BUX
39962

Jó üzlet lehet a víz, de nem mindegy melyik

Magyarországon 5 év alatt 80 százalékkal nőtt a magyarok ásványvízfogyasztása, amellyel az egy főre jutó fogyasztás tekintetében a kilencedikek a világrangsorban. Az Equilor szakértői ezúttal befektetési szempontból vették górcső alá a piacot.

NAPI, 2010. július 29. csütörtök, 15:40

A Beverage Marketing Corporation 2009-es felmérése szerint 2008-ban Magyarország 110,7 literes egy főre jutó ásványvízfogyasztásával a kilencedik helyen állt a globális rangsorban, amellyel éppen megelőzte az Egyesült Államokat, ahol 108 liter ásványvizet fogyasztott el egy átlagos amerikai fogyasztó - áll az Equilor ásványvízpiaci elemzésében. Hat éve hazánkban még 61,4 liter volt a személyenkénti fogyasztás, azaz öt év alatt 80 százalékkal nőtt az egy főre jutó ásványvíz fogyasztásának mennyisége. A magyarországi kiskereskedelmi ásványvízpiac - az AC Nielsen piackutató felmérése szerint - 2009-ben mennyiségben 5 százalékkal 923 millió literre nőtt, értékben viszont csak 4,4 százalékot emelkedett 47,5 milliárd forintra 2008-hoz képest.Utóbbinak az lehet az oka, hogy a gazdasági válság nyomán a hazai fogyasztók ebben a termékkategóriában is érzékenyebbek lettek az árra, így előtérbe kerültek az alacsonyabb árfekvésű, sajátmárkás ásványvizek.Az egyes márkák közötti versenyben az első helyen nemcsak a piaci részesedést, de a névismertséget tekintve is a Szentkirályi ásványvíz állt tavaly a Szonda Ipsos kutatása szerint, amely a Szentkirályi és Emese márkákkal az elfogyasztott ásványvíz mennyiség alapján 10,6 százalékos, míg az érték alapján 16,4 százalékos piaci részesdést hasított ki a tortából. Érték alapján viszont egy 2009 év végi adat szerint a Coca-Cola Beverages Magyarország Kft. a piacvezető hazánkban a NaturAqua 18,6 százalékos részesedésével.Mely cégek a jó befektetési célpontok?Az ásványvízpiacra vonatkozó befektetési ajánlást nehezíti, hogy a legtöbb szereplő esetében az ásványvíz termelés és értékesítés csupán a teljes termékportfolió egy részét teszi ki, azaz a csoport szintű árbevételnek általában csak kisebb hányadát adja. Ennek ellenére az iparági hírek és piaci pozíciók alapján az Equilor elemzői szerint kedvező hozamkockázat aránnyal kecsegtetnek a svájci Nestlé cég részvényei, így azokat vételre ajánlja. A Bloomberg elemzői felmérésben megkérdezett 41 elemzőből 27 vételre, 14 pedig tartása ajánlja a Nestlé részvényeit, míg eladást egyetlen elemző sem javasol.A Coca-Cola értékeltsége mindenkor nagymértékben függ az amerikai dollár árfolyamától, mivel a társaság bevételeinek 75 százalékát a nemzetközi értékesítésből könyveli el. Az elemzők hagyományosan kedvelik a Coca-Cola részvényeit: a Bloomberg elemzői felmérésében résztvevő 17 szakember közül egy sem ajánlja eladásra a papírokat, viszont 13-an vételre, 4-en tartásra javasolják azt.

Nagyjából ilyen mértékben tér el felfelé az elemzők célára a Danone esetében is, ahol az elemzők 49,24 eurót tartanak reálisnak, szemben a jelenlegi 44,3 eurós piaci árral a Bloomberg adatai szerint. Igaz e cég esetében 6 eladási ajánlás is érvényben van, míg 20 elemző véli úgy, hogy venni kell a papírt.

A Pepsi esetében 12,7 százalékkal van magasabban a célár a jelenlegi 65,2 dolláros árnál, ami így a legattraktívabb részvény a hírügynökség adatbázisa szerint. A 73,5 dolláros elemzői konszenzus mellett 13 elemző ajánlja vételre a részvényt, míg egyetlen szakértő gondolja úgy, hogy el kell adni a Pepsi részvényeit.