Jön az e-útdíj, megvannak a büntetési tételek is

A nemzeti fejlesztési miniszter a pénteki Magyar Közlönyben közzé tette a használatarányos útdíj - e-útdíj - tarifáját, valamint azoknak az utaknak a jegyzékét, amelyek július 1-től használatarányosan lesznek fizetősek a 3,5 tonnánál nagyobb megengedett legnagyobb össztömegű, tehergépkocsik számára. Ugyancsak rendeletben szabályozták a nemfizetés szankcióit.
NAPI, MTI-Eco, 2013. május 31. péntek, 20:08

A kilométerenként fizetendő díj az út jellegétől, a jármű tengelyszámától (J), továbbá a motorjának a környezetvédelmi besorolásától függ. Az eddig ismertekhez képest nincs változás, azaz az alábbi táblázatok az irányadók:

Tarifák
JárműkategóriaÚtkategóriaNettó díj (Ft/km)Bruttó díj (Ft/km)Díjkat.szorzók
J2gyorsforgalmi39,2949,901,79
főút16,7221,232,33
J3gyorsforgalmi55,1470,032,52
főút28,9436,754,03
J4gyorsforgalmi85,34108,383,89

 

Környezetvédelmi díjeltérítés
Környezetvédelmi kategóriaJ2-J3 díjkat. szorzóJ4 díjkat. szorzó
A (pl. Euro3 vagy felette)0,850,8
B (pl. Euro2)11

Az útdíjtörvény szerint fizetni az elemi útszakaszok után kell. Az autópályáknál, autóutaknál és főutaknál is ez praktikusan a két lehajtó közti távolságot jelenti. A rendelet melléklete valamennyi díjköteles útra közli az elemi útszakaszok kilométer-szelvényeit, az elemi útszakaszok hosszát és az azokért fizetendő alapdíjat, mindhárom tengelyszámra külön-külön.

Aki nem, vagy nem a kellő összegű e-útdíjat fizeti és az ellenőrzésnél ez kiderül, akkor bírságot kell fizetnie, viszont a jogosulatlan úthasználatért 24 órán belül nem szabható ki újabb bírság - egyebek mellett ezt tartalmazza a közlönyben megjelent rendelet.

A 24 órás tilalmi terminus július 1-től augusztus végéig lesz hatályban. Szeptember 1-től már az első jogosulatlan úthasználatot követő 8 órán túl is újra bírságolhatja a hatóság az üzembentartót. Ugyanez vonatkozik a jármű vezetőjére is, amennyiben ő felel a jogosulatlan úthasználatért.

A rendelet melléklete közli a bírságok mértékét is. Az e-útdíj törvény - amely szintén a pénteki Magyar Közlönyben jelent meg - három csoportra osztja a jogosulatlan úthasználókat. Az elsőbe azok tartoznak, akik az útszakasz használata előtt nem váltottak viszonylati jegyet, illetve az útdíj szolgáltatóval nem kötöttek szerződést. Az utóbbi a fedélzeti eszköz használatát jelenti.

A második csoportba azok a jogosulatlan úthasználók tartoznak, akik a kelleténél alacsonyabb díjkategória szerint használják az utat. Végül a harmadik csoport tagjai azok, akik a fedélzeti eszközt használják szabálytalanul.

A bírság a felsorolt három csoporthoz, illetve a teherautó tengelyeinek a számához igazodik. Például a négytengelyes kamion után, bármely vétséget is követte el annak a vezetője a felsorolt három közül, 110 ezer forint a bírság. Ha a járművezető személye nem deríthető ki, akkor az üzembentartó fizet ennyit. A háromtengelyes járműnél 90 ezer, a kéttengelyesnél 80 ezer forint.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

troll, 2013.06.01 10:11

ennek valójában az lenne a célja, hogy az országon átmenő többmillió külföldi kamion fizesse meg az úthasználat díját, ha már egyszer a túl drága gázolaj és a magyar áfa visszanemtérítés miatt nem itt tankolnak.

persze ehhez igen hatékony ellenőrzés kell, különben épp a sok román, török kamionos fogja elbliccelni, miközben a magyar fuvarozók sanyarognak.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

megalodon, 2013.05.31 20:40

Persze a j2.-re a főút tarifája nagyvonalúan kimaradt a cikkből..

Büntetésből a cikkíró kinyomozza, hogy mennyi és bebiggyeszti a cikkbe...
Halmazati büntetésként meg szépen kiderítí, hogy ki a fene az az útdijszolgáltató és hol lehet ilyen istenverte kütyüt szerezni már július elseje előtt azoknak akik nem akarnak egász nap nintendózni egy benzinkúton az útvonaltervező szoftverrel..
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html