Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Egy banánköztársaság képe rajzolódik ki az Átlátszó.hu, a K-Monitor, a Political Capital és a Transparency International Magyarország közös jelentéséből, amely becslést ad az önkormányzati választásokon indult pártok kampánykiadásairól, illetve információkkal szolgál a lehetséges választási visszaélésekről. A kormánypártok saját zsebükből és állami forrásból több mint kétszer annyit fordítottak propagandára, mint összes ellenfelük együttvéve.

A civilek becslése szerint a kormányon lévő pártszövetség több mint kétmilliárd forintot fizetett ki különféle reklámokra, ebből 1,1 milliárd jött a pártok kasszájából, nagyjából 900 milliót pedig a kormány hirdetéseinek költségét álló adófizetők tettek hozzá a kiadásokhoz. A második helyen végzett baloldali és liberális pártok együtt csak 418 millió forintot költöttek. Egy jelöltre vetítve a Fidesz-KDMP több mint 380 ezer forintot adott ki, a szoc-lib oldal pedig 82 ezret. Ezen a téren a Jobbik volt második 100 ezer forinttal.

Állami  támogatás

Az kormánypártokat segítő állami támogatás elsősorban az óriásplakát-versenyben mutatkozott meg. Ezekre a hirdetésekre a Fidesz-KDMP pártkasszáiból kevesebb jutott, mint amennyit a kormány a "Magyarország összefog", illetve az "Elszámoltatjuk a bankokat" szlogen, valamint az újabb rezsicsökkentés népszerűsítésére fordított. A kiadásokba a fideszes önkormányzatok is beszálltak. A civil szervezetek hangsúlyozzák, hogy csak a plakátok ismert listaárával számoltak. Nem tudhatják, ki, mennyi engedményt kapott. Ugyanakkor azt megjegyzik, hogy az ilyen kedvezmény a korrupció melegágya.

Kampányköltség az önkormányzati választásokon (millió forint)
ÖsszesenÓriáslakátDirekt marketing*Jelöltenként
Fidesz2000665+860**1800,380
Szoc-lib ellenzék***4181101500,082
Jobbik280140420,100
LMP507210,071
*szórólapok, telefonos megkeresések stb.
**párt- plusz kormány- és önkormányzati kiadás
***Együtt, DK, MLP, MSZP, PM
Forrás: Civil kampánymonitor

A Fidesz-KDNP-t hatszor annyi közterületi politikai reklám támogatta, mint ellenfeleit. A 9500 kormánypárti plakáttal szemben a szocialista-liberális oldal 700-at, a Jobbik 824-et, az LMP pedig csupán 47-et tudott felmutatni. A civilek ezzel kapcsolatos adatainak forrása az Outdoor Media Audit és a Kantar Media voltak. Az direkt marketinggel (szórólapok, telefonos megkeresések) kapcsolatos információ begyűjtésével az Ipsos közvélemény-kutató intézetet bízták meg. Ilyen hirdetésekre az ellenzéki pártok költöttek többet.

Piszkos kis trükk

A magyarországi pártok minden bizonnyal azt gondolhatják, hogy ha a törvény nem tiltja az átláthatatlan kampányköltéseket, akkor nem számít korrupciónak az ellenőrizetlen forrásból történő kampányolás - véli Ligeti Miklós, a Transparency International Magyarország jogi igazgatója. A kampánypénzekkel nem az az egyetlen gond, hogy ismeretlen forrásból származnak, hanem az is, hogy a pártok eltitkolhatják a kampányköltéseik valós mértékét. A törvények az önkormányzati kampányban még jelöltenkénti kampányplafont sem írnak elő és a pártoknak szánt költségvetési támogatásról sem rendelkeznek.

A civilek jelentésükben felhívják a figyelmet arra, hogy a kistelepülések vezetői sok esetben a választók befolyásolására használják fel a közfoglalkoztatás lehetőségét. Az ebben való részvétel ígéretével vagy azzal, hogy a kizárással fenyegetik meg a nem megfelelően szavazókat, nyomást lehet gyakorolni a választókra. Közmunkafegyver bevetésére utal, hogy számos olyan kistelepülés akadt, ahol a kormánypártok országos átlaguknál sokkal jobban szerepeltek, míg a különféle ellenzéki erőknél jóval kevesebb ilyen helység akad.

Kevés jelentkező

Csak 43-an jutottak be az önkormányzatokba abból a közel kétszáz jelöltből, akik aláírták a civil szervezetek korrupcióellenes programját. Ebben az önkormányzati költségvetés, a testületi és bizottsági előterjesztések és jegyzőkönyvek, a szerződések, illetve a vagyonnyilatkozatok átláthatóvá tételére lehetett vállalást tenni. A szavazás után néhányan még csatlakoztak a kezdeményezéshez. A gyakorlati lépésekről a képviselők és a civilek egyeztetnek. A zuglói önkormányzat átláthatósági rendeletet fogadott el.