A kommentárral megvárjuk, amíg ismertté válnak a részletek - reagáltak egybehangzóan a Napi Gazdaság Online által megkérdezett energiaszolgáltatók a kormány árcsökkentést elrendelő döntésére. Száraz Gábor, a Tigáz Zrt. szóvivője a helyzet bizonytalanságát érzékeltetve hozzátette: a közműadó esetében is csak az utolsó pillanatban derült ki, hogy méterenként nem 100, hanem 125 forint lesz a közteher. Egyelőre azt sem tudni, hogy miként valósul majd meg az árcsökkentés, a nagykereskedelmi, a végfelhasználói árból kell engedni, vagy áfacsökkentésről születik döntés - fogalmazott Boross Norbert, az Elmű-Émász kommunikációs igazgatója.

A beharangozott áram- és gázárcsökkentés - a hosszú távú negatív hatások mellett - akár arra is sarkallhatja a fogyasztókat, hogy a mérőállás bejelentésével próbáljanak némi többletspórolást összehozni. A recept egyszerű: azok, akik maguk diktálják be az óraállást a szolgáltatónak, úgy dönthetnek, hogy az év hátralevő részében a valósnál kevesebb fogyasztást közölnek, majd a jövő év elején felfelé igazítják a bejelentéseket, immár az alacsonyabb tarifával. Hasonló megoldásról van tehát szó, mint amikor a háztartások a téli időszakban a valósnál szerényebb fogyasztást diktálnak be, a többi hónapban pedig nagyobbat úgy, hogy az éves mérőleolvasás idejére azért utolérjék az óraállást.

Van egy kis játéktér, amit a fogyasztók egy része a normál árváltozásokkor is igyekszik kihasználni, ám a rendszerünk 10 százalékos eltérésnél már jelez, e felett rendkívüli mérőállás-leolvasás következik - mondta Boross Norbert.

Van a trükkben logika - ismerte el Száraz Gábor hozzátéve, hogy a Tigáz üzletszabályzata értelmében azoknak a fogyasztóknak, akik bediktálják a mérőállást, minden hónapban a valós adatokat kell közölniük. A szóvivő nem tartja valószínűnek, hogy tömegessé válna a trükközés, már csak azért sem, mert az éves leolvasás ideje fogyasztónként más, azaz csak azok tudnának érdemben élni a lehetőséggel, ahol nem az év elejére esik. A Tigáz ráadásul az évi egy kötelező leolvasás mellett bevezette, hogy a fűtési szezon előtt is tömegesen ellenőrzi a mérőállásokat, aminek alapján aztán kiegyenlítő számlát is küldtek. Ez az idén nyáron már alkalmazott módszer eredményesnek bizonyult, így a jövőben is fennmarad, mert hamarabb tisztázhatóvá vált azok helyzete, akik tévedésből rossz mérőállást diktáltak be - fogalmazott Száraz.

A Tigáznál úgy látják, a fogyasztóknál is pozitív hatása volt annak, hogy 90 helyett már 60 napos fizetési késedelem esetében ki lehet kapcsolni a szolgáltatást. Azoknál, akik fizetési nehézségekkel küzdöttek, kisebb, könnyebben kezelhető hátralék halmozódhat így fel. Van ugyanakkor egy olyan réteg, amely a 90 napos határidő idején 88-89 napra, jelenleg pedig 58-59 napra fizet, itt - fogalmazott Száraz Gábor - inkább attitűdről van szó, mintsem kényszerhelyzetről.

A Tigáz éves kintlévősége stabilan 12 milliárd forint körül mozog, a lakossági követelések mintegy fele lejárt követelés. Jellemző, hogy a fűtési szezonban igyekeznek inkább kiegyenlíteni a számlát, hiszen ekkor életbevágóbb egy kikapcsolás, később pedig romlik a fizetési hajlandóság.

Amint arról korábban beszámoltunk, május végéhez képest jelentősen csökkent ugyan a díjhátralékosok száma országosan, ám így is több mint háromszázezer háztartás halmozott fel olyan tartozást energiaszolgáltatója felé, amely elvileg már kikapcsolást vonhat maga után.