BUX
38657

Ki ne aggódjon az utazási kedvezmények miatt?

Egyelőre nem látszik, mikorra készül el közforgalmú személyszállításban az utazási kedvezmények átalakítása, ahhoz ugyanis kormányzati döntéseknek kell még születniük.

Domokos László, 2013. január 8. kedd, 11:15

A közforgalmú személyszállításban az utazási kedvezmények rendszerének átalakítása jelenleg is zajlik, a kormányzati döntések megszületéséig azonban kizárólag szakmai lehetőségekről és döntés-előkészítésről van szó, nem pedig a konkrét átalakítás irányairól. Amint megszületnek a szükséges koncepcionális kormányzati döntések, a kormány a jogszabályon alapuló tájékoztatási és egyeztetési kötelezettségének teljes mértékben eleget tesz - derül ki Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter válaszából, amelyet Józsa István MSZP-s országgyűlési képviselő írásos kérdésre adott.

Évente hétmillióan utaznak kedvezményesen

Eszerint jelenleg a 40 különböző kedvezményre jogosult lakossági csoportok összlétszáma - a kedvezményrendszer többszöri korszerűsítését és szűkítését követően is - eléri a 7 millió főt, a kedvezmények mértéke 50 százaléktól a díjmentes utazásig terjed.

Komplex a feladat

Mivel a költségvetési források végesek és a kedvezményrendszer szakmai oldalról nézve számos ponton korszerűtlen, feltétlenül szükség van az átalakításra - állapította meg Némethné. Hozzátéve, hogy nem lehet figyelmen kívül hagyni annak a több millió, jórészt nehezebb anyagi körülmények között élő embernek (idősek, tanulók, nagycsaládosok, fogyatékkal élők) a helyzetét és érdekeit sem, akiket az utazási kedvezmények ügye közvetlenül érint. Ráadásul a kedvezmények rendszere közvetlen összefüggésben áll a vidéki és nagyvárosi mobilitási igényekkel és a fizetőképes kereslettel, amelynek szociálpolitikai és vidékmegtartási vetületei is vannak. Így a felülvizsgálat csak fokozatosan, a kormány szociálpolitikai jellegű intézkedéseibe illeszkedő módon lehet elvégezni.

Az IMF-en is múlik a változtatás

Az utazási kedvezmények kérdésköre felmerült a Nemzetközi Valutaalappal és az EU-val folytatott, le nem zárt egyeztetéseken is, ami szintén befolyásolhatja a kedvezmények átalakításának irányait és mértékeit - olvasható a válaszban.

Az új menetrend 2012. december 9-i hatályba lépésétől a Volán-társaságok egyes vonalain megszűnt néhány, üzletpolitikai alapon nyújtott díjszabási kedvezmény, ez azonban semmilyen módon nem kapcsolódik az utazási kedvezmények rendszerének átalakításához - hangsúlyozta a tárcavezető.

A 2013-as központi költségvetés 260,5 milliárd forintot tartalmaz a helyközi személyszállítási közszolgáltatások és a vasúti pályaműködtetés finanszírozására, amely az NFM számításai szerint - a különböző átalakítási lépésekkel együtt - biztosítja a közszolgáltatások fenntartható működését.