A Napi Gazdaság keddi számának cikke
A 2012-es költségvetés a kormány saját bevallása szerint is rendkívül konzervatív, vagyis szigorúan tervezték meg, ami visszaköszön az egészségügyi, szociális kiadások befagyasztásában, a munkanélküli-ellátások csökkentésében, a beruházások visszafogásában, az 5500 főre tervezett kormányzati leépítésben. A jövő évi nyertesnek a Miniszterelnökség számít, hisz az idei 92,9 milliárd forinttal szemben jövőre akár 253 milliárd forinttal is gazdálkodhatna − ám a 173 százalékos büdzsénövekedést óvatosan kell kezelni. Az idei 90 milliárd forinttal szemben ugyanis jövőre a százmilliárdos általános tartalék mellett további 150 milliárdnyi stabilitási tartalék is lesz a büdzsében, amely a miniszterelnökségi fejezetben szerepel − ez az oka a nagy emelkedésnek. A 150 milliárd forintos "Országvédelmi alapot" csak vész esetén használná fel a kormány − azt is zárolás formájában.
Kapcsolódó
Kompenzálja a kormány a munkáltatókat
A közigazgatási tárca kiadásainak 38 százalékos növekedése is a tartalékok emelésének köszönhető. A kormány ugyanis 64 milliárdot különített el azon közalkalmazottak kompenzálására, akik a jövő évi szja-változásokkal rosszul járnának. (A tervek szerint megszűnik az adójóváírás, ez az alacsonyabb keresetű munkavállalók számára jövedelemcsökkenést jelent.) Szintén a KIM fejezetében található az a 84,6 milliárd forint tartalék, amelyet a munkáltatók kompenzálására szán az állam. Azon munkáltatók számíthatnak erre, amelyek biztosítják munkavállalóik számára az ötszázalékos béremelést legkésőbb 2012 februárjáig − olvasható a költségvetés indoklásában. Az Alkotmánybíróság költségvetése 24 százalékkal emelkedik, a létszám 15 fősre emelkedése miatt nő a testület büdzséje. Ugyanakkor a Gazdasági Versenyhivatalnál tapasztalt 75 százalékos kiadásnövekedést nem indokolja meg a költségvetés tervezete − erre a fejezeti kötetek benyújtásáig várni kell.
A Belügyminisztérium (BM) jövőre 396 milliárd forintból gazdálkodhat, ami 21,3 százalékkal magasabb az idei előirányzatnál. Infláció felett emelkedik a rendőrség és a büntetés-végrehajtás támogatása, de a BM büdzséjét igazán az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) kiadásnövekedése − az idei 10,8 milliárdról 49,3 milliárdra − dobja meg. Ugyanis jövőre az OKF irányítása alá kerülnek a hivatásos önkormányzati tűzoltók, így azok finanszírozása is kikerül a önkormányzati alrendszerből − ez a látványos emelkedés oka.
A mindenkori kormány és a főváros kapcsolatának fokmérője a 4-es metró támogatása. Az első Orbán-kormány a projektet leállította − így az mintegy ötéves késedelmet szenvedett és még ma sem látni a végét. A főváros és a kormány kapcsolata most sem felhőtlen − egyelőre "lebeg" a BKV adósságának konszolidálása, de az is látható a 2012-es büdzsében, hogy a 4-es metró támogatása minimálisra csökken. Míg az idén elvileg 27 milliárd forintot kapott ezen a címen a főváros − igaz, annak jelentős részét inkább a BKV finanszírozására használta föl −, jövőre már csak 4 milliárd az állami apanázs − igaz, a projekt elvileg a végéhez közeledik: az alagút szerkezetkész, a járművek fele már ki van fizetve. Az önkormányzatok költségvetési támogatása 33 milliárd forinttal, 1140 milliárd forintra csökken.
Föltámasztják a tervhivatalt
Az NGM költségvetése jelentősen csökken − főleg a munkaügyi felügyeletek összevonása miatt, illetve kikerül a büdzséből egy technikai elem − a Munkaerő-piaci alap támogatása. Ugyanakkor a tárca költségvetésében 1,2 milliárd forinttal szerepel a ma még nem létező Nemzeti Stratégiai és Tervezési Hivatal, amelynek feladata lesz, hogy a kormány döntés-előkészítő, komplex nemzeti és nemzetgazdasági elemző, értékelő, stratégiákat megalapozó szerveként működjön − olvasható a költségvetés tervezetének indoklásában. A tervezési hivatal költségvetését 1,18 milliárd forintban szabták meg. (Az idén megszüntetett Költségvetési Tanács titkársága évi 835 millió forintba került, a megszüntetését a kormányzat azzal indokolta, hogy "felesleges és drága".)
