Elárasztják az országot a roncsautók - itt a kormány válasza

Bár az egyre fokozódó használtautó-import nincs éppen összhangban a közlekedés zöldítését irányozó kormányzati tervekkel, nem várható, hogy gátat vetnének a többnyire meglehetősen öreg kocsik behozatalának.
Ádám Viktor, 2014. szeptember 18. csütörtök, 07:17

Éles ellentétben van a közlekedésről alkotott kormányzati jövőkép és a jelenlegi gyakorlat, már ami a hazai gépkocsi-közlekedést illeti. A nemrégiben megjelent Nemzeti Közlekedési Intrastruktúra-fejlesztési Stratégia társadalmi céljai között egyebek közt szerepel a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentése, az egészség- és vagyonbiztonság javítása is. Ezt a célt egészen biztosan nem szolgálja, hogy egyre több és egyre idősebb használt autó érkezik Magyarországra.

Az persze világos, hogy szegény az ország, és legalább így számosan le tudják cserélni régebbi autójukat, a korábbiaknál kedvezőbb közterhek mellett, viszont ennek a közlekedésből származó jelentősebb környezetszennyezés is az ára. Nem csak itt van ellentmondás a környezetkímélőbb jövőkép és a gyakorlati intézkedések között: elég csak az autógáz jövedéki adójának emelésére vagy a villanyautók állami hátszelének hiányára gondolni.

A Napi.hu megkérdezte a szaktárcát is arról, hogy nem látnak-e ellentétet a régi autók egyre intenzívebb importja és a stratégiában megfogalmazott célok között.

Inkább egy jó Euro-II-es, mint egy rossz Euro-III-as

A minisztérium válaszából az derül ki, nem várható korlátozás a használtimportban. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium arról tájékoztatta a Napi.hu-t, hogy az Európai Unióban forgalomba helyezett és közúti közlekedésre alkalmasnak minősített járművet minden tagállamnak egységesen el kell ismernie. A hazai forgalomba helyezéssel szemben az áruk szabad mozgásának elvéből fakadóan Magyarország sem támaszthat adminisztratív vagy műszaki akadályokat. A környezetvédelmi szempontból kedvezőtlen beáramlás közvetett módon, a közúti járművek ellenőrzésével, a műszakilag és károsanyag-kibocsátás tekintetében nem megfelelő járművek kiszűrésével valamelyest (kiemelés tőlünk - a szerk.) befolyásolható - írták.

Hozzátették: az ellenőrzések tapasztalatai alapján az autók tényleges környezetszennyezése elsősorban a karbantartásuktól függően alakul: egy elhanyagolt Euro-III-as autó jelentősen többet szennyezhet, mint egy jól karbantartott Euro-II-es.

Úgy látják, a használt autók behozatalakor a lehetséges vevő elsősorban a keveset futott, jól karbantartott autó megvásárlásában érdekelt. (Más kérdés, hogy ehhez képest mire van pénze, illetve hogy az importot lebonyolító kereskedő milyen autók behozatalában érdekelt. - A szerk.) Az importált gépkocsik átlagéletkorának kismértékű emelkedéséből önmagában a szaktárca szerint nem vonható le az a következtetés, hogy fokozottan környezetszennyező járművek tömeges bekerüléséről lenne szó.

Özönlenek a használt autók

A Carinfo adatai szerint az év első nyolc hónapjában már 61,3 ezer használtan behozott autót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami majdnem másfélszerese a 2013 azonos időszakában mértnek, illetve közel 80 százalékkal múlja felül a 2012 január-augusztusi adatot. Tavaly az év egészében 70,7 ezer ilyen kocsi kapott rendszámot, míg a regisztrációs adó 2011 júliusi csökkentés előtt, 2010-ben mindössze 17,7 ezer.

Nem csak a behozott darabszám nő, hanem az importált autók átlagéletkora is. Ez az idén már kereken 11 év, szemben a 2010-es 6,5 évvel, vagyis jól látható, hogy az idősebb kocsik behozatala pörgött fel a leginkább, hiszen e szegmensnek kedvezett a legnagyobb mértékben a regisztrációs adó szabályainak változása.

A 2014 január-augusztusi adatok alapján az idén forgalomba helyezett használt autók közel kétharmada volt 11 évesnél idősebb, negyedük 16 éves is elmúlt már, mire magyar rendszámot kapott. Mindez azt is jelenti, hogy a legkorszerűbb  - Euro-IV és Euro-V besorolású - járművek aránya a 2010-es 57 százalékról 43 százalékra mérséklődött 2013-ra az NFM adatai szerint. A szaktárca arról számolt be, hogy ebben az időszakban az Euro-besorolás nélküli importált járművek aránya alacsony volt és folyamatosan, 2,8-ról 1 százalék alatti értékre csökkent. Az Euro-I besorolású járművek behozatala 2 százalék körül mozgott. Az Euro-II besorolásúak aránya 2010-ben a behozatal 19 százalékát, 2013-ban nagyjából harmadát adta, míg az Euro-III-asok tették ki az import ötödét.

 


Nem kis részben a használtimportnak köszönhető, hogy az országos személygépkocsi-állomány is gyarapodásnak indult tavalyelőtt, 2013 végén pedig újra átlépte a hárommillió darabos szintet, amire utoljára 2009-ben volt példa.

