Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

November elsejétől minden közfinanszírozott egészségügyi szolgáltató számára kötelező az elektronikus egészségügyi szolgáltatási tér (EESZT) használata. A rendszert féléves tesztidőszak után, már augusztus végén nyitottá tették az önkéntesen csatlakozni vágyók számára. (Hogy mi is az az EESZT, arról itt és itt és is írtunk.)

A féléves tesztidőszakban 80 szolgáltatóval működtek, akik az egész féléves ciklusban 400 ezer receptet és egészségügyi dokumentációt töltöttek fel a "térbe". Az augusztus végi nyitás után a maradék több mint 9 ezer szolgáltatót kellett rácsatlakoztatni a térre. Jelenleg több mint 8 ezer szolgáltató használja aktívan az EESZT-t, naponta 400 ezer receptet töltenek fel rá, a szolgáltatók naponta több mint 6 milliószor "szólítják meg a teret" - vázolta az EESZT-re zúduló adattömeg méretét Szabó Bálint. Ezek bármilyen más informatikai rendszerhez mérve gigászi számok, de a rendszer mégis működik, kivéve, amikor nem. Mint például most - fogalmazott Szabó Bálint.

November 2-án ugyanis hirtelen kapott óriási löketet az EESZT, és a "tér elkezdett letérdelni" - magyarázta Szabó Bálint. A gyors beavatkozás megoldotta a helyzetet, de ez volt az első figyelmeztetés a rendszer készítői számára, hogy valami nem megfelelően működik, finomhangolásra van szükség a két hónapos intenzív működés után. Ám hiába végezték el a finomhangolást, a beavatkozás nem volt elegendő. Ebben a helyzetben dönteni kellett, visszaállnak-e a régi informatikára, mint azt többen is szorgalmazták, de a rendszer készítői a további előremenetel mellett voksoltak, s az elmúlt két napban megtalálták azokat szűk keresztmetszeteket, amelyek a dugulást okozták. A korrekció után elkezdték "visszaterhelni a teret", amely csütörtök estére újra megfelelően működött. Szabó szerint mindez a normál üzemmenetbe része, s úgy véli, teljesült az a legnagyobb elvárás, hogy ha "meg is áll a tér", a helyi orvosi rendszerek munkáját ez ne zavarja.

Az elmúlt két hónapban leginkább a háziorvosok és a patikák igényeltek az EESZT-hez való csatlakozáshoz technikai segítséget, amelyet azonban nem találtak elegendőnek. Szabó elismerte, hogy valóban kevesen voltak az igényekhez képest. Összesen több mint 40-en állnak készen a hívások fogadására, ugyanakkor a napi terhelést figyelembe véve 400-nál is több ügyfélszolgálatosra lenne szükség. Ekkora létszám biztosítására azonban egyáltalán nincs mód - mondta Szabó Bálint.

A MedicalOnline úgy tudja, a kétnapos leállás miatt sem a betegellátóknak, sem a gyógyszerészeknek nem lesz különösebb teendőjük, ugyanis amint újra csatlakozni tudnak az EESZT-hez, a közben keletkezett adatok maguktól betöltődnek a közös térbe.