EUR
314.34
USD
281.17
BUX
26768.82 0.42%
OTP
6896 -1.84%

Kiszivárgott: durva drágulás jön a magyar utakon

Újabb meglepő elemmel egészült ki a 2015-ös költségvetési kirakósjáték: a kormány az ideihez képest egyharmadával több bevételt tervez e-útdíjból beszedni jövőre, vagyis a hazai és külföldi fuvarozóknak 50 milliárd forintos többletkiadással kell számolniuk - értesült a Napi.hu.
Ádám Viktor, 2014. október 30. csütörtök, 07:11

A kormány nem csak az internetforgalom megadóztatásából, az irodaipapír-, szappan-, mosószer- és művirágadóból, a szeszes italok adóemeléséből, a kiskereskedelmi láncok többletterheléséből, a cafeteria adójának növeléséből, a befektetési alapkezelők megsarcolásából számít többletbevételre a 2015-ös költségvetésben, hanem a használatarányos útdíj terén is jelentős növelésre készül - értesült a Napi.hu. Mindezzel nem sokkal azután szembesülnek a fuvarozók, hogy jelentős késéssel, de mégiscsak megszületett az útdíjtörvény azon módosítása, amely kétmilliárd forint bírságot oszt vissza 100-120 hazai fuvarvállalkozás számára.

Tízmilliárdokkal növelnék az útdíjbevételeket

A hamarosan parlament elé kerülő, azaz publikussá váló 2015-ös büdzsé egyik eleme, hogy a tehergépjárművek úthasználata után beszedett elektronikus útdíjat átalakítják, mégpedig úgy, hogy abból sokkal több bevétel folyjon be, mint az idén. A Napi.hu információió szerint egyharmadával (!) szednének be többet a 2014-re betervezettnél.

Ez azt jelenti, hogy 150 milliárd forint helyett jövőre mintegy 200 milliárd forinttal kalkulál a tervezet, az útdíjszedés- és ellenőrzés költségeit nem számítva pedig az idénre tervezett 133,9 milliárd forinthoz képest 40 milliárd forint többlettel számol.

Arról egyelőre nincs hír, hogy ezt milyen módon érheti el a kormányzat, de annyi bizonyosnak látszik, hogy az autósoknak nincs miért aggódniuk, számukra marad a mostani matricás rendszer, ami csak az autópályák használatát teszi díjkötelessé.

Hogyan lesz ebből több pénz?

A teherfuvarozóktól beszedendő pénzek elvileg két módon növelhetők: a díjköteles útszakaszok számának növelésével vagy díjemeléssel. Előbbi a jelenleg még ingyenes utak, útszakaszok (például az alsóbbrendű utak) fizetőssé tételével oldható meg, míg az utóbbi akár általános tarifaemeléssel, akár pedig úgy, hogy differenciáltabbá teszik a környezetvédelmi besorolás alapján adható kedvezményeket.

Több büntetést fizetnek a magyarok
Érdekesség, hogy az e-útdíjakat nagyjából fele-fele arányban fizetik a hazai és a külföldi úthasználók, a kiszabott bírságok esetében viszont közel 90 százalék a magyarok részesedése. 

Ha a fizetős hálózat növelése valósul meg, abból az M0 körgyűrű vélhetően kimarad, mert - emlékeztetett egy fuvarpiaci forrásunk - uniós elv, hogy a városokat elkerülő szakaszokat nem lehet fizetőssé tenni. Az ellenőrzések szigorításával viszont lehetne többletbevételre szert tenni, forrásunk szerint ebben akár 10 százalék is benne lehet.

A szimpla útdíjemelés - tehát az alaptarifa feljebb srófolása - szintén szóba jöhet, amennyiben annak jogosságát Budapest számításokkal igazolni tudja Brüsszel felé. A jelenlegi tarifa indoklásába - vagyis hogy az útdíj az építési költségekkel korrelál, és mivel ezek a költségek nem kisebbek az osztrák vagy német építési költségeknél, az útdíj is közel akkora, mint ott - az EU nem kötött bele. Ebből és abból a tényből, hogy az osztrák és a német tarifánál nem sokkal alacsonyabb a magyarországi díjtétel az következik, hogy az alapdíj emelésére nincs túlzottan sok tér.