A Nemzeti Erőforrás Minisztériumának (Nefmi) költségvetése eddig is a büdzsé legvaskosabb fejezete volt, hisz a minisztériumban integrálták a korábbi oktatási, kulturális, egészségügyi és szociális tárcákat. Jövőre tovább hízik a büdzséje, ugyanis a kormány 2012-ben a tárcánál koncentrálja a szociális kiadásokat. A hagyományos értelemben vett szociális kiadások eddig itt voltak elszámolva, ám a kormány az előrehozott nyugellátásokat, a korkedvezményes nyugdíjakat ide csoportosította − ezzel a nyugdíjalap komoly profiltisztításon esik át. A lépés nyomán a nyugdíjkorhatáron felüli nyugellátások jövőre 4,2 százalékkal emelkedhetnek − ugyanakkor a szociális ellátások jövőre nem változnak.
Átalakul a Munkaerő-piaci alap
A megszorítások ellenére hízik a Munkaerő-piaci alap (MA): a munkanélküli-ellátásokat jelentősen csökkentette az Orbán-kormány, így erre a célra az idei 135,5 milliárd forint helyett már 68,7 milliárd forint is elegendő lesz. (Ez az egyik pont, amely teljesül a Széll Kálmán tervből, igaz, a 67 milliárdos megtakarítás elmarad az ott megfogalmazott 195 milliárdos csökkentési céltól.) Ugyanakkor jövőre már az MA-ból finanszírozzák a Start munkaprogramot, erre a célra 132 milliárd forintot különítettek el, így az alap kiadásai nemhogy csökkennének, hanem még emelkednek is. Az MA eredendően a munkaadók és munkáltatók befizetéseiből gazdálkodik, és a kiadásokat a munkanélküli-ellátásokra, képzésekre kell fordítani. A kormány ezzel az elvvel szakít, hisz a jövőben munkaadók és munkavállalók biztosítási célú befizetéseiből olyan programokat finanszíroz, mely állami feladat − így e programnak a központi költségvetésben lenne a helye.
2011. mód. előirányzat | 2012, terv | Változás (%) | |
Országgyűlés | 92,47 | 101,8 | 10,1 |
Közt. elnöks. | 1,345 | 1,3 | -6,3 |
Ab | 1,7 | 24,1 | |
OGY-biztosok | 1,61 | 1,2 | -25,5 |
ÁSZ | 7,24 | 7,2 | 0,0 |
Bíróságok | 74,83 | 71,2 | -4,9 |
Ügyészségek | 32,09 | 32,5 | 1,2 |
Önkorm. tám. | 1173,25 | 1140,6 | -2,8 |
KIM | 276,29 | 381,8 | 38,2 |
Miniszterelnökség | 92,97 | 253,9 | 173,1 |
VM | 341,931 | 383,2 | 12,1 |
HM | 248,86 | 234,9 | -5,6 |
BM | 326,7 | 396,4 | 21,3 |
NGM | 133,42 | 61,2 | -54,2 |
NAV | 121,94 | 132,2 | 8,4 |
NFM | 574,22 | 564,9 | -1,6 |
KüM | 81,25 | 66,7 | -18,0 |
Uniós fejlesztések | 1195,24 | 1562,5 | 30,7 |
NEFMI | 1526,59 | 1718,0 | 12,5 |
GVH | 1,27 | 2,4 | 85,8 |
KSH | 23,921 | 12,4 | -48,0 |
MTA | 51,5 | 57,5 | 11,6 |
Kamatkiadás | 1079,41 | 1128,7 | 4,6 |
Munkaerő-piaci alap | 311,97 | 332,9 | 6,7 |
Nyugdíj-biztosítási alap | 3073,55 | 2796,9 | -9,0 |
Egészségbiztosítási alap | 1458,55 | 1755,6 | 20,4 |
Kiadási főösszeg | 14155,07 | 14527,0 | 2,6 |
Áht egyenlege (önkorm. nélkül) | -1184,24 | -576,5 | -51,3 |
Forrás: törvényjavaslat