Itt vannak az új fizetős utak - mutatjuk a tarifákat

A matricás rendszer részbeni továbbélésével indulhat júliustól a használatarányos e-útdíj a most közzétett rendelettervezet szerint.
NAPI, 2013. május 23. csütörtök, 17:13

Péntek déli véleményezési határidővel tette közzé csütörtök délután a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azt a rendelettervezetet, amely a használatarányos útdíj bevezetéséhez szükséges tarifákat, azok módosító szorzóit és a díjköteles útszakaszokat határozza meg.

Jól látszik, hogy a szűkös határidő és a bevételkényszer miatt induláskor még nem váltható le teljes mértékben a jelenlegi e-matricarendszer. A jogszabálytervezet alapján a heti és havi matrica megszűnik, előbbi június 29-től, utóbbi június 19-től nem is vásárolható, illetve az utolsó pillanatban megvett jogosultság is érvényét veszti július 1-jén. Az éves matrica viszont megmarad, ami a következő év január 31. napján éjfélig használható.

A tarifák terén nincs meglepetés, azok megegyeznek a szaktárca korábban nyilvánosságra hozott terveiben szereplőkkel, vagyis alapesetben kilométerenként bruttó 21,23 forinttól 108,38 forintig szóródnak járműkategóriától és az út típusától függően. Ezt az adott jármű környezetvédelmi besorolása még módosítja, de hiába van valakinek Euro3-asnál korszerűbb motorral szerelt teherautója, arra - ahogyan az várható volt - nem jár extra kedvezmény.

Abban sincs változás, hogy a használatarányos útdíj csak a 3,5 tonna feletti tehergépjárművekre vonatkozik, a személyautók és buszok maradnak a jelenlegi e-matricás, azaz időalapú rendszerben, össztömegtől és vontatmánytól függetlenül. (Igaz, az útdíjtörvény alapján a későbbiekben lehet, hogy az autókra és buszokra is kiterjesztik a rendszert.) A tarifák részleteit az alábbi táblázatok mutatják:

Útdíjtarifák
JárműkategóriaÚtkategóriaNettó díj (Ft/km)Bruttó díj (Ft/km)Díjkat.szorzók
J2gyorsforgalmi39,2949,901,79
főút16,7221,232,33
J3gyorsforgalmi55,1470,032,52
főút28,9436,754,03
J4gyorsforgalmi85,34108,383,89
főút53,2367,607,4
Forrás: NFM

 

Környezetvédelmi díjeltérítés
Környezetvédelmi kategóriaJ2-J3 díjkat. szorzóJ4 díjkat. szorzó
A (pl. Euro3 vagy felette)0,850,8
B (pl. Euro2)11
C (pl. Euro1)1,151,2
Forrás: NFM



Az ország területén 6513 kilométer út, pontosabban közel 2,1 ezer útszakasz lesz díjköteles, ezek listája itt érhető el.

Díjmentesek maradnak az alábbi utak:

  • az M0 és M31,
  • az M3 autópálya Nyíregyházát elkerülő (4. sz. főút és 403 főút közötti) szakaszán (szelvényszám: 227-234)"
  • az M1 autópálya Budapest és M0 autóút közötti szakaszán (szelvényszám: 5-16);
  • az M3 autópálya Budapest és M0 autóút közötti szakaszán (szelvényszám: 11-13);
  • az M5 autópálya Budapest és M0 autóút (gyáli csomópont) közötti szakaszán (szelvényszám: 13-22);
  • az M7 autópálya Budapest és M0 autóút közötti szakaszán (szelvényszám: 5-16);
  • az M4 autóút (4. sz. főút jelzés) Budapest és M0 autóút közötti szakaszán (szelvényszám: 19+100-25+000)."

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Blama, 2013.05.24 17:57

@onkelzoltan: Nem, olvasom még a guardian, olykor a NYT-ot, az FT-t és egyebeket.

Ha a nagyszerű magyar sajtótermékek közül azz MNO-ra vagy az MH-ra gondol, őket köszönettel kihagyom. A Népszavát sem olvasom.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

onkelzoltan, 2013.05.24 13:39

@blama

Sajnos ide kell fáradnom,mert a "tartsd közel barátaidat,de még közelebb ellenségeidet" elv alapján,a rossz és kósza híreket is meg kell ismerni ahhoz,hogy tudjuk,honnan jön a veszély...

Kicsit önsanyargatás ez,de megkerülhetetlen.

Egyébként Ön csak a Népszabadságot olvassa?

Mert ha így van,akkor éppen ideje lenne talán egy másik lapba is belenéznie!!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

onkelzoltan, 2013.05.24 13:29

@brum

Erről beszélek....
Megvan "vezetve",amiről nem tud,hiszen ha tudna,akkor nem lenne megvezetve.....
"de hiába van valakinek Euro3-asnál korszerűbb motorral szerelt teherautója, arra - ahogyan az várható volt - nem jár extra kedvezmény"

Ez itt iskolapéldája a részigazság-taktikának!!!

A mondat így is hangozhatna: "Az Euro3-asnál korszerűbb motorral felszerelt teherautóra nem jár extra kedvezmény,hiszen legyünk őszinték,a magyar fuvarozók akkor komoly versenyhátrányba kerülnének tőkeerős külföldi (nyugati) vetélytársaikkal szemben"...

Így már világos?!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Zodiakus, 2013.05.24 12:06

Egyenlőre csak a 3,5t -át meghaladó tehergépjárművek fizetnek.Egyenlőre .....később már te is ha csak cipőben rálépsz az útra,járdára,olajra.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

brum, 2013.05.24 12:01

@onkelzoltan:
@Mekelekke:

én biztos vmi mást olvastam, de ebben hol a gyűlölet és a negatív fogalmazás?
a linken meg elérhető a KÉTEZER fizetős szakasz listája - vagy mind fel kellett volna itt sorolni? nekem nem hiányzott
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html