Ami a tarifatáblázat környezetterhelés szerinti differenciálását illeti, a mostani szabályok szerint az Euro 2-es besorolású járművek számítanak alapnak, az Euro 1-eseket 15-20 százalékos díjtöbblettel büntetik, az Euro 3-asokat és az annál korszerűbbeket 15-20 százalékos kedvezménnyel jutalmazzák. Az Euro 4, 5, 6 besorolású járművek után tehát nem jár extra kedvezmény, amit a modernebb flottával rendelkező vállalkozások természetesen nem tartottak jó megoldásnak. Ez a bevételnövelési szempontokra koncentrálva akár úgy is változhat jövőre, hogy az Euro 3-as feletti besorolásúak kapják inkább a kedvezményt, vagyis a korszerűtlenebb járművek után többet kell majd fizetni.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Abbe, 2014.10.30 20:40

@antitroll: Nem költői kérdésnek szántam.
Arra várok, hogy valamelyik értelmesebbnek tűnő jobber érdemben, tények alapján válaszoljon rá.

Az olyan vélemények, miszerint legalább nem a komcsik lopnak számomra nem vita alap. Ismervén a mentalitásukat, tudom, hogy hiába várok...
Ha azt elhiszik, amit a véleményformáló jobbos " értelmiségiek" nyilatkoztak miszerint: az USA titkosszolgálata szervezte a net adó elleni tüntetést, akkor miért ne hinnék el, hogy javuló gazdaság esetén is pótadókat kell kivetni.
Egyszerűen elfogyott a 3000 milliárd manyup pénz, vazallusokat ki kell fizetni, így nem marad más mint az adóprés tekergetése.

Aztán úgy járunk majd, mint a cigány lova. Mire belejött volna a koplalásba megdöglött...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2014.10.30 18:51

A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Abbe, 2014.10.30 15:37

@antitroll: " Az infláció amit gerjesztenek vele a kormánynak jó, a lakosságnak azonban rövid távon fájdalmas lesz."

Szerinted mikor érdekelte a Csuti Messiást, hogy mi lesz a néppel?
A népre addig van szüksége míg újra bizalmat nem szavaz neki a sok átvert ember. Szerinted milyen eredmény lett volna a választásokon, ha előre kiszivárog a sok adóemelés?
Állítólag néhány kiváló jobber szerint az ország egyre jobban teljesít, és minket irigyel egész Európa...
Akkor csak az a kérdés merül fel, miért kell újabbnál újabb adókat bevezetni, vagy megemelni a már rendszerben lévőket.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2014.10.30 12:53

@troll:
A probléma az, hogy fogggggalmad nincs miről van szó. Nem tranzitdíj, hanem útdíj. Vagyis minden (asszem) 3,5 tonnánál nagyobb járműnek fizetnie kell. Ha Sódert szzállít az építkezésre, ha alapvető élelmiszert a központi elosztó raktárba, vagy mezőgazdasági terményt külföldre. Na és igen, annak is, aki "átrobog" Magyarországon.
Ja és ezek tranzitos kamionok többnyire az autópályát használják, ahol az autpálya díjat legombolják róluk, amivel az útrongálást letudtuk...

Miért kell mindent feketében és fehérben látni? Szürke oszt jó!

Az útdíj nem különleges dolog, máshol is van, sőt hasznos is. Ebben egyetértünk. Azonban különbséget kell tenni annak "forgalomterelő" célú bevezetése és adóbevétel növelő emelése között. Az infláció amit gerjesztenek vele a kormánynak jó, a lakosságnak azonban rövid távon fájdalmas lesz.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Ferences, 2014.10.30 11:29

Nekem ez jó hír! Ha ezt így rárakják a fuvarozókra, akkor megint vége 1-2 kis fuvarozó cégnek a környékemen, mert vagy nem tudja kevés megrendelés miatt csak úgy áthárítani, vagy nincs tartaléka előre megfinanszírozni nagyobb útdíjat. A környéken lassan csak mi és azok maradnak, akik egy nagyobb cég alvállalkozói. Mi úgy áthárítjuk mindenkire mint annak rendje, így árat kéne emelnünk mert euró drágul és kint is vesszünk üzemanyagot. Ez szépen az utolsó fillérig rárakódik mindenre amit boltban vásárolnak az emberek. Mi bevásárolunk, amikor külföldről jövünk vissza a kamionnal, és szinte semmit se veszünk már itthon, csak ami napi élelmiszer.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html
www.Napi.hu Online Kft. Napi.hu - Független üzleti és pénzügyi portál, benne magyar és nemzetközi hírek, elemzések, tőzsdei információk. Helye: Flórián tér 1. 2. emelet, Budapest, Budapest. 1033 Telefon: +36-1-506-0930. Telefax: +36-1-506-0931. .