BUX
37575

Ki iszik itt ásványvizet?

Egyre többen isznak ásványvizet: a háztartások beszerzése mennyiségben is, értékben is 36 százalékkal nőtt két év alatt - áll a GfK legújabb felmérésében.

NAPI Online, 2005. január 27. csütörtök, 15:11

Amíg két évvel ezelőtt januártól októberig a háztartások 71 százaléka vásárolt legalább egyszer ásványvizet, addig a tavalyi hasonló időszakban már 77 százalék. A piaci hatókör mutatója tehát hat százalékponttal javult. A piaci hatókör mellett növekedett a vásárlások gyakorisága is. Egy háztartás átlagosan kéthetenként szokott ásványvizet venni. A beszerzés fő helye még mindig a diszkont, ahol az ásványvíz mennyiségének 31 százalékát vásárolták tavaly január-októberben, ami jóval kevesebb mint két évvel korábban.

Amit a diszkontok elveszítették a forgalomból, azt a hiper- és szupermarketek nyerték meg. Előbbire a vásárolt mennyiség 28, utóbbira 15 százaléka jut tavaly január-októberben. Összességében a mennyiségi forgalom 59 százalékát a 350 diszkont és közel 70 hipermarket bonyolítja le. A további 41 százalékon 21 000-nél több élelmiszerüzlet osztozik. A koncentráció fő oka, hogy sokan vesznek egyszerre sok ásványvizet, kihasználva a nagy eladóterű modern bolttípusok kedvező fogyasztói árait.

Látványosan átrendeződnek a vásárlások a kis boltok között. Az ásványvíz mennyiségi értékesítéséből az önálló kis boltok két éve még 15 százalékkal részesedték, tavaly az első tíz hónapban viszont már csak 9 százalékkal. Megfordult viszont az arány a lánchoz tartozó kis boltokban: piaci részesedésük mennyiségben 8-ról 13 százalékra emelkedett a szóban forgó időszakban. A változás tükrözi azt a trendet, hogy egyre több önálló boltos csatlakozik valamelyik beszerzési társuláshoz vagy lánchoz.

Az étkezési szokások változása szintén belejátszik a forgalom növekedésébe. Majdnem megháromszorozódott azok száma, akik különösen szívesen fogyasztják az ásványvizet, amely ma már a legnépszerűbb szomjoltó ital. Amíg ugyanis 1989-ben a magyar felnőttek 29 százaléka kedvelte az ásványvizet, addig 2003-ban már 68 százalék. A fogyasztás gyakoriságában szintén sok változás történt. Egy magyar felnőtt hetenként átlagosan 3 napon fogyaszt ásványvizet. Több mint duplájára nőtt a fogyasztás gyakorisága tizennégy év alatt. Ha a részleteket is szemügyre vesszük, kirajzolódnak az ásványvíz kedvelőinek különböző csoportjai. Férfiak és nők között nincs különbség. Életkor szerint a 30-49 évesek felülreprezentáltak. Az iskolai végzettséget nézve az ásványvíz szinte kimondottan a diplomások itala.