Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Pénzügyi szempontból egyelőre egyértelműen sikeres az útdíjrendszer átalakítása, vagyis a díjköteles szakaszok kiterjesztése, a D2-es kategória és a megyei matrica bevezetése - ez derül ki azokból az adatokból, amelyeket a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) közölt a Napi.hu-val.

Január 18-ig összesen 9,7 milliárd forint értékben vásároltak az autósok, motorosok és furgonosok e-matricákat, ami több mint duplája a 2014 azonos időszakára vonatkozó 4,7 milliárd forintos adatnak. Az eladott matricák száma is hasonló tempóban nőtt: az év első két és fél hetében összesen közel egymillió - 978 ezer - jogosultságot értékesített a NÚSZ az egy évvel korábbi 470 ezret követően. (Aláhúzták ugyanakkor, hogy ilyen rövid időszak vásárlásaiból még nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni.)

Ezen belül jelentős átrendeződés történt: a D1 kategória aránya 99 százalékról 90-re csökkent, a D1-ről leválasztott és dupla tarifával sújtott D2 (ide a D1 kategóriába nem tartozó valamennyi személygépkocsi, amely 7 főnél több személy szállítására alkalmas, valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsi és a lakóautó tartozik) 9 százalékos részesedéssel debütált, a szintén új U (a D2 kategória és a buszok vontatmányai) pedig 0,8 százalékos súllyal kezdett.

Pest megyére szabták a megyei matricát

Jól látszik, hogy a megyei matricák bevezetésével sokan kétszer is meggondolták, hogy megéri-e nekik éves országos jogosultságot váltani, illetve előre is hozták az egész évre szóló országos matrica megvásárlását, amely tavaly januárban inkább a hónap végére volt jellemző.

2014. január 18-ig 80 ezer éves országos matricát vettek az autósok, idén 135 ezret, miközben a havi jogosultságból kevesebbet, a 2014 eleji 70,5 ezer után 59 ezret vásároltak. Emellett 471 ezer megyei matrica is elkelt, aminek kétharmadát (327 ezer darab) a Pest megyében közlekedők vették meg, ami a fizetőssé tett M0 szakaszok és fővárosi autópálya-bevezetők láttán nem is csoda. (Azt továbbra sem közölte az NFM - bár többször is kérdeztük -, hogy hány autósnak jelent spórolást és hánynak többletkiadást a megyei matrica bevezetése.) Vélhetően a fővárosba ingázók miatt lehet az is, hogy a megyei matricák között a Fejérre jogosítóké az ezüstérem (35 ezer darab, 7,4 százalékos súly) - a harmadik helyen Győr-Moson-Sopron áll (23 ezer darab, 4,9 százalék.)

A megyei matricák népszerűségében a félelem is közrejátszhatott. Mivel sok esetben nem egyszerű kisakkozni, hogy egy adott útvonal fizetős-e vagy sem, számosan lehettek olyanok, akik biztos ami biztos alapon inkább kifizették azt az ötezer forintot, mintsem belefussanak egy olyan büntetésbe, amit megúszni csak a közel másfélezer forintos eljárási díj megfizetésével, a meglehetősen ritkán elhelyezkedő ügyfélszolgálatok egyikének felkeresésével és végső soron egy éves jogosultság utólagos megváltásával lehet.

Nem csak a kamionosok fizetnek

Többet fizethettek be a közös kasszába az általános, 5 százalékos tarifaemeléssel érintett kamionosok is. A rájuk vonatkozó használatarányos útdíjból - azaz e-útdíjból - bruttó 6,46 milliárd forint folyt be január 18-ig. E-útdíjból egyébként - összhangban a Napi.hu korábbi értesüléseivel - tavaly a költségvetésben előirányzottnál kevesebbet sikerült beszedni. A befolyt bruttó 162,8 milliárd forint nettó 128,2 milliárd forintnak felel meg, miközben a terv 133,9 forintról szólt.

Az idei költségvetés ehhez a 128,2 milliárd forinthoz képest irányzott elő nagyobb, 149 milliárd forint e-útdíj-bevételt. A matricarendszer módosításakor azután kiderült, hogy ezt a közel 21 milliárdos többletet nem kizárólag a kamionosoktól szednék be, hanem az autósokat, motorosokat és a kisebb járművekkel fuvarozókat is terhelik.

Az év folyamán a bevételekhez a nehéz tehergépjárművek tarifaemelése összesen további 6,5 milliárd forinttal járulhat hozzá, míg a megyei matricák bevezetése az útdíjbevételekre nem gyakorol érdemben sem pozitív, sem negatív hatást. A fizetős úthálózat kiterjesztése (a D1 kategóriában is), a tarifarendszer átszabása és emelése mellett ugyanakkor más tényezők is gyarapíthatják a bevételeket. Ide tartozik az új útszakaszok átadása és a fizetős hálózatba történő beillesztése mellett az, hogy a gazdaság növekedése, valamint a jelentősen olcsóbbá vált üzemanyag is pozitív hatással van a forgalomra és ezzel együtt a bevételekre. Ezek a tételek egyenként néhány milliárd forintot jelentenek az idén.