A hazai autóipar jó része szabadságra ment augusztusban, nem kis részben ez okozta azt, hogy a korábbi kétszámjegyű dinamika után alig nőtt éves összevetésben az ipari termelés, júliushoz képest pedig visszaesést regisztrált a KSH.

Az augusztusi leállás megszokott dolog az hazai járműgyártásban, ami nyilván a beszállítókat is érinti - mindez a statisztikában is megjelenik. Az év nyolcadik hónapjában így hagyományosan jelentős csökkenést mutat a járműipar termelési értéke havi összevetésben. Igaz, az idén ez a mínusz megközelítette a 33 százalékot, ami jóval több, mint a 2013-as 14, a 2012-es 21 vagy a 2011-es 16 százalék feletti apadás. Ahogyan az az alábbi ábrán is látszik, az év végén szintén menetrend szerint visszaesik a kibocsátás.

Kép: Napi.hu

Nem csak az Audinál volt teljes leállás

Az idén tehát kiugróan nagy volt a havi visszaesés, amit a KSH szerint egy hosszan tartó üzemleállás okozott. A hivatal illetékese arról beszélt, hogy az interneten elérhető hírek szerint a győri Audi Hungaria Motor Kft. motorgyárában július 30-án háromhetes, míg a járműgyárban augusztus 8-án négyhetes nyári leállás kezdődött, amikor a munkatársak kivették évi rendes szabadságukat.

Valójában viszont nem csak erről volt szó. Abban ugyanis, hogy az idén nagyobbra sikerült a mínusz, az is közrejátszott, hogy a Suzukinál a 2013-as bázisidőszakban rövidebb ideig tartott a nyári, hagyományosan szintén augusztusra időzített termelési szünet, mint az idén. Esztergomban a sorozatgyártás beindítása óta minden évben 2-3 hétre leállítják nyár utolsó hónapjában a termelést, ekkor lehet elvégezni azokat a nagyobb munkákat, karbantartásokat, amelyek egyébként a folyamatos termelés mellett nem kivitelezhetőek - tájékoztatta a Napi.hu-t Ruska Viktória, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője.

Idén erre a szünetre időzítették a jövőre gyártásba kerülő Vitara (korábbi gyári kódnevén IV-4) terepjárókkal kapcsolatos előkészítési munkák első nagyobb fázisát, amit a karácsony és szilveszter közötti, szintén szokásos szünet idején folytatnak, de jövőre is lesz még egy ezzel kapcsolatos jelentősebb technikai átállás. Tavaly viszont az augusztusi szünet rövidebb volt a megszokottnál, fel kellett ugyanis pörgetni a munkát az S-Cross szeptemberi debütálásához, az új modellhez szükséges átállást pedig már tavasszal elvégezték.

Szeptemberben újra felpöröghet az ipar

Ruska Viktória hozzátette: az első félév erősebb volt a tavalyinál, de azzal, hogy két modell - Splash és a régi SX4 - gyártása a terveknek megfelelően megszűnt, az év utolsó négy hónapjában kevesebb autót állít elő a Suzuki, kettő helyett egy műszakban. Mindezzel együtt az idén kb. 150 ezer autó készülhet el Esztergomban, ami elmarad a tavalyi 161 ezres darabszámtól. (Ez év tavaszán a 2013-ashoz hasonló termelési mennyiséggel számoltak, azt megelőzően pedig még növekedést vártak 2014-re - június óta 154 ezer darabos volt a hivatalos idei prognózis.) A termelési értékben nem lesz viszont akkora a visszaesés, hiszen a drágább modellek maradtak és a jövőre gyártásba kerülő Vitara is magasabb árkategóriát képvisel majd, mint a kifuttatott típusok. Ezt az árhatást egyébként jól jelzi, hogy tavaly a darabszám bő 3 százalékos növekedését közel 12 százalékos árbevétel-gyarapodás kísérte az S-Cross gyártásba kerülésének köszönhetően.

Az, hogy Audi a nyári leállás után újra termel, ráadásul augusztus közepétől kettő helyett három műszakban, bőven ellensúlyozhatja a Suzuki-hatást - vélekedett egy névtelenséget kérő elemző. (Korábbi cikkünkben mi is arra a következtetésre jutottunk, hogy a Suzuki stagnáló, csökkenő termelésének hatását jócskán ellentételezik a német gyártók kapacitásbővítései.) Úgy vélte, hogy a győri autógyártás egymagában immár 4 százalék helyett 6 százalékkal is részesedhet a hazai ipari termelésből, ehhez jön még a motorgyártás és a beszállítók teljesítmény, így újra kétszámjegyű lehet az ipari termelés év/év bővülése. Mindemellett a következő hónapokban egy sor kisebb üzem is termelni kezd, illetve bővíti kapacitását.

Hozzátette: az év végén az ipari termelési adatokra az is pozitívan hathat, ha a tavalyinál hidegebb lesz a tél. Akkor ugyanis az enyhe időjárás miatt az amúgy viszonylag kis súlyú energiaipar teljesítménye a szokottnál gyengébb volt, vagyis ebben a szektorban alacsony a bázis, így ahhoz képest könnyebb lesz növekedést felmutatni.

Sok jel mutat a lassulásra

Az Erste Bank elemzői kevésbé optimisták, csökkentették is az ipari termelés idei növekedésére vonatkozó prognózisukat, az év egészére a korábbi 10,8 százalék helyett immár csak 8,9 százalékos többletet várnak - tájékoztatta a Napi.hu-t Gábler Gergely, az Erste vezető makroelemzője. Az egyműszakosra zsugorodott Suzuki-termelés negatívan hat, de csak minimális mértékben, hiszen az Audi és a Mercedes termelésének értéke ezt jócskán meghaladja. Szerinte nem csak az autógyárak nyári leállásának egyszeri hatását láthattuk augusztusban, hiszen az ipar belföldi értékesítése is csökkent júliushoz képest, ami a hazai kereslet erősödésével kapcsolatos reményeket kérdőjelezheti meg.

Az eurózóna borús kilátásai mellett az is csökkenti a kétszámjegyű ipari növekedés esélyeit, hogy mindinkább belépnek a magasabb bázisadatok. Decemberre azonban így is összejöhet egy kétszámjegyű adat - igaz, alapvetően a munkanaphatásnak köszönhetően. Az ipari prognózissal szemben a GDP-előrejelzéshez nem nyúltak az Ersténél, de ezekből a számokból is az látszik, hogy lassulásra számítanak. Az év egészére 3,3, 2015-re pedig 2,3 százalékos bővülést várnak, az idei első félévben mért 3,5 százalékos növekedés után.