Az év első negyedében mind a motorbenzin, mind a dízel üzemanyag hazai forgalma 5 százaléknál nagyobb mértékben múlta alul az egy évvel korábbit, míg 2011 hasonló időszakához képest 10 százalék körüli az elmaradás - derül ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) jövedéki statisztikájából. Márciusban ugyan az előző hónaphoz mérten több üzemanyag fogyott, de ez csak a szokásos szezonális emelkedés, 2012 harmadik hónapjához viszonyítva a benzin esetében közel 7, a gázolajnál pedig közel 9 százalék az elmaradás.

A benzin esetében a csökkenés mértéke nem okozhat túlzott meglepetést, hiszen a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) korábban publikált adatai is hasonló képet festettek. A MÁSZ statisztikája 6 százalékos év/év csökkenést mutatott, a NAV kimutatása pedig 5,9 százalékosat. Az adatok annak ellenére egybevágnak, hogy a teljes, adóhatóság által kimutatott benzinforgalom háromnegyede (250 millió liter az első negyedévben) zajlik csak a szövetség tagvállalatainak kútjain.

A gázolaj esetében már jóval nagyobb az eltérés. A MÁSZ tagvállalatainak összesített forgalma a teljes, az első negyedévben 635,6 millió literes dízelpiac felét teszi csak ki. Ezt kisebb részben a tagságon kívüli, lánchoz nem tartozó közforgalmú kutak forgalma, nagyobb részben pedig az magyarázza, hogy a nagyobb szállítmányozó cégek közvetlenül saját telephelyükön tankolnak. A jövedéki statisztika szerint a dízeleladások 5,5 százalékkal múlták alul az egy évvel korábbit, szemben a MÁSZ-adatok által jelzett 2,3 százalékkal.

Abból, hogy a nagyfelhasználók dízelfogyasztásának csökkenése felülmúlja a közforgalmú kutakon mért apadást, a szállítási igények további csökkenésére lehet következtetni. A KSH legfrissebb, 2012 utolsó negyedévét bemutató statisztikája szerint a belföldi közúti áruszállítás volumene 10 százalékkal csökkent, a nemzetközi 9 százalékkal nőtt a tárgyidőszakban. (Mindehhez a NAV statisztikája szerint 5 százalékos gázolajforgalom-csökkenés társult.) A belföldi áruszállítás teljesítménycsökkenését részben a járműállomány struktúraváltozása okozza, hiszen a statisztika a mind gyakrabban használt, 3,5 tonna alatti teherbírású járművek teljesítményét nem méri, az e felettiek pedig egyre inkább a nagyobb távolságú, nemzetközi áruszállításban vesznek részt.