BUX
38657

Ilyen még nem volt Magyarországon - jönnek a női vezetők

A MÁV-Trakció és a GYSEV kitart amellett, hogy az idén februárban induló 13 hónapos oktatáson női motorvonat-vezetőket is képezzenek. A magyar vasút történet során még nem fordult elő, hogy női mozdony-, vagy motorvonat-vezetőket alkalmazott volna valamelyik vasúttársaság.

NAPI, 2013. január 9. szerda, 10:55

A MÁV-Trakció Zrt. és a GYSEV Zrt. továbbra is kitart amellett, hogy az idén februárban induló tanfolyamon női motorvonat-vezetőket is képezzenek - derül ki Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter válaszából, amelyet Józsa István MSZP-s országgyűlési képviselő írásos kérdésére adott. Hagyományos mozdonyvezetői munkakörben a jelenleg hatályos munkavédelmi szabályozás alapján nem lehetséges nők foglalkoztatása. A motorvonat-vezetői képesítés megszerzéséhez és a munkakör ellátásához azonban nem szükséges - jelentős tömeg emelésével járó - járműkapcsolás, így azt nők is végezhetik. A MÁV a motorvezetői munkakörbe történő felvételt férfiak és nők számára egyaránt meghirdette, a képzésen - az orvosi vizsgálatok eredményétől függően) 7-9 nő vesz részt. A tanfolyam résztvevői a társaságokkal előzetesen munkaszerződést kötnek, így foglalkoztatásuk a sikeres vizsgát követően biztosított.

A magyar vasút történet során még nem fordult elő, hogy női mozdony-, vagy motorvonat-vezetőket alkalmazott volna valamelyik vasúttársaság. A változtatási szándékot 2012. novemberben hirdette meg a MÁV-Trakció és a GYSEV. Az állásokra elsősorban a két vasútvállalat más munkakörben foglalkoztatott dolgozóinak jelentkezését várják.

Sokan mennek nyugdíjba

A MÁV-Trakció jelenleg 3136 mozdonyvezetőt, a GYSEV csaknem 200 főt, az osztrák tulajdonú Rail Cargo Hungaria Zrt. pedig mintegy 100 főt foglalkoztat. A MÁV-Trakciónál a mozdonyvezetői munkakörben magasnak tekinthető a fluktuáció, ugyanis létszámuk 2011-ben 67 fővel, 2012-ben pedig 116 fővel csökkent mindamellett, hogy 2009-2010-ben mintegy 500 mozdonyvezető vette igénybe a korengedményes nyugdíjazás lehetőségét. A kormány 2013-as rendelkezéseit figyelembe véve idén 50-100 fős létszámcsökkenés várható - írta a tárcavezető.

Mozdonyvezetői tanfolyam legutóbb 2011 februárjában indult, amelynek befejezésekor, 2012 augusztusában 25 mozdonyvezető tett sikeres vizsgát. Annak ellenére, hogy az utóbbi években csökkentek a MÁV-Trakció vontatási feladatai, a társaság fejlődőképességének megőrzése, a személyszállítási liberalizációra való felkészülés és az utánpótlás kinevelése érdekében kétévente szükséges mozdonyvezetői tanfolyamot indítani. Ennek megfelelően a két vasúti társaság 2013 februárjában közös tanfolyam indítását tervezi mintegy 20 millió forint összköltségen, amelyen a MÁV-Trakció részéről 15, a GYSEV részéről 5 fő vesz részt. A tanfolyam időtartama 13 hónap.

Még több gyakornok kellene

Mivel a MÁV-Trakció által tervezett beiskolázási létszám a mozdonyvezetői munkakörben foglalkoztatottak fél százalékát sem éri el, belátható időn belül növelni kell a képzés volumenét. A vontatótársaság elsősorban a budapesti és a környékbeli szolgálati helyekre tervezi a beiskolázást, ahol kiemelkedő a túlóra-felhasználás és a fluktuáció.

A cég legnagyobb vontatási megrendelője a MÁV-Start Zrt., amely új, korszerűbb motorvonatok beszerzését tervezi. Emiatt is indokolt az újabb tanfolyam elindítása, amelynek keretein belül modul-rendszerű képzéssel készítik fel a motorvonat-vezetőket - érvelt Némethné.  A szűkösséget az is jelzi, hogy a területi egyenlőtlenségek kezelése érdekében a társaságnál 2011 óta átlagosan 15-20 vidéki mozdonyvezetőt foglalkoztatnak tartósan budapesti telephelyeken a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás keretében.