Az ősszel kerül az országgyűlés elé az az új útdíjtörvény olvasható abban az írásbeli válaszban, amelyet Németh Lászlóné fejlesztési miniszter jegyez, az LMP-s frakcióvezető Jávor Benedek kérdéseire. Mint ismert a kormány az autópályákon és a főúthálózatokon a 3,5 tonnánál nagyobb járművek részére bevezetné a kilométer arányos elektronikus útdíjat, amiből már a 2013-as költségvetésnek az első félévi működése alatt 75 milliárd forintos bevételt kellene produkálnia. Vagyis a törvény elfogadása után alig fél éve marad az rendszer üzemeltetésre kijelölt Állami Autópálya Kezelő Zrt-nek, hogy a szükséges közbeszerzéseket lebonyolítsa, a rendszert kiépítse és beüzemelje. Amennyiben ez nem sikerül, úgy újabb több tízmilliárdos lyuka keletkezik a 2013-as költségvetésen - amelynek újraírása épp a héten kerül napirendre.

A miniszteri válaszból kiderül, hogy a tehergépjárműveknek mintegy 6300 kilométernyi úthálózaton kell majd használatarányosan fizetniük az autóutakon, az autópályákon és teljes főúthálozaton - pontosabban csak a lakott területen kívül ez utóbbi esetben. Az alacsonyabb rendű utakra nem terjesztik ki a fizetési rendszert, ám ha valahol forgalomnövekedést tapasztalnak, ott korlátozásokat vezetnek be - ígéri a miniszter.

A tervek szerint a 3,5 tonna alatti kategóriában megmarad a matricás rendszer, vagyis az autósok a  10 napos egy hónapos és éves matricákkal közlekedhetnek a hazai sztrádákon. Mint ismert a négy napos matricát az megszüntette a közlekedésért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.