BUX
38228

Hatásvizsgálat nélkül alakítaná át a betegszállítást a kormány?

A Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) ellenzi a szaktárca tervezett rendeletmódosítását, mert szerintük veszélybe kerül a betegszállítás ellátó rendszere - közölte a szervezet közleményben. A kormány ugyanis úgy gondolja, hogy a hatékonyság, a transzparencia és a betegút szervezésének szempontjából az a legjobb, ha a jövőben az OMSZ végzi ezt a feladatot.

NAPI, 2011. február 4. péntek, 10:36

Az Országos Betegszállító Szolgálat és a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (NFM) csütörtöki egyeztetésén továbbra sem sikerült egyetértésre jutni a betegszállítás összevonásáról. A párbeszéd után a Beneda Attila az NFM egészségügyért felelős államtitkárságának kabinetfőnöke az MTI-nek nyilatkozva elmondta: tárca a legfontosabb feladatának tartja, hogy egységes, mindenki számára hozzáférhető legyen betegszállítás, ezt pedig az elmúlt évek tapasztalatai alapján nem tartják megvalósíthatónak úgy, hogy a magánszolgáltatók területileg eltérő módon, eltérő felkészültséggel és technikai eszközökkel irányítanak. A hatékonyság, a transzparencia és a betegút szervezésének szempontjából az a legjobb, ha a jövőben az OMSZ végzi ezt a feladatot.

Az MBOE viszont úgy gondolja, hogy a módosítással veszélybe kerül a betegszállítást ellátó rendszere azzal, ha a betegszállítás irányítása az Országos Mentőszolgálathoz kerül, és kérdésessé válik, hogy fenntartható-e a magánszolgáltatók által 16 éve felépített és költséghatékonyan működtetett rendszer.

Bíró Ferenc, az MBOE elnöke szerint, az irányítási rendszer átalakítása további fél milliárd forint többletköltséget jelent az államháztartás számára. Ráadásul az OMSZ irányítási rendszere a már egyébként is megkurtított betegszállítási kasszából kerül finanszírozásra, amely újabb 400 millió forint elvonását jelenti.

Az akadozó betegszállítás az egészségügy teljes rendszerére kihat, hiszen minden ötödik orvos-beteg találkozó a szolgáltatás révén jön létre. Az OMSZ irányítása esetén olyan, előre nem látható következmények is lehetnek, amelyben az MBOE nem hajlandó jogi és a morális felelősséget vállalni - hangsúlyozza az MBOE elnöke.

Mindemellett az MBOE a rendeletmódosítást gazdasági és hatékonysági szempontból átgondolatlannak értékeli, hiszen a tárca nem elemezte a mentés és a betegszállítás szétválasztása óta eltelt 3 év tapasztalatait. Továbbá hiányzik a jogszabálytervezet gazdasági megalapozottságát indokoló tanulmány és a finanszírozás pénzügyi elemzése is.

A taggyűlés és a csütörtöki egyeztetés után ugyanakkor az MBOE vezetése és tagsága reményét fejezte ki, hogy további szakértői tárgyalásokon a fennálló vitás kérdések tisztázhatók, valamint hogy a betegszállítás jelenlegi instabil helyzetére sikerül szakmai érdekek mentén megoldást találni.

Amennyiben az irányítási rendszer az MBOE megyei irányítóinál marad, készek a betegszállítás érdekében a további egyeztetésekre.

A kabinetfőnök nem értiBeneda Attila csütörtökön az egyeztetés után az MTI-nek viszont úgy nyilatkozott, hogy nem sikerült pontosan azonosítani, hogy a betegszállítók országos szervezetének "mi az ellenérzése" ezzel kapcsolatban. Mint mondta: az irányítást az állam olyan módon venné át, hogy a betegszállítók erre beépített finanszírozását nem vonják el. Azt is szóba került, hogy a betegszállítók tapasztalt munkatársait átvenné az OMSZ. A csütörtöki egyeztetésen a betegszállítók legfőbb ellenérve az volt, hogy országszerte már működő rendszereik vannak. Beneda Attila hozzátette, hogy az egészségügyi szolgáltatóktól és a betegektől kapott visszajelzések alapján távolról sem tökéletes a mostani betegszállítási rendszer.A kabinetfőnök leszögezte: a betegek érdekében kardinális kérdésnek tekintik az OMSZ általi irányítást, és nem valószínű, hogy ezen az állásponton változtatnának. A részletkérdésekről viszont a rendelet - terveik szerint áprilisi - elfogadása után is egyeztetni kívánnak. Beneda Attila azt is kiemelte, hogy az érintett szervezetek számos korábbi javaslatát figyelembe vették.