoktak fizetni a reklámokért.

Fogyasztó szerek reklámjára - szintén listaáron - 4,2 milliárd forintot fordítottak a vállalatok az idei első félév alatt; a tavaly január-június között mért összeg több mint dupláját, szám szerint 212 százalékát.