Kompenzálná a rezsicsökkentést túlteljesítő földgázkereskedőket egy Rogán Antal által újonnan benyújtott bizottsági módosító javaslat. A gazdasági és informatikai bizottság elnöke jegyezte tervezet azokat az egyetemes szolgáltatónak nem minősülő földgázkereskedőket támogatná, amelyek az egyetemes szolgáltatási feltételeket - tehát az immár összességében 20 százalékos rezsicsökkentést is - vállalva látnak el lakossági fogyasztókat, "de legalább egy díjelem tekintetében alacsonyabb árakon nyújtja". Ezek szerint a földgáz biztonsági készletezéséről szóló 2006-os törvény úgy módosulna, miszerint ezek a kereskedők visszaigényelhetik a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség (MSZKSZ) részére a lakossági értékesítés után fizetett tagi hozzájárulást. (A szövetség döntése értelmében az értékesített földgáz hőmennyisége alapján fizetendő tagi hozzájárulás mértéke 2013. január elsejétől változatlanul 60,50 forint gigajoule-onként.)

A szerdán benyújtott módosító a villamosenergia-szolgáltatás esetében is hasonló változtatást hajtana végre, a specifikumoknak megfelelően némileg eltérő eszközökkel. Így azok az egyetemes szolgáltatók és egyetemes szolgáltatást nyújtó kereskedők mentesülnek a kötelező átvétel alá eső áram átvétele alól, amelyek az egyetemes szolgáltatási feltételeken túl, az "egyetemes szolgáltatási díjtételeket meg nem haladó, de legalább egy díjtétel esetében alacsonyabb árakon" szolgáltatnak. Ez esetben is jelentős kedvezményről van szó, miután a döntően megújuló energiaforrásokból termelt áramra vonatkozó, olykor jócskán 30 forint fölötti kötelező átvételi tarifák jócskán meghaladják a villamos energia átlagosan huszonegynéhány forintos kilowattóránkénti nagykereskedelmi árát.

Míg a törvényben meghatározott mértékű biztonsági készlet létrehozására és fenntartásának biztosítására szolgáló MSZKSZ bevételeinek megcsappanása vélhetően kevésbé lesz fájdalmas az állami, pontosabban az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. tulajdonába kerülő földgáz ágazatban, addig a megújuló energiaforrások támogatásának zsugorodása kapcsán már nem biztos, hogy elmondható ugyanez.

Az indoklás szerint szükséges egy olyan jogszabályi keretrendszer kialakítása, amely biztosítja, hogy a rezsicsökkentés azoknál a lakossági fogyasztóknál is jelentkezhessen a villamosenergia- és földgázszektorban, akik nem egyetemes szolgáltatás keretében vételeznek. A módosító javaslat ezért egyes, az egyetemes szolgáltatókra vonatkozó árszabályozási rendelkezések hatályát kiterjeszti azokra a kereskedőkre is, amelyek egyrészt az egyetemes szolgáltatás jogszabályban meghatározott mindenkori áránál kedvezményesebb árat biztosítanak a lakossági fogyasztóknak, másrészt az egyetemes szolgáltatóra előírt, egyes jogszabályi kötelezettségeket is teljesítenek, például az ügyfélszolgálatokra vonatkozóan.

A törvényjavaslat elvileg támogatja a lakossági fogyasztók kereskedelmi piacon történő földgáz- és villamosenergia-vásárlását az egyébként egyetemes szolgáltatásnál jelentkező fogyasztóvédelmi és ellátásbiztonsági garanciák elvesztése nélkül. Kérdés, hogy az amúgy is rendkívüli elvonások és terhek alatt nyögő eneriacégek mennyire találják vonzónak a törvénymódosító kínálta lehetőséget.