Megunhatatlan téma a kormánytagok és vezető kormányzati tisztségviselők béren kívüli juttatása, az újabb muníciót most a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium azon összesítése tartalmazza, amit Józsa István (MSZP) képviselő képviselői kérésre állítottak össze. Ebből kiderül, hogy összesen tíz államtitkár számára bérel lakást az állam Budapesten, továbbá a mintegy félszáz miniszteren és államtitkáron túl további 90 helyettes államtitkár, kabinetfőnök és miniszteri biztos használhat olyan autót, aminek a költségeit - beleértve az üzemanyagot is - az adófizetők állják. Összesen több mint 460 ezer kilométer a kvóta, vagyis az állami autók elvileg havonta 11-szer megkerülhetik a Földet.

A kormánytagok számára a fővárosban lakást kell biztostani költségvetési pénzből, ha az adott politikusnak nincs a fővárosban vagy annak közelében saját tulajdonú ingatlana - ezt mondja ki a kormánytagok jogállásáról rendelkező törvény. A KIM kimutatása szerint a kormányban összesen tíz olyan politikus dolgozik, aki eddig nem tartotta szükségesnek fővárosi lakás vásárlását - annak ellenére, hogy többségük évek óta az országos politikában tevékenykedik. A tíz politikusból hárman laknak ingyenes szolgálati lakásban, heten viszont költségtérítést kapnak.

Így jönnek ki a százezrek

Hétliteres fogyasztással és a jelenlegi, 410 forint körüli árral számolva a kilométerenkénti üzemanyagköltség 29 forintra jön ki. Ezt a fogyasztás egyliteres változása bő 4 forinttal módosítja. Mindez azt jelenti, hogy a tisztviselőknek ötezer kilométeres havi futásteljesítménynél mintegy 150, tízezresnél pedig nagyjából 300 ezer forint üzemanyagköltséget térít az állam.

A lízingcégektől tartós bérletre - teljes szolgáltatási csomaggal, hosszútávú szerződés esetén - egy alsó középkategóriás autó (pl. Ford Focus) havi nettó 100 ezer forint körüli összegért szerezhető be, míg egy középkategóriás kocsi (Ford Mondeo, VW Passat) körülbelül nettó 150 ezret kóstál.

Százezrek lakásbérlésre

Az előbbi hármak egyike Répássy Róbert, aki egy 158 négyzetméteres szolgálati lakást használ, csak a rezsit kell fizetnie. Répássy 1988-óta folyamatosan országgyűlési képviselő, vagyis a munkája a fővároshoz köti. A KIM másik államtitkára, Szabó Erika egy 147 négyzetméteres ingatlan használ hasonlóan kedvező feltételek mellett. Szabó szintén 1998 óta megszakítás nélkül képviselő. Ugyancsak ingyen használhatja a honvédelmi tárca tulajdonában levő 54 négyzetméteres szolgálati lakását Vargha Tamás, nemrégiben kinevezett államtitkár.

Hét olyan kormánytag van, aki nem szolgálati lakást, hanem lakbértérítést kap, erre havonta összesen 1,45 millió forint költ a büdzsé. A legnagyobb lakást Völner Pál, a fejlesztési tárca államtitkára bérli, egy 194 négyzetméteres ingatlanba tér meg napi munkájából, aminek bérletéhez az adófizetők havi 220 ezer forinttal járulnak hozzá. Ám a legdrágább lakásban mégsem ő, hanem Poprády Géza, a Vidékfejlesztési Minisztérium közigazgatási államtitkára lakik: a 69 négyzetméteres lakás bérleti díjából csak az adófizetők havi 259 ezer forintot állnak. Nem sokkal kerül kevesebbe Hoffmann Rózsa közoktatási államtitkár lakhatása sem: az ő 72 négyzetméteres második otthona 230 ezer forintot visz el a közösből, de közel ugyanennyit térít a büdzsé az új kulturális államtitkárnak, Halász Jánosnak is az általa lakott 57 négyzetméteres lakás bérleti díjához is.

Sokat autóznak a Miniszterelnökségen, Némethné spórolós

A kormánytagoknak - minisztereknek, államtitkároknak - ingyen autó jár korlátlan használattal. További mintegy kilencven helyettes államtitkár, kabinetfőnök, miniszteri biztos kap ingyenautót, ám esetükben az üzemanyagköltség már limitálva van. Van olyan helyettes államtitkár, akinek "csak" havi 3000-5000  kilométer használatot fizetnek, efelett már neki kel a kúton fizetni, de a krém akár 10-15 ezer kilométert is elautózhat. Különösen szembetűnő, hogy a Miniszterelnökségen bánnak az üzemanyagkerettel nagyvonalúan: a két helyettes államtitkárral induló "tárca" ma már 10 helyettes államtitkárral bír, akik havi 10 ezer kilométernyi benzinpénzt kapnak. Ezen kormánytisztviselők többsége ismeretlen a közvélemény számára - kivétel képez Giró-Szász András "miniszterelnöki megbízott" vagyis kormányszóvivő, illetve Kumin Ferenc.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál már jobban bánnak az adófizetők pénzével, már ha a havi 8000 kilométeres benzinpénzt annak tekintjük, ugyanis differenciálás nélkül - egy kivétellel - mindegyik helyettes államtitkár ennyit autózhat az adófizetők kontójára. Ugyancsak 8000 kilométer autózhat össze Németh Lászlóné kabinetfőnöke, aki - eleget téve a tárca feladatainak - így is tesztelheti az infrastruktúrát.

Ugyancsak 8000-es kerettel bírt Takács Tibor miniszteri biztos, aki Pesti Vigadó felújításért volt felelős fél évig. A miniszterelnökségi elit gárdát is meghaladja Horváth Viktória NGM-s helyettes államtitkár havi üzemanyagkerete: a turizmusért robotoló kormánytisztviselő havi 15 ezer kilométert autózhat el. Ha a városi közlekedést is beleszámolva 60 kilométeres átlagsebességgel akarná abszolválni a 15 ezer kilométert, azzal 150 értékes munkaórát töltene autóban.

A legtakarékosabban az EMMI-ben és a külügyben bánnak a gépkocsihasználattal: az előbbi tárcánál havi 3000 míg a diplomatáknál havi 2000 kilométerben határozták meg az ingyenes gépkocsihasználatot.