Erős kritikát kapott Magyarország - Elmaradt a felminősítés

Minden maradt a régiben, az S&P nem változtatott a magyar hitelminősítésen. A középtávú kilátásokat továbbra is rontja a kormányzati gazdaságpolitika és a csökkenő népesség.
Napi.hu, 2014. szeptember 19. péntek, 18:11

Megerősítette Magyarország BB/B szintű adósosztályzatait pénteken a Standard & Poor's (S&P), az eddigi stabil kilátással.

A terv szerint léptek

A hitelminősítő az uniós előírásoknak megfelelően - a többi hitelminősítőhöz hasonlóan - előre összeállítja a szuverén adósbesorolások áttekintésének idei menetrendjét. Az S&P listáján a magyar szuverén osztályzat felülvizsgálata ma volt esedékes. (A pénzügyi válság után kialakult EU-szabályozás alapján - hacsak azonnali minősítési lépést igénylő rendkívüli fejlemény nem történik - a hitelminősítők az általuk előre meghatározott időpontban hajthatnak csak végre adósosztályzati lépéseket európai uniós államadósok esetében.) A cégnél erre az évre már nem szerepel több dátum Magyarország adósosztályzatának felülvizsgálatára. Az S&P március 28-án vizsgálta a magyar számokat, akkor stabilra javította a kilátásokat a leminősítés lehetőségére utaló addigi negatívról.

A Moody's listáján a magyar felülvizsgálat július 4-én lett volna esedékes, ám akkor a cég csak annyit jelentett be, hogy nem frissítette az arra a napra összeállított lista szereplőinek adósminőségi értékelését, így Magyarországét sem. A minősítő legközelebb november 7-én vizsgálja a magyar adósosztályzatokat.

A Fitch Ratings június 6-án végezte el legutóbbi magyar értékelését; a cég akkor megerősítette Magyarország államadós-osztályzatait, stabil kilátással.

Így továbbra is az S&P tartja érvényben a leggyengébb besorolást: a magyar osztályzat a befektetési ajánlású sáv aljától két fokozattal elmarad. A Moody's és a a Fitch Ratings hosszú távú magyar szuverén osztályzata ennél egy fokozattal jobb, így ezek az osztályzatok már csak egy fokozattal maradnak el a befektetésre ajánlott kategóriától.

Magyarország hitelminősítése*
MinősítőBesorolásKilátások
Moody'sBa1Negatív
Standard & Poor'sBBStabil
Fitch RatingsBB+Stabil
Japan Credit Rating AgencyBBBStabil
Rating and InvestmentBBB-Stabil
* hosszú lejáratú devizaadósság
Forrás: MNB

Így hangzik az indoklás

A S&P elemzői idén 3,2 százalékos GDP-növekedést várnak a magyar gazdaságtól, majd jövőre 2,8 százalékos ütemmel számolnak - ám ez csak arra lesz elég, hogy de 2015-re a reál GDP kissé meghaladja a a 2007-es szintet.

A pillanatnyi kedvező makroszámok ellenére a minősítő nem tört ki szuperlatívuszokban: az indoklás szerint a középtávú kilátásokat továbbra is rontja a kormányzati gazdaságpolitika és a csökkenő népesség.

És mi lesz a bankokkal?
A Kúria devizaperekkel kapcsolatos döntéséről a hitellminősítő megállapítja, hogy ez az adósmentés hatása főleg leírásokban jelenik meg, ezek értéke a 2 milliárd eurót is kitehet. A hitelminősítő úgy véli, hogy a bankok ennek hatására visszafogják a hitelezést. Ugyanakkor az S&P úgy gondolja, hogy az ország monetáris mozgásterét növeli a devizahitelek kivezetése.

A GDP-t széles bázison áll, több tényező is húzza: a magára találó beruházás és lakossági fogyasztás mellett a beáramló sok uniós forrás, valamint rövod távon ható kormányzati intézkedések (rezsicsökkentés, közmunkaprogram, az MNB növekedési hitelprogramja és a devizaadós-mentés). Mindezzel együtt a potenciális növekedési ütem csupán 0-1,5 százalék. Ráadásul a magyar export különösen érzékeny a német, azon belül az autóipari keresletre.

