Horvátország és Magyarország több energetikai tárgyú projektben is együttműködhet, így a Krk-szigetén építendő LNG-terminálban (liqified natural gas, folyékony földgáz), valamint szélerőművek telepítésében és lízingelésében is lát fantáziát Magyarország - mondta Radimir Cacic, horvát gazdasági miniszter. A miniszter szerint Magyarország nagy érdeklődést tanúsított a Krk-szigeti LNG-terminál építésében való részvétel iránt, ami számunkra is nagyon fontos - mondta Cacic telefonon a Bloombergnek, miután találkozott Kovács Pál energiaügyi államtitkárral a múlt héten Zágrábban.

Win-win projektről van szó, miután a magyarországi interkonnektoron keresztül Szlovákiát és Lengyelországot, illetve Romániát is el tudnánk látni - fogalmazott a horvát gazdasági miniszter, aki szerint országa egy 25 százalék + 1 részvényes startpozícióból indítaná a projektet. A beruházás kapcsolódna a tervezett Trans Adriatic Pipeline régiós földgáz-projektjéhez.

Érdeklődés Katarból és Ausztráliából is

Radimir Cacic április 18-án közölte, hogy Horvátország saját LNG-terminált épít Krk-szigetén, várhatóan 2016-ra a régió ellátására, átvéve a korábbi, nemzetközi partnerek által is támogatott tervet. Az Adria LNG nevű projekt, amely mögött olyan cégek álltak, mint az E.On (39,17 százalék), az OMV (32,48 százalék), a Total (27,35 százalék) és a Geoplin (1 százalék), ugyancsak Krk-szigetén épített volna egy terminált, azonban a licenc időközben lejárt. A projektet állandó késés jellemezte, jelen állás szerint legkorábban 2013-ban születhet meg az évente mintegy 10 milliárd köbméter földgáz befogadására és továbbítására alkalmas terminál építéséről szóló döntés. Magyarország már korábban jelezte, hogy komoly érdeke fűződik az adriai terminál megépüléséhez, ami a tervezett észak-déli energiafolyosónak is nélkülözhetetlen részét képezné.

Más befektetőket is szívesen látunk - üzent Cacic, aki szerint a katari állami Qatar Petroleum is érdeklődik a tervek iránt. Mellettük a Macquarie Group, Ausztrália legnagyobb befektetési bankjának kíváncsiságát is fölkeltette a horvát kormány LNG-projektje, ahogyan azt Mark Dooley, a Macquarie Capital Europe vezérigazgatója néhány napja jelezte is Londonban. A horvát állami gáztársaság, a Plinacro bejelentette, hogy megvalósíthatósági tanulmányt készít egy tervezett LNG-terminál építésére, tekintettel az Adria LNG késlekedésére.

Jobb a horvát szél?

Magyarország emellett érdeklődést mutatott horvátországi szélerőművekbe fektetés iránt is, amelyeket aztán lízingelne Horvátországtól - mondta Cacic. Dél-nyugati szomszédunknál jelenleg a magyarországinál is szerényebb szélerőmű-kapacitás áll rendelkezésre.

Az értesülést egyelőre nem erősítették meg itthoni hivatalos források, megkeresésünkre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium klíma- és energiaügyért felelős államtitkárságán későbbre ígértek tájékoztatást.

A Földközi-tengerről ellátott LNG-terminálok tényleges alternatívát képesek biztosítani a hagyományos vezetékes szállításokkal szemben, valamint kaput jelentenek a világpiaci földgázforrások irányába - áll a Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont (REKK) A földgázpiaci integráció célmodellje és eszközrendszere című, a Magyar Energia Hivatal megbízásából készített, a közelmúltban publikált tanulmányában. A REKK szerint ugyanakkor bizonytalan, hogy mikor valósulhat meg Krk-szigetén az LNG-terminál. Ez azonban több, ugyancsak a régió ellátását javítani hivatott vezetékes projektre is igaz, így például a Nabucco, illetve az AGRI körül ugyancsak több egyelőre a kérdés, mint a konkrétum.

A horvátországi LNG-terminál jól passzolna a Visegrádi Négyek által 2010 februárjában lefektetett Észak-déli energiafolyosó tervébe is. A folyosó az épülő lengyel (Swinoujscie) és a tervezett horvát terminálokat kötné össze a közép-kelet-európai piacokkal egy észak-déli folyosót képezve az Európai Unió keleti határa mentén. A folyosó koncepciójába illeszkedik a már megépült horvát-magyar összekötő vezeték, az MVM közreműködésével megvalósulás alatt álló szlovák-magyar, valamint a szlovák-lengyel és cseh-lengyel határkeresztező vezetékek is.