BUX
38616

Élelmiszerbotrány közeleg - súlyos árat fizethet a kormány az új tervéért

A kormány az egészségügyi tárca közreműködésével szeretné eltüntetni a mesterséges transzzsírokat az élelmiszergyártásból. Ennek részeként kampányt is indítanának, amely azonban nem egyes termékköröket, hanem márkákat is tönkre tehet, jelentős kárt okozna a gyártónak és a fogyasztás csökkenésével az államnak is.

Hőnyi Gyula, 2012. december 21. péntek, 07:11

A Napi Gazdaság pénteki számának cikke

Élelmiszerbotrányt kavarhat, hogy az Emberi Erőforrások Mimisztériuma (Emmi) megkezdheti a lakosság "puhítását" az élelmiszerekben jelen levő mesterséges transzzsírok ellen. Az, hogy a kormányzat az egészségügyi tárca közreműködésével szeretné eltüntetni az élelmiszergyártásból az egészségre kimutatottan erőteljes negatív hatást gyakorló adalékot, nem új hír, hiszen Szócska Miklós miniszter már szeptemberben arról beszélt, hogy a neta (népegészségügyi termékadó) keretein belül száműznék a transzzsírokat.

A lapunk által megismert előterjesztésben az áll, hogy az élelmiszerekben, illetve az élelmiszer-felhasználásra előállított termékekben a transzzsírok tartalma nem haladhatja meg 100 grammra vetítve a 2 grammot. Vagyis 2 százalékban limitálna a rendelet. Ezzel alapvetően a gyártóknak sincs semmi bajuk, az élelmiszeriparban egyre kevesebb tranaszzsírt használnak, annak ellenére, hogy ezek a zsírsavak egyébként természetes formában is előfordulnak, például tejtermékekben vagy marhahúskészítményekben.

Előterjesztés a lakosság transzzsírsavbevitelének csökkentése érdekében szükséges intézkedésekről*1. A műzsír (mesterséges transzzsír) kifejezés bevezetése szakértői és bulvár tartalmakkal.2. Receptkönyv kiadása az elkészített ételekből.3. Egy népegészségügyi információs portál újraindítása.4. Brandingelt YouTube és Facebook chanel (internetes videók, közösségi média).5. Plakátok kihelyezése az állami intézményekben és állami vállalatoknál.6. Információs magazin (füzet) terjesztése általános és középiskolákban.7. Nyereményjáték szervezése a Facebookon.8. Brandingelt tartályautók kiállítása forgalmas köztereken és csomópontokban (bejelölve a kb. 1 tonnát, amit egy átlagos ember zsírból élete folyamán elfogyaszt).9. Álgerilla médiaakció (egyeztetett módon), egy hipermarketben matricákat ragasztunk az élelmiszertermékekre "Műzsírmentes!" és "Vigyázat, műzsírt tartalmaz!" piros és zöld matricákkal. Később a műzsírmentes zöld jelölést a gyártók használhatják a termékeiken.
Forrás: Napi Gazdaság-gyűjtés *részlet a kommunikációs stratégiából, a teljes előterjesztés jogszabályalkotásról és a transzzsírsa

A probléma a tervezett, az Emmi által "Lakossági tájékoztató és edukációs kampány a transzzsírsavtartalmú élelmiszerek, ételek fogyasztásának csökkentése érdekében"-nek hívott akcióval lehet (lásd táblázatunkban). Kirekesztő kampány születhet az élelmiszerpiacon olyan termékek esetében, amelyek a jelenlegi jogszabályoknak megfelelően készültek, az élelmiszerkönyv szerinti adalékokkal. Vagyis fogyasztásuk nem minősül károsnak. Ráadásul a kampány nem egyes termékköröket, hanem márkákat tehet tönkre, ami egyfelől jelentős kárt okoz a gyártónak, illetve a fogyasztás csökkenésével az államnak.

Az ügy pillanatnyilag annyira kényes, hogy egyetlen szakmai szervezet sem kíván hozzászólni − még érintőlegesen sem − a várható helyzethez és vagy letagadják vagy nem hallottak a transzzsírok szabályozásáról és a piacról való kivezetés kommunikációjáról szóló kormány-előterjesztés létezéséről.