Itt a vége? Elúsznak a milliók a médiában

Szerény eredményeket hozott a költségcsökkentés a médiapiacon, a hetilapok, rádiók és a vezető internetes portálok eredményei alapján a cégek többsége inkább mínuszos gazdálkodást folytatott tavaly.
F. Szabó Emese, 2013. június 8. szombat, 15:55

A spórolás jegyében telt az elmúlt év a hetilapok és rádiók életében, ám ennek csak részben lett eredménye. Volt olyan kiadó, amelyik érezhető profitot tudott elérni, de olyan is akadt, amelyik nem tudta megakadályozni a horribilis veszteséget.

Már 2011-ben is jól teljesített a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. (amelynek tulajdonosa Nyerges Zsolt Infocenter.hu Média Zrt.-je és a Simicska Lajos vezette Mahir Zrt.) tavaly azonban tovább növelte bevételeit és eredményén is javítani tudott a kiadó. Egymilliárd forint alatti árbevételéhez nem kapcsolódott számottevő egyéb bevétel, üzemi eredménye 30 millió forinttal haladta meg az előző évit, így a tulajdonosok húszmillió forint osztalékot is ki tudtak venni a cégből. A jobb eredmény egyértelműen a jobb gazdálkodásnak, spórolásnak köszönhető.

Nem tudott változtatni a korábbi évek tendenciáján a HVG Kiadó Zrt., a szebb napokat is megélt hetilapnál maradt a vaskos mínusz a lap alján. A társaság árbevétele csökkent, de még hárommilliárd forint felett maradt, ezzel szemben kiadásain érdemben nem tudott faragni, üzemi eredménye pedig szinte megegyezik a 2011-es adattal, mínusz 358 millió forint. Jobb lett ugyanakkor a pénzügyi műveletek egyenlege, így a 271 milliós vállalkozási eredmény után mínusz 187 milliót mutat a zrt. mérlege.

A korábbinál jóval nagyobb, 53 milliós mínusszal zárta az évet a Magyarnarancs.hu Lapkiadó Kft., árbevétele stagnált, üzemi eredménye az előző évi mínusz 25 millió forint duplája lett. A 168 órát kiadó Telegráf Kiadó Kft. csökkenő árbevétel mellett − 450 után 430 millió forint − 25 millió forint üzemi veszteséget mutatott ki. Ezt a korábbinál jóval magasabb pénzügyi jellegű bevétellel kompenzálta a kiadó, így tízmillió forint plusz lett az adózás előtti eredménye. A Figyelőt megjelentető MediaCity Kft. mérlege egyelőre nem lelhető fel, ennek oka valószínűleg az, hogy a tulajdonosok között komoly jogvita alakult ki és annak lezárultáig a mérleg sem készíthető el.

Csak a Class FM szárnyal

A rádiók közül a Class FM (Advenio Zrt., amelynek tudlajdonosa Nyerges Zsolt, Simicska Lajos üzlettársa) emelkedik ki minden mutatójával: 2,6 milliárd forint árbevétel mellett egymilliárd forint feletti üzemi eredményt ért el − az anyagi jellegű ráfordításokon 600 millió forintott faragott a vállalat. Adózás előtti eredménye ennek fényében messze túlszárnyalta a tavalyelőtti 54 millió forintot. Osztalékfizetés nem volt, a mérleg szerinti eredmény így 910 millió forint lett.

A Juventus (Rádió Juventus Zrt.) jelentős bevételcsökkenést szenvedett el tavaly, de ezt hasonló szintű költséglefaragással társította, így üzemi eredménye mínuszba fordult ugyan, de csak 16 millió forinttal. A cég 2011-es adózás előtti eredménye több mint százmillió forint volt, ami a magas veszteség mellett egy rendkívüli ráfordításból jött össze, ehhez képest az ötmilliós tavalyi mínusz jónak mondható.

A Klubrádió Szolgáltató Kft. árbevétele majd a felére csökkent, alig kúszott százmillió forint fölé, ezt az egyéb bevételek sem tudták kompenzálni, donációból így is több folyt be, mint reklámból. Kemény erőfeszítéseket tett ugyanakkor a rádió, ilyen feltételek mellett 120 millió forintos kiadáscsökkentést hajtott végre, így az üzemi eredmény nem szállt el − annyira: mínusz 115 millió forint után 170 millió forint lett, adózás előtti vesztesége azonban maradt a 2011-es 160 millió forint körül.

