A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

A modern kereskedelmi csatornáknak a lehetőségek tárháza az iskolakezdés: a számítástechnikai eszközök forgalma súrolja a karácsonyit, az éves papír-írószer forgalom 40-50 százaléka ekkor keletkezik. A komputerek és komputerkellékek forgalma ilyenkor összességében 70-80 százalékkal magasabb, mint az azt megelőző hét hónap havi bontású átlaga − mondta el Szánthó Balázs, a Media Markt áruházlánc koncepciómenedzsere a tavalyi forgalmi adatokra támaszkodva. Ilyenkor a termékkategória forgalma csak 25-30 százalékkal marad el a karácsonyt megelőző időszakétól.

Tanítónő segíti az eligazodást

Nemcsak az elektronikai áruházaknak, a hipermarketeknek is jó üzlet a nyár végi számítástechnikai piac. A Tesco és az Auchan is igazi kategóriagyilkosnak számít ebben az időszakban. Folyamatosan akciózza a laptopokat és a számítógépeket, sőt idén kamatmentes hitellel is támogatja a forgalmat. Ebben az időszakban hasonló áron lehet hozzájutni laptopokhoz, mint karácsonykor, azaz 15-20 százalékkal kedvezőbben, mint az év többi részében − csodák persze nincsenek, az igazi márkákat és a magas műszaki tartalmat meg kell fizetni. A hiperek rendszerint kis választékkal az olcsó és a középáras termékeket kínálják.

A tanszer- és papír-írószer forgalomból a hipermarketek már tavaly 70 százalékkal részesedtek. A modern kereskedelmi csatornák évek óta nagy súlyt helyeznek az iskolakezdésre és jelentős forgótőkét fektetnek a készletekbe. Ennek megfelelően az is náluk vásárolja meg a tanszercsomagot, aki rendszerint papír-írószer boltokba jár vásárolni az év többi részében. A Tesco idén 1800-, az Auchan 2500-féle termékkel várja a vásárlókat. Az előbbi tippeket szolgáltat, utóbbi tanítónőkkel segíti a családok eligazodását a tanszerrengetegben. Az iskolakezdési "biznisz" a számítástechnikai eszközökkel együtt 60-70 milliárd forint, ebből a hipermarketeknél és a piacba bekapcsolódó diszkontoknál 35-40 milliárd forint forgalom is lecsapódhat az időszakban − vagyis aki ügyesen kezeli az augusztusi rohamot, megalapozhatja az év végi bevételi számait és komoly biztonsági tőkével szállhat be a karácsonyi végjátékba.

Óriási eltérések

A tanszerárak szórása óriási, akár 900 százalékos eltérés is mutatkozik egy-egy eszköznél. Például a Tesco tájékoztatása szerint van spirálfüzet 77 forintért, de van 1089-ért is. A legolcsóbb A5-ös tűzött füzet a Tescóban 29 forint, míg a legdrágább 379. Az írószereknél is hasonló különbségek mutatkoznak. Így több iskola az eszköz márkaszintjéig lemenve írja elő a tanulóknak, milyen tanszerekkel felszerelkezve kell megjelenniük szeptemberben (ezzel elvben kiküszöbölhető a diákok eltérő anyagi hátteréből adódó feszültség és jó igazodási pontot ad a szülőknek is.)

A beszállítók több mint fele magyar − tájékoztattak az Auchannál −, ám ezek főként disztribútorok, így visszakeresni a forgalmazott áruk származási helyét szinte képtelenség, az azonban biztos, hogy van magyar termék a tanszerek között. Az Auchan egyébként idén forgalomnövekedést remél az iskolakezdéstől, ezért is koncentrált a legszélesebb választékra, s mint hangsúlyozzák, itt is erősítik a saját márkás termékeket (idén már az iskolaszerek 15 százaléka ilyen árucikk). Az akciók ereje azonban csak az augusztus 20-i hét után mutatkozik meg, jellemzően ilyenkor indul meg a nagy roham, bár a hipermarketek tájékoztatása szerint a jellemzően szeptember 15-ig tartó akciók első hétvégéje is erős.