Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Bár az országban még mindig magas a munkanélküliek száma, a hivatalos statisztikákból jól látszik, hogy minden hónap végén több tízezer betöltetlen állás marad, amelyre a munkaadók hiába kerestek megfelelő minőségű dolgozót. A verseny ráadásul egyre élesebb a cégek között, a Profession.hu adatai szerint ugyanis 2014-ben 28 százalékkal több hirdetés között böngészhettek online az álláskeresők, mint egy évvel korábban.

Ebben a helyzetben egyre nagyobb szerepet kap az, hogy egy cég hogyan tudja magát kiemelni a többiek közül, hogyan tudja magához csábítani az adott munkavállalót. Ilyenkor fontos szempont lehet a munkahely imázsa, hiszen a munkavállalóknak sem mindegy, milyen a cégről kialakult kép, hova jár be nap, mint nap dolgozni.

Egy jó nevű céghez például többen fognak jelentkezni, ám ilyenkor az elvárás is nagyobb: ha a munkavállaló azt tapasztalja, hogy a vállalat által kommunikált kép nem egyezik a valósággal, akkor gyorsan jön majd a csalódás, ha viszont azt tapasztalja, hogy megfelel a valóságnak, akkor az több pozitívummal is járhat. Egyrészt a dolgozó munkamorálja magas lesz, másrészt pedig amikor új dolgozót keres az adott cég, akkor ő is szívesen ajánlja ismerőseit. Ez utóbbi már csak azért is fontos, mert a magyar munkaerőpiacon nem ritka, hogy a cégek saját munkatársaik ajánlása alapján vesznek fel új munkaerőt. Ide kapcsolódik, hogy több kutatás kimutatta, hogy ha a kiélezett versenyhelyzetben lévő hirdetők az álláskeresői bizalom megnyerésére nagyobb hangsúly fektetnek, eredményesebben vonzzák magukhoz a minőségi munkaerőt - ebben pedig nagy segítséget jelenthet a hírnév is.

A cég imázsát a Profession.hu egy tavaly év végén publikált felmérése szerint az anyagi stabilitás szabja meg a leginkább, de a dolgozók nagyon fontosnak tartják a vállalat által képviselt értékeket, valamint a cég termékeinek, vagy szolgáltatásainak vonzóságát is. Amikor pedig azt kérdezték tőlük, hogy mit tartanak fontosnak a munkahelyük megítélésében, akkor a legmagasabb értéket a munkahely megbízhatósága és stabilitása kapta. Legalább ennyire fontos a dolgozóknak, hogy elismerjék a munkáját, míg némi meglepetésre a fizetés mértéke csak a képzeletbeli dobogó legalsó fokára volt elég.

Az imidzs azonban nem minden, a munkavállalóknak az is fontos, hogy gördülékeny legyen a felvételi: egy napokban készült Profession.hu felmérés szerint például az álláskeresők 40 százaléka megszakítja a jelentkezést, ha csak körülményesen, több lépésen keresztül tudja azt megtenni. Akkor sem fejezik be a jelentkezést, ha sablonos, általános feladatmeghatározással és elvárásokkal találkoznak. Ezzel párhuzamosan elvárják, hogy a leendő munkaadótól már az interjúztatás során megtudják a pontos skill portfóliót, az elérhető fizetési sávokat, de minden olyan információnak is örülnek, ami a munkavégzés leendő helyéről és a leendő munkáltatóról szól, míg rendszeres szakmai tréningeket, továbbképzési lehetőségeket szinte mindenki igényli. (Változnak az idők: a válság kezdetétől legalább öt éven át szinte csak a stabil, biztos munkahely és ennek a megtartása került fókuszba.)

Összességében tehát el lehet mondani, hogy a minőségi munkaerő megszerzésében előnyhöz azok a vállalatok jutnak, akik attraktív hirdetésekkel, erős munkáltatói márkával szólítják meg az aktív álláskeresőket, valamint proaktív módszerekkel mozgósítják a passzív jelölteket.