Ilyen előnyei vannak az szja-csökkentésnek - így számol az MNB

A munkához kapcsolódó adóterhek 2010 óta érdemben csökkentek Magyarországon, azonban nemzetközi összehasonlításban még így is magasak. A magyar marginális és átlagos adóékek szintje továbbra is a visegrádi országok érteke felett alakul, ezért a bérekhez kapcsolódó adóterhek csökkentése továbbra is indokolt. Az szja-kulcs mérséklése révén jelentősen csökkenthető az adóék, ami hozzájárul a nettó keresetek növekedéséhez. A háztartások rendelkezésre álló nagyobb jövedelme pedig segíti a fogyasztást. A nagyobb munkakínálat nyomán érdemben csökkenhetnek a munkaerőhiány és elvándorlás által előidézett problémák. A kamat- és osztalékjövedelmek utáni jövedelemadó csökkentése növeli a megtakarítások vonzerejét.
Napi.hu, 2016. december 1. csütörtök, 10:00

Berta Dávid

Magas a munka adóterhelése

A bérekhez kapcsolódó adó- és járulékterhek Magyarországon az elmúlt években tapasztalt csökkenés ellenére világviszonylatban továbbra is magasak. A személyi jövedelemadó (szja) kulcsának idei csökkentése 0,8 százalékponttal mérsékelte az átlagos adóéket (a nettó bér és a bruttó bérköltség hányadosa), amely így 2009 óta összesen 5 százalékponttal csökkent a jelenlegi, 48,2 százalékos szintjére. Más szavakkal a munkáltató által fizetett teljes bérköltségből 48,2 százalékot "von el az állam", és a fennmaradó rész illeti a munkavállalót, az átlagbér 100 százalékát kereső, egyedülálló és gyermektelen adózó esetén. A nemzetközi szervezetek (OECD, Világbank, IMF, Európai Bizottság) rendszeresen visszatérő ajánlása a magyar adórendszerrel kapcsolatban, hogy a bérekhez kapcsolódó adó- és járulékterhek csökkentése továbbra is indokolt Magyarországon.

A nagyításért kattintson!

A magyar átlagos adóék az OECD-országok között a negyedik legmagasabb, így az adóterhek csökkentése versenyképességi szempontból is kedvező lenne. Bár a családi adókedvezmény és a munkahelyvédelmi akcióterv célzott járulékkedvezménye sokak számára jelentősen csökkenti az adóéket, a tipikus szintje azonban mégis magas, ami versenyképességi szempontból hátrányt jelent. Csak három fejlett országban magasabb az adóék, mint Magyarországon, a regionális versenytársaink körében pedig mindegyik országban, valamint az OECD-országok átlagában is számottevően alacsonyabb.

Az átlagos hazai adóéket jellemző megállapítások a marginális adóékre is igazak. A marginális adóék, vagyis az egységnyivel magasabb bérre rakódó adóteher 2010 óta az összes jövedelmi csoportnál érdemben, átlagosan mintegy 15 százalékponttal csökkent. Míg a kétezres évek közepén a bérköltség 1 százalékos emelésére a nettó bér csak 0,23 százalékkal növekedett (77 százalék körüli marginális adóék), addig az utóbbi 3 évben ugyanekkora bérköltség-emelkedésre több mint 0,5 százalékkal nőtt a nettó bér (49 százalékos marginális adóék).

A mérséklődéssel a magyar adóék jelentősen közeledett a visegrádi országok értékeihez, ugyanakkor annak mértéke továbbra is a régiós versenytársaink által kijelölt sáv felső határán kívül esik. Emiatt mindenképpen érdemes folytatni a kedvező trendet, azaz a munkára rakodó adóterhek csökkentését.

A nagyításért kattintson!

A munkát terhelő adók csökkentésének kedvező hatásai

Az szja mérséklése révén további jelentős csökkenést lehet elérni mind az átlagos, mind a marginális adónem esetén. Amennyiben Magyarországon megvalósulna az egy számjegyű, 9 százalékos szja-kulcs, úgy az átlagos és marginális adóék egyaránt 4,7 százalékponttal csökkenne. Az átlagos adóék 43,6 százalékra süllyedne, amivel megközelítené Csehország értékét, a marginális adóék szintje pedig a cseh és szlovák szint alá kerülne.