Az újautópiacon eladott járművek darabszáma eközben hiába növekszik, innen nézve csak csepp a tengerben, ráadásul egy részüket azonnal reexportálják. Mindent egybevéve nem csoda, hogy az autópark egyre öregszik, tavaly már valamivel meghaladta a 13 évet az átlagéletkor. A jelenlegi folyamatok alapján egyhamar nem is várható, hogy fiatalodjon az állomány.


HOZZÁSZÓLÁSOK
 

laci_52, 2014.09.18 19:11

Miután kormányunk - még most is, amikor már bőven a XXI. században vagyunk - az autózást luxusnak, az autóst pedig fejőstehénnek tekinti, ne csodálkozzunk azon, hogy az emberek minél olcsóbban szeretnének autózni.

Megveszik az öreg autót és sufniműhelyben, számla nélkül, ki tudja, honnan származó alkatrészekkel javíttatják, a műszaki vizsgát némi csúszópénzzel elintézik. Csóró ember csak így engedheti meg magának az autózást(ami persze lehet, hogy nélkülözhetetlen a munkához vagy a munkába járáshoz).
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ABCYQ, 2014.09.18 16:58

A cikknek arról is kellene szólnia hogy milyen jogon szednek be regisztrációs adót,egyik uniós tagállamból a másik uniós tagállamba tőrténő autóbehozatal során.Mert már ez önmagában jogsértés.De mint tudjuk ebben
az országban nagyfokú irigység van,és az utolsót is elvennék az emberektől
ha tudnák.Ez az ország rávan szorúlva az öreg autókra,mert sokan nem tudnak
új autót venni,amiknek a többsége ÁTLAGON ALÚLI ANYAGMINŐSÉGŰ!!!,tisztelet
a kivételeknek.Élve felakasztanám azokat a korrupt minőségellenőröket akik
a mai napig kiengedik az utcára a silány minőségű autókat-mkp.-okat,stb.
-stb. A kőrnyezetszennyezéssel meg nemkéne takarózni az öreg autóknál ,mert
az üvegházhatás nem miattuk alakult ki itt a főldön,hanem a nagyipari
gyárak,a különféle állóvizek-tengerek-óceánok nagyfokú szennyezésének,és
a világ különböző tájain lévő AGYATLAN KATONATISZTEK őldőklő háboruzgatása-
-inak a következtében.Csak ők a felelősek az üvegházhatásért.Az autók igazából sok vizet nem zavarnak,-nem zavartak régebben is.

Ha nagyon leakarom szűkíteni a terűletet,akkor kizárólag a folyamatos háboruk,és a nagyobb vízek aktív szennyeződésének az egyenes követ-
-kezménye az üvegházhatás kialakulása!!!

Azokat az autógyártokat amelyek silány anyagminőségű autókat ,stb.
adnak ki a kezükből egy szánalmas semmitérőknek tartom.A nagyfokú profit elérése érdekében mindenre képesek.Tisztelet a kivételeknek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

SMIAGOLD, 2014.09.18 14:24

A bajok a következőek: Az itthon vásárolt új autóból rengeteg az adót lenyúl az állam! Az itthon vásárolt használt autó esetén még többet.
A nyugatról behozott 200.000 km.-t futott autó még mindig jobb állapotú, mint az itthon lefutott 80.000 km.-es kocsi, a kritikán aluli utak miatt!!!!!!!!!
A nyáron még mindig láttam olyan út felújítást, ahol a szurokra öntötték a zúzott követ, hogy azt a gépkocsik tapossák bele a szurokba. Ahol ilyen a más értékének a megbecsülése, a szemlélet és ilyen még mindig az út felújítási technológia, oda vétek új autót venni! A magyar emberek közlekedési moráljáról nem is szólva!
Mi már a benzin árában adtunk az utak felújítására, a változásokért már rég az államon van a sor ! A többin meg el kellene gondolkodni!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Warlock, 2014.09.18 14:22

@csillagos66: "Speciel nem baj az öreg autó. A vegyél 3-6 évenként új autót szöveg egyszerűen pazarlás. Amikor Finnországban jártam meglepve tapasztaltam, hogy a derék finnek autóflottája bizony 15-20 éves. Olyan Mercik és volvók róják az utakat, amikbe nálunk már kimondottan égés beülni. Mikor megkérdeztem, hogy hány éves a mercije, azt mondta 23, 1991-es. Kérdem mikor cseréli le. A válasz. Ezt? minek? semmi baja és még csak 400 ezer kilométer van benne. "

A károsanyag kibocsátások csökkenése az autók modernizálásával, az smafu, mi? Az hogy mi jön ki belőle hátul, az kit érdekel, mi? A Földet azt úgy adják, meg a levegőt is, mi? Van belőle elég, minek rá vigyázni, sok hülye környezetvédő sötétzöld jön a süket dumájával, mit nekünk, hadd menjen, ugye?

Csillagoska... mint az éjszaka... pfffff...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

di34, 2014.09.18 14:06

5 éve járok egy használtan vett középkategóriás Audival, ami már 12 éves lesz, egy új Suzuki árába került. Dupla klíma, összkerékhajtás, ülésfűtés, jó motor....

Szóval én már öreg roncs autóval járok, nem fél éves korszerű Suzukival.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html