A cafeteriában gondolkodó vállalkozások arány rég nem látott mélységbe, 53-ról 42 százalékra zuhant, holott a korábban beharangozott, a cégek szempontjából negatív módosítások végül jóval enyhébbek lettek.
A kkv-k körében továbbra is az Erzsébet-utalvány, a közlekedési költségek megtérítése és a Szép kártya az abszolút kedvencek, azonban mindhárom juttatási forma népszerűsége jelentősen csökkent. Az adótörvény módosítása nyomán a két új adózási keretösszeg jelentősen növeli és bonyolítja a munkáltatók adminisztrációs terheit.
A béren kívüli juttatás alkalmazásának gyakorisága minden ágazatban jelentősen csökkent. A legkevesebb cafeteriára idén a kereskedelmi (36 százalék) és a szolgáltató cégek dolgozói számíthatnak (42 százalék). Az ipari, építőipari vállalkozásoknál ez az arány 46 százalék, míg a mezőgazdasági cégeknél a legkedvezőbb a helyzet, közülük minden második cég szándékszik beépíteni bérezési rendszerébe valamely cafeteriaelemet. Minden szektorban egyaránt az Erzsébet-utalvány és a munkába járás költségeinek megtérítése a két legnépszerűbb juttatási forma.
A különböző árbevételű cégek eltérően vélekednek a béren kívüli juttatásokról. Míg a mikro- és kisvállalkozásokat érzékenyen érintették az adótörvény változások, addig a középvállalkozásokat egyelőre nem befolyásolják a szabálymódosítások. A mikrovállalkozásoknál 51-ről 37 százalékra, a kisvállalkozásoknál pedig 55-ről 43 százalékra zuhant vissza a béren kívüli juttatással tervező cégek aránya.
A középvállalkozások azonban szembe mennek a kkv trenddel, náluk fél éve növekszik folyamatosan a cafeteriával kalkulálók aránya. Jelenleg kétharmaduk tervezi béren kívüli juttatással támogatni munkavállalóit, ami 11 százalékpontos ugrás az előző negyedévhez képest. A nagyobb cégeknél kiépített szakmai apparátus intézi a béren kívüli juttatásokat, így ez is befolyásolja a cafeteria jellegű juttatások folyamatos igénybevételét. Abban azonban a cég nagyságától függetlenül egységes a kép, hogy az étkezési, illetve utazási hozzájárulást választják legtöbben.