Az szja kulcsának csökkentése azért gyakorol ilyen jelentős hatást az adóékekre (például a bruttó bérre rakódó munkáltatói terhek mérséklésével ellentétben), mert a nettó bért közvetlenül növeli, a bruttó bérköltség változatlansága mellett. Mivel a személyi jövedelemadó mérséklése közvetlenül, általánosan csökkenti a munkavállalói terheket, így a csökkentés hatása rövid távon, gyorsan megmutatkozik a növekvő nettó bérekben, azaz nincs szükség hosszú ideig tartó átgyűrűző hatásra.

Az átlagos adóék változása az szja csökkentése esetén
Bruttó bérSzja-kulcsMunkavállalói járulékMunkáltató járulékNettó bérBruttó bérköltségAdóék (%)Adóék változása (%pont)
1001618,528,565,5128,549,0+0,8
1001518,528,566,5128,548,20 (jelenlegi)
1001318,528,568,5128,546,7-1,6
1001118,528,570,5128,545,1-3,1
1100918,528,572,5128,543,6-4,7
Forrás: MNB-számítás

A nettó keresetek növekedése következtében rövid távon nő a háztartások fogyasztása, főként az alacsonyabb jövedelmű háztartások esetén. A háztartások bővülő fogyasztása érdemben támogatja a gazdasági növekedést, valamint áfa-tartalmán keresztül többletbevételt generál a költségvetésnek, ami részben ellensúlyozza a szja-kulcs csökkentésének egyenlegrontó hatását. Baksay és Csomós számításai szerint az egykulcsos szja 2011-es bevezetése önmagában 4,9 százalékkal növelte a háztartások rendelkezésre álló jövedelmét és pozitívan járult hozzá a gazdasági növekedéshez. Az szja-csökkentés költségvetésre gyakorolt dinamikus hatásait megvizsgálva azt találták, hogy a növekvő munkakínálat hosszú távú kedvező hatásai és a bővülő fogyasztásból származó költségvetési többletbevételek következtében a statikus hatásokból eredő bevételkiesés hosszú távon mintegy negyedére zsugorodik.

Az szja-kulcs csökkentése ösztönzőleg hat a megtakarításokra is, ugyanis a kamatok és osztalékjövedelmek adóját is mérsékli. A személyi jövedelemadó alapja széles (szélesebb, mint például a járulékoké) és kiterjed olyan tőkejövedelmekre is, mint a kamatok, osztalék, ingatlaneladás, és -bérbeadás. Ezek adóterhe a személyi jövedelemadó kulcsával együtt csökken, így a megtakarítási és fogyasztási döntéseket torzító hatás is mérséklődik.

Az adókulcsok csökkentése hozzájárulhat a gazdaság fehéredéséhez. Az eddig rejtett gazdaságban tevékenykedőket a kisebb adóteher jövedelmük bevallására ösztönözheti. Az elmúlt években már jelentős előrelépés volt megfigyelhető. Ugyan egy másik adónemet érint, de a szürkegazdaság visszaszorulását jól tükrözi, hogy az Európai Bizottság elemzése szerint az áfa adórése (az elméletileg beszedhető és ténylegesen beszedett adóbevétel különbsége) 2013 és 2014 között Magyarországon csökkent a harmadik legnagyobb mértékben az Európai Unióban . A rejtett gazdaság teljes mérete pedig 2010 és 2015 között a GDP 1,5 százalékpontjával csökkenhetett.

Az szja kulcsának csökkentése a Magyarországon jelenleg tapasztalt munkaerő elvándorlás, és a kapcsolatos munkaerőhiány enyhítésére is alkalmas. A vállalkozások munkaerő-kereslete már most is magas és folyamatosan növekszik, a munkaerő-kínálat azonban nem tart ezzel lépést, így alakulhatott ki az utóbbi időszakban a magyar piacot egyre inkább jellemző munkaerőhiány (amit erősített a kereslet és a kínálat regionális, valamint képzettségbeli eltérése). A munkavállalók terheinek mérséklése, az átlagos adókulcs csökkenése, ezzel pedig a nettó keresetek emelkedése viszont rövid távon is ösztönzi a munkavállalást azok körében, akik eddig nem voltak aktívak a munkaerőpiacon.

