A fővárosi közgyűlés jövő heti ülésére kiküldött önkormányzati előterjesztések szerint napirendre kerülhet a 2-es metró meghosszabbítása, illetve összekapcsolása a gödöllői HÉV-vel. A jelenlegi helyzet siralmas, a budapesti HÉV-vonalak leromlott állapota múltból öröklött helyzet, ami mielőbbi beavatkozást kíván - szögezi le az előterjesztés. Az előkészítési munkák elindultak, ezek közül a H8-H9, gödöllői és cinkotai HÉV tervezése tart legelőrébb.

A főváros 2020-ig előretekintő fejlesztési terve már számol a 2-es metróvonal és gödöllői HÉV összekapcsolásával, illetve egy rákoskeresztúrig tartó szárnyvonal építésével. A tervek szerint a beruházást részben uniós forrásból valósítanák meg - igaz, ez a projekt a most indult hétéves uniós fejlesztési ciklusba nem fért bele. Ez azt jelenti, hogy 2020 után lesz a beruházás egyáltalán lehetséges. Addig is a tervezési munkálatokra a főváros 2016-2017-ben évi egymilliárd forintot költene.

A tervezéssel megbízott cégek, mintegy félszáz szakember, több kutatóintézet közreműködésével készített részletes megvalósíthatósági tanulmány több mint ötszáz oldalra rúg. A koncepció szerint egy teljesen új közlekedési folyosó jönne létre a Déli pályaudvar és Gödöllő között, részben metróüzemben, részben hibrid vonatszerlévényekkel, amelyek a belső metrószakaszon és a külső HÉV szakaszon egyaránt közlekedhetnének. A vizsgálatok során 11 "vezérváltozatot" elemeztek, a jelenleg nyerőnek tűnő változat szerint a M2-es metróvonal a Stadionok és a Pillangó utcai szakaszon még változatlan maradna, ám a Pillangó utca után a nyomvonalat visszasüllyesztenék a föld alá és kéregvasúti megoldással közlekedne a Körvasútsorig.

Kép: Rákosfalva HÉV megálló

Így számos új államos épülne a föld alatt, például az Örs vezér téren is  (lásd nyitóképünkön). Az új megállóhelyeken P+R parkolók épülnének. A jelenlegi metróvonalon egy új megálló is létesülne a Stadionok és a Pillangó utca között Törökőr államos néven, ami közvetlen vasúti átszállást biztostana a Szolnok irányába közlekedő vonatokra.

A vegyes üzem (metró és HÉV) részben új járműveket is igényel, a pár éve vásárolt ötkocsis Alstom metrószerelvények a Déli pályaudvar és az Örs vezér tér között közlekednének. Ugyanakkor új hibridszerelvénnyel közlekednének a Déli pályaudvartól Gödöllőig, amelyek az alagútban metróként, a felszínen gyorsvasútként közlekednének. Az új hibrid szerelvényekből 144 kocsit kellene vásárolni - néhány metrószerelvény fölszabadulna a kettes vonalon, amelyek átkerülhetnének a 3-as vagy a 4-es vonalra vagy akár el is adhatnák.

Kép: Az új, Törökőr megálló felszíni kapcsolata

A teljes beruházás nettó 233 milliárd forintba kerülne, ami abból a szempontból figyelemreméltó, hogy a szerelvények vásárlására nettó 60,8 milliárdot szánnak, miközben csak az M3 régi orosz kocsijainak felújítása a mai árakon kerülne 70-75 milliárd forintba. A költség-haszon számítások szerint a projekt jelenértéke pozitív, vagyis a forintosított társadalmi haszon - utazásiidő-megtakarítás, baleseti kockázat csökkentése, környezeti hatások nyeresége - magasabbak a ráfordításoknál, így eséllyel pályázhat a projekt uniós támogatásra.

A beruházás nyomán menetidők 30 százalékkal csökkenhetnének, az Örs vezér tér környéke megújulhatna - jelentős zöldterületekkel bővülhetne, azzal, hogy a közlekedés a föld alá kerül. Csökkenhet az autós forgalom, így a környezetszennyezés.