Jobb a helyzet a magyar cégeknél

Javult a cégek fizetési hajlandósága, gyorsabban egyenlítik ki a számlákat és a tavalyinál kevesebb a behajthatatlan követelés a vállalatok közötti értékesítésben az Atradius felmérése szerint.
Dzindzisz Sztefan, 2017. május 29. hétfő, 12:58

A hitelbiztosító és követeléskezelő cég hétfői közleménye szerint a tavalyinál lényegesen kevesebb - csaknem 30 százaléknyi - kintlévőséget érint a késedelmes fizetés, ami a legalacsonyabb érték a régióban. Az Atradius Fizetési Szokások Barométere című elemzése alapján Magyarországon a belföldi kereskedelem háromnegyedében, a külföldi értékesítés közel 60 százalékában fordult elő késedelmes fizetés: Kelet-Európában ezek az arányok megközelítik a 90, illetve a 80 százalékot.

A számlák kiegyenlítésének ideje a tavalyi 53 napról 37 napra javult, miközben a regionális átlag 61 nap, ráadásul egyre többen kérnek halasztott fizetést, amit az Atradius a javuló gazdasági környezettel magyaráz. Hozzátették, hogy a fizetési késedelmek legfőbb oka a tőkehiány és a likviditási probléma, de a vevők jelentős része finanszírozási lehetőségnek tekinti a halasztott fizetést. (Sokkal több tartozást engedett el a NAV, mint korábban.)

Az elemzés szerint Magyarországon a számlák 0,6 százalékát nem rendezik, ami Kelet-Európában - Szlovákia után - a második legkisebb arány, de a behajthatatlan követelések száma is alacsonyabb a régiós átlagnál. Az ilyen esetek legnagyobb része a mezőgazdaságban, az építőiparban, élelmiszeriparban és a szolgáltatási ágazatban történik és legfőképp az ügyfél csődje (65 százalék) vagy eltűnése (34 százalék) miatt - írja az MTI.

A magyar válaszadók 6 százaléka számít arra, hogy a következő 1 évben romlik az ügyfelek fizetési magatartása, miközben a kelet-európai átlag 26 százalék - áll a közleményben.

Az Atradius Kelet-Európát vizsgáló elemzése május 25-én zárult és csaknem 620 vállalat vett benne részt.

HOZZÁSZÓLÁSOK