Rosszat tesz ugyanis a kiszámíthatatlan gazdaságpolitika, a növekvő állami szerepvállalás, a regresszív és túlságosan bonyolult adórendszer, a vesztegessé vált bankrendszer és a csökkenő népességszám. A tőkebeáramlás is sokat gyengült: a GDP 1 százalékára, szemben a 2001-2008 között 3,1 százalékos átlaggal - olvasható a hitelminősítő indoklásában.

Beragad az államadósság

Több költségvetési kockázatokat lát a hitelminősítő, ezek között a vártnál alacsonyabb inflációt és a kamat swapokban bekövetkezett változásk miatti statisztikai változásokat emeli ki. Ennek ellensúlyozására a kormány jelentős tartalékokat halmozott fel, ami nagyjából a GDP 1 százalékának felel meg, a hiánycél tartása érdekében.

Az S&P a következő 4 évben nem számít arra, hogy a még mindig magas álladósságot 80 százalék alá tudja csökkenteni. Ennek okai:

  • Az alaptörvényben rögzített 50 százalékos GDP-arányos államadósság-cél és a strukturális hiányra vonatkozó szabály ellenére "csekély politikai akaratot, külső vagy belső nyomást " látnak a hitelminősítő elemzői a jelenlegi fiskális pozíciók szigorítására.
  • A kormány a múltban is az állami eszközvásárlásokat (államosítás) helyezte az államadósság csökkentése elé.
  • Az államadósság mintegy 40 százaléka devizában van, ezért a forint gyengülésére érzékeny.
  • Az S&P szerint a GDP-növekedés középtávon ismét lassul.

Bár a magyar kormány célja, hogy a költségvetési hiányt a GDP 3 százaléka alatt tartsa (idén 2,9 százalékos hiányt vár a minősítő, miközbes a fiskális élénkítést a GDP 1 százalékára teszi), az S&P hitelminősítő úgy véli, a kvázifiskális aktivitás fokozatos erősödése további hosszú távú kockázatokat jelent a deficitre. Ezek között említi az állam közelmúltbeli bankvásárlásait és a hely bankoknak nyújtott pénzügyi támogatását ((Takarékbank Zrt, MKB Bank Zrt.), valamint a stratégiailag fontos vállalatokban szerzett állami többségi tulajdonrészesedést (a GDP 1,5 százalékát kitevő Mol-pakett, a GDP 0,9 százalékát kitevő E.On-akvizíció). Az S&P emellett kiemeli az MNB mérlegének és nettó bevételeinek nagyobb mozgósítását, valamint az MFB Zrt. hitelezését.

Legalább a versenyképesség jónak tűnik

A magyar versenyképességi mutatókat általában erősnek látja a hitelminősítő. A reáleffektív árfolyam 2007 végéhez viszonyítva 19 százalékkal gyengült, ami a kelet-közép-európai régióban a legnagyobb mérték. Emellett az elemzők úgy látják, hogy a növekvő magyar exportban javult a hozzáadott érték aránya. A munkaerőpiac jórészt rugalmas, az egy órára eső teljes munkaerőköltség 7,3 euró, ami az EU-28 átlagának egyharmada alatt marad továbbra is, illetve jóval a régiós versenytársak - Szlovákia és Csehország - szintje alatt jár.

A magyar folyó fizetési mérleg többlete, amely 2013-ban a GDP 3,1 százalékára emelkedett, fokozatosan csökkenhet a következő négy évben, de 2017-ig maradhat az aktívum.

Magyarország nettó külső finanszírozása rovábbra is a GDP 4-7 százaléka körül mozoghat, ugyanakkor a hitelminősítő megállapítja, hogy Magyarország sérülékenysége a külső sokkokkal szemben csökkent, de rövid távon a pénzügyi szektor adósságszintje magas marad.

Mi kell a felminősítéshez?

A stabilizálódó gazdaság és a relatíve egyenletes költségvetési teljesítmény ellenére még mindig magas a külső devizaadósság, amelyhez általában kevésbé kiszámítható politikai döntéshozatal társul.