Összességében az szja csökkentése kedvezően járulna hozzá Magyarország versenyképességéhez. A lépés általános nettó béremelkedést, magasabb rendelkezésre álló jövedelmet, így növekvő fogyasztást és bővülő munkaerő-kínálatot eredményez. Mindezen hatások érdemben hozzájárulnak a gazdasági növekedéshez és részben ellensúlyozzák az szja csökkentéséből származó költségvetési bevételkiesést. A hosszú távú versenyképesség szempontjából pedig kedvezően hatna, hogy a munkára rakódó alacsonyabb adóteher ösztönzi a humán tőkébe történő befektetést és mérsékli az adóelkerülést.

A szerző az MNB munkatársa.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

matyi2010, 2016.12.01 18:46

Nem olvastam korrekt cikket még ebben a témában.
Nem értem, miért kell állandóan és kizárólag a társadalom legkevésbé hasznos rétegeivel foglalkozni.
Miért nem a két - háromgyerekes tanult és képzett emberek keresetét és adóját elemzik akik a hátukon viszik az országot.
Igazából néhány demagóg próbálja terrorizálni a közvéleményt a "gyermektelen minimálbéres adóéke" féle baromsággal.
Természetesen ezzel is foglalkozni kell: a súlyának, jelentőségének megfelelően a 23. helyen...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

megfigyelt, 2016.12.01 15:30

@konrada: Nem áll távol a nézőpontunk. Az első ORBÁN kormány ámokfutásának a négy évében 35 % feletti személyi jövedelem adót fizettem soha ,nem jutott eszembe miért fizetek annyi adót, a jelenlegi EGOISTA kormány a szegényeket sarcolja .
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

konrada, 2016.12.01 15:07

@megfigyelt:
Félre ne érts, én is az igaszságos közteherviselés mellett vagyok, de azt nem lehet most megvalósítani sajnos.
...mert hiába nem használ orvosból, útból, közvilágításból, és egyéb közszolgáltatásból 10x annyit, aki 10x annyi keresetéből 10x annyi adót fizet, véleményem szerint igenis fizesse csak meg, - hiszen iskolázottsága, terhelhetősége miatt ezt megteheti - elvégre társadalmi szolidarításnak is kell lenni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

megfigyelt, 2016.12.01 14:51

@konrada: Nehéz pontos számokat előre mondani ,de igen jól becsülve az adóbevétel nem csökkenne csak a teherviselés lenne igazságosabb.
A 2016 februári bruttó átlagbért ami 245 600 ft volt az eddigi kormány ígéretekkel 270 000 ft-ra feltételezve az általam javasolt adóval szinte azonos ,de az átlag többszörösék keresők adója növekedne, no ezért nem lehet arányos teherviselést megvalósítani,
Nagyon kell figyelni hogy a KASZINÓK nem fizessenek bevétel arányos adót , A szegények meg örüljönek hogy vegetálnak. Jól ismerem a lakosság szegényebb 30-40 % ának az életét , bár szerencsére nincs a bővebb családban közéjük tartozó. Van olyan szomszédom aki oktatási intézményben dolgozik nettó 110 000 ft.ért a neje ovónő nettó 115 000 ft ért és szerencsére forint alapú építési kölcsönt fizetnek két gyerek mellett. Viszont a POLT P feleségének az egy % személyi jövedelem csökkenés több nettót eredményezett mint 45 Fő mini -málbéresnek. No ezeket az arányokat illik megtartani ,mert MAGYARORSZÁG JOBBAN TELJESÍT.!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

POTUS, 2016.12.01 14:28

Éljen a (rabszolga)munkaalapú társadalom! Gyertek haza rabszolgák, könyörgünk!

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html