Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A Volkswagen botránynak érezhető hatása lehet Közép-Európában, mivel az elmúlt években az iparág egyre nagyobb szerepet játszott az érintett országok gazdaságában - olvasható a Citi elemzésében, amit a Portfolio idézett. A szakemberek szerint a közvetlen hatások mérsékeltek lehetnek, ebből a szempontból Csehországot érintheti a legfájdalmasabban a botrány. Lengyelország - mint a legkevésbé nyitott gazdaság - kevésbé lehet érintett, hacsak nem csökken a dízelautók iránti kereslet. A Citi szerint Magyarország is védve lehet a közvetlen hatásoktól, mivel a dízelmotorok aránya alacsony a magyar termelésen belül, viszont a feldolgozóipari export növekvő súlya miatt a hosszú távú hatások sokkal fájdalmasabbak lehetnek, ha a Volkswagen botránya komolyabb átalakulást indít el az autóiparban.

A Citigroup számításai szerint Csehországban és Magyarországon az autóipar teljes hozzájárulása a GDP-növekedéshez közel egy százalékpont, a másik véglet pedig Lengyelország, ahol 0,3 százalékpont a szektor súlya.

A növekedési hatásoknál is nehezebb megbecsülni a munkaerőpiaci következményeket. Az autóipar részaránya a teljes munkaerőpiacon mindössze 3 százalék, azonban a közvetett csatornákon keresztül 6-8 százalékos a szektor aránya a foglalkoztatásban. Éppen emiatt a munkaerőpiacra is komolyabb hatása lehet az autóipar átalakulásának, ezzel kapcsolatban a Citi azt emeli ki, hogy Magyarországon minden 100 új autóipari munkahely további 235 állást teremt a beszállítói hálózaton keresztül a becslések szerint.

Az elemzők szerint az iparági változások költségvetési hatásai mérsékeltek lehetnek, mivel a régió nagy autógyárai többnyire adókedvezményeket harcoltak ki maguknak, a kormányok ezekkel akarták magukhoz csábítani a beruházókat.

Az elemzés kiemeli, hogy a magyar kormány számításai szerint a botrány 0,3-0,6 százalékos hatással lehet a magyar növekedésre, amit a Citigroup szerint tovább súlyosbíthatnak a közvetlen hatások például a beruházások vagy a munkaerőpiac terén.

A Citi jelenlegi becslései szerint a magyar gazdaság az idén 2,7 százalékkal, 2016-ban viszont már csak 2 százalékkal növekedhet részben az autóipari botrány miatt. Emellett a hosszú távú lehetséges hatások között említik, hogy a jelenlegi események visszafoghatják az autógyártók beruházásait, fejlesztéseit, ami a növekedésre negatív hatással lehet. A gazdasági növekedés lassulása a költségvetésre nem lesz hatással a szakemberek szerint, középtávon viszont a foglalkoztatás növekedésének lassulása és ezen keresztül a fogyasztás bővülésének lassulása korlátozhatja az adócsökkentések lehetőségét.