A Napi Gazdaság keddi számának cikke

Tömeges elbocsátásokra számíthatnak a tanárok az oktatási rendszerben lévő pénzhiány miatt − mondta Radó Péter oktatáspolitikai szakértő a Napi Gazdaságnak. Bár a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) rendelkezésére több mint 400 milliárd forint áll, de csak a bérek kifizetéséhez ehhez még becslések szerint 130−200 milliárd kellene. Olyan hiány jelentkezett a 2013. január 1-jétől bevezetett államilag központosított struktúrában, hogy a szeptemberre várt pedagógus-életpályamodell bevezetéséhez ígért 75 milliárd duplája sem lenne elég az eddigi tanítási gyakorlat zökkenőmentes folytatásához. Ráadásul a központi költségvetésben "egyszerűen nem látni" ezt az oktatási kabinet által többször emlegetett összeget sem. Elképzelhető, hogy van ennyi pénz a modell első lépésének bevezetéséhez, csak a büdzsé számsoraiban nem látni, hol van mindez elrejtve − tette hozzá a szakértő. 2010 óta folyamatosan csökken az összes oktatási kiadáson belül a központi költségvetési támogatások aránya (a kilencvenes évek közepén jellemző több mint 70 százalék helyett most már alig több mint 40 százalék).

A KIK által felügyelt rendszer több sebből vérzik. Nem csak a pénzhiány fenyegeti elbocsátásokkal a pedagógusokat, egyre több − neve elhallgatását kérő − tankerületi vezető is panaszkodik. Több alkalommal mondták lapunknak is, hogy "őket nem bérszámfejtésre vették fel", feladatuk azonban az első egy hónapban többnyire ebből állt, miután az állam által átvett intézményeknek nincs már saját kasszájuk. "Amikor betörik egy ablak, gyorsabban megoldják, ha a szülők dobják össze a pénzt és szereznek üvegest, mint ha az illetékesekhez fordulnának, hiszen ők sincsenek tisztában a teendőkkel" − mondta több pedagógus is.

A szakmai észrevételeket figyelmen kívül hagyó, légüres térben megszavazott köznevelési törvénymódosítás után az oktatási kormányzat egy "tavaszi nagy átvilágításra" készül az államilag átvett iskoláknál − állítják szakértők −, hogy kiderüljön, mennyi pénz van még a rendszerben a szeptemberi évkezdéshez, amikor az új kerettanterveket is bevezetik. Van olyan javaslat, mely szerint az általános iskola hetedik osztályában eggyel csökkentik a heti magyar-, illetve matematikaórák számát a testnevelés javára, ott is, ahol erre nincs megfelelő tornaterem.