A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

Ma kezdődik meg a sorozatgyártás a Mercedes kecskeméti üzemében, ahol február végére több mint száz tesztautó készült már el tavaly szeptember óta: a gyártási folyamat különböző fázisait végigjáró próbadarabok minősége a mérnökök szerint is világszínvonalú, az utolsó csavarig megegyeznek a Németországban néhány hónapja már gyártott autókéval.

A Mercedes termelése még igen óvatos becslések szerint is önmagában legalább fél százalékponttal megemelheti a magyar GDP-t, de ha a hozzá kapcsolódó hazai beszállításokat, valamint egyéb szolgáltatásokat is hozzávesszük, akkor akár egy teljes százalékpont is összejöhet.

Ez kedvezőbb körülmények között is sokat számítana, ám ha idén a GDP fél százalékkal bővül, akkor ez menti meg az országot a recessziótól − számolt Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője. (Az MNB 0,1 százalékra várja a reál GDP növekedését, a Napi Gazdaság elemzői konszenzusa −0,3 százalékkal számol.) A cég által megtermelt hozzáadott terméket támogatja, hogy a termelés legtöbb fázisa Magyarországon történik, míg a járulékos hatás az oktatáson, a lakásépítések megugrásán, a városi infrastruktúra-beruházásokon vagy a szállodai forgalmon keresztül is látványos lehet. Az előtermelés ugyan elkezdődhetett, az igazi gyártás azonban most indul be, azaz a hatását már a második negyedévtől kezdve teljes mértékben kifejti. Ez segíthet elkerülni a technikai értelemben vett recessziót (amikor a negyedéves index dinamikája két egymást követő alkalommal is csökken).

Mindez a felhasználási oldalon a kivitelt erősíti − pozitív hír, hogy a cég eladásai nemzetközi szinten sorra döntik a rekordokat. A már bejött megrendelések gyakorlatilag fedezik a hazai éves tervet. Jelenleg 100−125 ezer autó kibocsátását tervezi a cég, egyes hírek szerint (Napi Gazdaság, 2011. június 1.) akár nagyobb volumenű kibocsátás és újabb beruházás is elképzelhető (az értesülést akkor az autógyár nem erősítette meg, hozzátéve, hogy a gyár bővítése nincs a tervek között). Alsó hangon számolva is 3 milliárd eurós kivitellel lehet számolni. Bár a behozatali igények is magasak, az importláncnál több itthon termelő vállalat jelenik meg akár közvetlenül, akár közvetve, ami így nagyobb mértékben támogathatja a nettó export alakulását.

A Mercedes már az elmúlt években is támogatta a makrogazdaságot a felhasználási oldalon − mondta Suppan. A beruházásoknak ugyanis erős támaszt adott: a 800 millió eurós fejlesztés a nemzetgazdasági tárgyieszköz-állomány tavalyi szintjének megközelítőleg 5 százalékával lenne egyenértékű.