BUX
40131

Kenyeret venne? Akkor erről érdemes tudnia!

A Tudatos Vásárlók Egyesülete TVE) 13 budapesti pékséget tesztelt próbavásárlással. Kérdeztek, vásároltak és értékelték, hogy milyen tájékoztatást kaptak hétköznapi vásárlóként vagy ételallergiásként.

Domokos László, 2017. február 7. kedd, 13:30

A TVE tesztjében 13 könnyen elérhető, budapesti pékség láncot és újhullámos "alternatív" pékséget vizsgált: Butter Brothers, a Lipóti pékség, a Mlinar, a Fornetti, a Princess, a Jókenyér, a Bite Bakery Café, a Príma Pék, az Il Basilico (Bazsalikom) pékség, az Á table, a Pékműhely, a Jacques Liszt, és a Pipacs pékség. Az értékelésnél egy próbavásárlást (2016. november 26. és december 8. között) valamint a cég honlapján lévő tájékoztatást vették alapul.

Mivel a pékáruknál nem kötelező feltüntetni a terméken a részletes információt (összetevők, allergének), vásárlóként az eladó tájékoztatására lehet csak hagyatkozni. A jogszabály szerint a szóban adott információ (legyen az összetevő lista vagy allergének) írásos változatának a pékségben is elérhetőnek kell lennie, ezt a vevő kérésére akár meg is kell tudni mutatni.

A TVE azt vizsgálta, milyen tájékoztatást adnak a pékségekben és a honlapon a termék összetételéről, adnak-e blokkot kérés nélkül, mibe csomagolnak, hol készül a pékáru, mennyire beazonosítható a termékek ára, tudnak-e egyértelmű válaszd adni, ha valaki ételallergia miatt keres valamilyen "mentes" élelmiszert.

Így fest az élmezőny

Az összes dobogós eredmény az újhullámos, alternatív pékségek közül került ki.

A legmagasabb pontszámot, 5 pontot a Jacques Liszt érte el a helyben sütött termékek, a kielégítő helyszíni tájékoztatás és árfeltüntetés miatt, habár az internetes tájékoztatásért nem kapott pontot.

A második 4,5 ponttal a Pipacs pékség lett, a helyben sütött termékek, kielégítő bolti tájékoztatás és informatív honlap miatt.

Harmadik helyen 4 ponttal a Bite Bakery Café áll, plusz pontot kapott, mert szintén mindent helyben sütnek friss alapanyagból, az árak egyértelműen a termék mellett vannak, és megfelelően tájékoztatják a vevőket.

Az utolsó az Á table lett 1 ponttal, ami főleg annak köszönhető, hogy honlapjuk csak angolul érhető el, és hogy az árakat az üzletben nem a termék mellett tüntették fel, és franciául voltak kiírva a nevek, így ez sem segítette a beazonosítást, viszont pozitívum, hogy az eladók korrekten tájékoztattak.

Két pékséget az allergénekkel kapcsolatos pontatlan tájékoztatás miatt nem is rangsorolt a TVE, ugyanis a nem megfelelő tájékoztatásnak komoly egészségügyi kockázata is lehet a vevőre nézve. Ugyanakkor a többi szempont alapján nem szerepeltek rosszul.

A Princess-nél nem tudtak tejmentes terméket ajánlani, holott a honlapjuk alapján van ilyen termékük.

Ennél rosszabb volt a helyzet a Príma péknél, ott ugyanis, amikor gluténmentes terméket kértek a tesztelők, diabetikus terméket ajánlottak, ami a honlapjukon lévő, amúgy kiváló tájékoztatás alapján gluténtartalmú.------

Pékség tesztCreate your own infographics

 

Pontlevonás járt, ha

nem adtak kérés nélkül blokkotnem egyértelműen tüntették fel az árakat

Pluszpont járt, ha

részletes volt a honlapon az információ (külön-külön 0,5 pont járt az összetevők, tápérték, és egyéb eljárásmódbeli és származási információ feltüntetéséért)csak papírba csomagoltaka papírcsomagolás FSC minősítésűaz eladó pontosan meg tudta mondani, hány százalékos rozskenyeret árulnakplusz két pont járt, ha helyben készül az összes termék friss alapanyagból.

További részletek a TVE honlapján olvashatók.