Nem ment jól a Gazdasági Rádiónak (Műsor-Hang Zrt.) sem, stagnáló, 135 millió forint árbevétel mellett százmillió forint üzemi veszteséget ért el a társaság, ami nagyjából a 2011-eshez hasonló eredmény. Azt az évet javította egy részesedés eladása, ám tavaly maradt a vaskos mínusz: 120 millió forint adózás előtt. Megacélosodott azonban az Inforádió Kft., 20 százalékos árbevétel-növekedés után 400 millió forintját 120 millió forint egyéb bevétellel bővítette. Emellett költséget is faragtak, főleg a béreken, így a tavalyelőtti mínusz százmilliós üzemi veszteség után 74 millió forint eredményt ért el a rádió, adózás előtti eredménye pedig majd 90 millió forint lett. A sorban a legkisebb Jazzy (Magyar Jazz Rádió Kft.) szerényebb bevételt ért el tavaly, 70 milliót, ám megfelelő gazdálkodás mellett 12 milliós üzemi eredményt mutatott ki, a kis rádió így kevés pénzből, de stabilan működik.

Hetilapok, rádiók, portálok eredményei
(millió forint)ÁrbevételÜzemi eredményEgyéb, pénzügyi bevételAdózás előtti eredmény
20112012201120122011201220112012
Heti Válasz921,7947,97,939,4--7,339,9
HVG3379,93140,3-355,4-358,1105,3182,7-271-187
168 óra448,3429,1-20,1-24,920,935,2-1,510,3
Magyar Narancs230,9231,1-25,4-51---20-53,6
Class FM2333,22623,71781085,7--33,8910,9
Inforádió337401,8-108,274,437,3120,8-98,982
Gazdasági Rádió133,3135,6-117,5-103,28614-50,9-120,8
Klubrádió198,8105,6-115,8-171,3300,5150,8-163,4-167,7
Juventus401,3356,5-52,8-16,11810,6-104,7-5,5
Jazzy89,570,23,9912,3--8,614,8
Index2310,12531,8-40-84,6---17,9-8,3
Origo4034,44086,7-1384,8-580,9---1478,3-684,8
Forrás: cégbíróság

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

tarTosPista, 2013.06.09 15:53

Én is úgy gondolom: "Elúsznak a milliók a médiában"
Is. Mert nálunk valahogy minden nagy vállalkozás sír a veszteségekről, a kiadásokról, oszt valahogy tudnak fejleszteni, és a vezérkar nem győz villogni a vagyonával.
Érdekes.
Meg az is, hogy maradjunk a médiasírásnál, minden nagy kiadó még mindig indít új lapokat, magazinokat.
MIBŐL, ÉS MIÉRT, HA VESZTESÉGES A KIADÁS?
Ja, csak sírás, főleg az új reklámadó miatt?
A volt TV2 vezér házikóját, ha jól emlékszem úgy 4 milliárd forintra határolták be.
A yachtokról, autókról, egyebekről ne is beszéljünk. A veszteségből ilyenekre is fussa.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2013.06.09 15:35

@Bhole: Mindig csak a gyűlölet?

Nem a klubrádió ment csődbe!
Viszont nem is nyereségesek a fideszközeli médiavállalkozások.

S ajánlom a kormány és egyéb fideszközeliek "társadalmi jelentőségű" és egyéb reklámköltéseit megnézni... Szépen kirajzolódik a kör!

Tudom, magát az ilyenek nem érdeklik, amíg orbánia uralkodik...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bhole, 2013.06.09 15:30

@rigolya: Ha egy média kizárólag állami megrendelésből akar megélni, igencsak ráfaraghat egy kormányváltáskor. Ja, pont ez történt 2010-után. A gonosz Fidesz nem ad állami hirdetéseket a sokáig lopott frekvencián működő klubb rádiónak, pedig ott éjjel-nappal a Fideszt, a magyarokat és karácsonykor a keresztényeket szidják.
Tipikus libsi ferdeség: a jobboldali média éljen meg a piacból, de a libsi újságokba önteni kell az állami pénzt, mert különben fasizmus van, meg nincs sajtószabadság.
P.S A magyar korona = svájci sapka vicc pl. nem hiszem hogy növelte a hallgatók táborát. Nálam speciel igen rosszul jött ki. Tetszett volna előre gondolkodni!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2013.06.09 11:11

@Bhole: Piacgazdaságban érdekes módon kevés kiválasztottnak jutnak állami reklámmegrendelések... Pedig a csökkenő piacon az állam aktivitása nőtt...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bhole, 2013.06.09 09:00

Lám-lám. A libsi sajtó magyargyalázó vinnyogása, ál- és rémhír terjesztése nem bizonyult a legjobb üzletpolitikának. Ilyen ez a piacgazdaság. Talán ezek ez újságokat jobban el lehetne adni a körbenlakó baszoszlávoknak, meg labancoknak, azok biztosan vevők Magyarország lekicsinylésére. A magyarok nem annyira.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html