Az S&P szerint felminősítés akkor jöhet, ha a kormány az eddiginél befektetésösztönzőbb politikát folytatna és támogatná az olyan fenntartható gazdasági növekedést, amelynek nyomán enyhülne az ország mérlegére, monetáris kondícióira és a külső pozíciókra nehezedő nyomás.

Ezzel szemben az viszont Magyarország leminősítéséhez vezetne, ha

  • az S&P által vártnál kevés nőne a magyar gazdaság,
  • a bankok a hitelezésük visszafogását felgyorsítanák, vagy
  • a külső vagy az államháztartás-finanszírozás jelentősen romlana.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

matura, 2014.09.22 08:19

A GDP 3% alati tartása csak az EU erénye, ők kényszerítik ki, hogy nő 3%-al az csak azt jelenti, hogy négy év(8) alatt annyit zuhant, hogy már csak felfelé van , meg sok eső volt, meg a gaz multik az autógyáraikkal dolgoznak, meg a szolgáltatóink tönkretételével a felső tízezer többet költ, itt a kánaán , viszont az adósság elszállt, a forint/ EU elszállt, hála az egykulcsos és egyébb csoda gazdasági lépésnek, mire javítsanak a hitelintézetek?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2014.09.21 20:07

@troll: Infláció?
Reálkamat?
Világválság helyzete?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2014.09.21 20:06

@illiber: reálkamatok? infláció? világválság helyzete?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

illiber, 2014.09.21 19:56

@troll: befektetők már 8x osan felminősítették magyarországot, ugyanis 2009 óta az éves diszkont kincstárjegyek hozama az akkori 12,43% -ról mára 1,59 % ra csökkent.
és ez a lényeg, nem a fitch!


..bizony-bizony
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Blama, 2014.09.21 19:11

@troll: Kik azok a befektetők?

A kincstárjegyeket kik veszik?

De azt is megmondáaná, hogy az USÁ-ban kibocsátott magyar kötvények hány százalékos kamatot adnak?

"...Magyarország 3,25 milliárd dollár értékben bocsátott ki devizakötvényt öt- és tízéves lejárattal. Előbbiből 1,25 milliárd dollárnyi kelt el 335 bázispont prémiummal a megfelelő amerikai benchmark kötvény felett, 10 bázisponttal kisebb prémiummal az eredeti 345 bázispontnál. Tízéves lejáratú kötvényt 2 milliárd dollár értékben bocsátott ki Magyarország 345 bázispont prémiummal a megfelelő amerikai benchmark kötvény hozama felett, szintén 10 bázisponttal alacsonyabb prémiummal az eredeti szint alatt."

http://www.piacesprofit.hu/kkv_cegblog/penz/vittek-a-magyar-dollarkotvenyeket-a-befektetok/

Szerény tudásom szerint - és kérem, javítsanak nyugodtan, hadd tanuljak ! - ez annyit tesz, hogy a 10 éves govt bond mindenkori yield-je felett 3.45 %-kal többet fizetünk.

Most ez a kirobbanóan jó finanszírozási lehetőség éppen 6 ( Hat ) százalékos kamatfizetési kötelezettséget ró ránk.

Vajon mennyi volt ez 2010-ben, amikor volt januárban egy kétmilliárdos kibocsátás? A fix kamat: 6.25 %. (http://www.akk.hu/object.0ce0305b-9290-4bfe-92f7-a3c2719359d0.ivy)

Jobban teljesítünk? Felértékeltek? Ha a Fed emeli az alapkamatot, akkor - tessék engem javítani! - a yield is emelkedni fog és a 3.45 % majd ehhez az emelkedő yieldhez adódik. Amennyiben a yield eléri a 2.8 %, a Nemzet által kibocsátott és a Nemzetet elismerő nemzetközi pénztőke ( amelyet itt utálni kell, mert olyan amilyen ), jól spekulát - és többet kap, mint a koménisátkok által kibocsátott, fix kamatozású papír után.

Ez ám az igazi felértékelődás, ugye, troll?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html